Q&A: Care sunt presiunile din piata asigurarilor auto


Subtarifarea si daunalitatea in crestere pe segmentul auto, a carei situatie se va inrautati in contextul cresterii TVA cu 5 puncte procentuale, sunt principalele probleme la care asiguratorii trebuie sa gaseasca solutii in a doua parte a anului.

2 Care sunt problemele asiguratorilor atat din perspectiva legislativa si a reglementarilor, dar si cea a relatiei cu service-urile auto?

Aurel Badea director executiv asigurari generale, Allianz Tiriac Asigurari
In procesul de administrare a politelor RCA, apare din ce in ce mai des o situatie care impune asiguratorilor sa-si supraevalueze obligatiile de plata aferente acoperirilor specifice politelor RCA. Este vorba despre stabilirea cuantumului indemnizatiilor pentru vatamari corporale solicitate de tertii pagubiti ca urmare a unor accidente auto.

Sunt din ce in ce mai multe cazuri in care pretentiile pentru asemenea prejudicii nu sunt realiste. Normele legislative specifice, insa, obliga companiile de asigurari sa-si creeze rezerve de daune la nivelul pretentiilor partii vatamate.

Respectivele sume fiind asimilate unor obligatii certe de despagubire, sunt imobilizate la capitolul pasive in bilantul asiguratorului pana in momentul pronuntarii instantelor in legatura cu pretentiile solicitate (pentru ca, de cele mai multe ori, petentii apeleaza la instantele judecatoresti in incercarea de a obtine sumele respective), si aici discutam de ani de zile...

In plus, sumele reprezentand pretentii, oricat de mari ar fi, sunt inregistrate drept cheltuieli. Or, acest lucru este echivalent cu ridicarea artificiala a volumului obligatiilor de plata ale companiilor de asigurari.

Nu numai obligatiile de plata ale asiguratorilor reprezentand pretentii pentru vatamari corporale sunt distorsionate, ci si cele pentru daune materiale. Normele privind asigurare RCA limiteaza posibilitatea asiguratorilor de a controla costurile cu reparatiile efectuate de service-uri, existand si aici situatii in care pretentiile pagubitului se bazeaza pe estimari ale costurilor cu reparatiile mult mai ridicate decat cele normale, corecte.

O alta problema, aparuta dupa intrarea in vigoare a sistemului de constatarea amiabila, se refera la inmultirea tentativelor de fraude. Apar situatii in care accidentele fie sunt inventate, fie sunt „redesenate”, dupa interesul partilor implicate in accident.

Aici credem ca timpul va rezolva aceasta stuatie, pentru ca soferii vor intelege ca functionarea sistemului bonus-malus va determina in mod direct nivelul cheltuielilor viitoare cu primele de asigurare obligatorie ale soferilor, in functie de istoricul daunelor provocate unor terti din accidente auto.
Costi Stratnic director divizie vanzari, Omniasig
Problemele cu care asiguratorii se confrunta in segmentul auto sunt extrem de diverse si complexe. De la cele legate de scaderea accelerata a pretului de nou a autovehiculului, care este folosit ca baza de calcul in prima de asigurare si care nu a fost insotita de o scadere a pretului pieselor de schimb si manoperei, pana la cresterea TVA, care influenteaza direct si final asiguratorul, avand in vedere ca toate companiile de asigurari sunt platitoare de TVA.

In afara acestora, companiile se lupta sa pastreze un ritm al subscrierilor intr-o perioada in care vanzarea de vehicule noi si creditarea, ca principale motoare de vanzare, au scazut foarte mult.

Mihail Tecau presedinte directorat, BCR Asigurari
Societatea noastra a avut si are in continuare o relatie buna cu partenerii din sfera reparatiilor auto, indiferent daca avem sau nu contract pentru decontarea directa a lucrarilor executate de acestia.

Contractele de prestari servicii incheiate intre societatea noastra si unitatile reparatoare, sunt incheiate la nivel de recomandare pentru efectuarea reparatiei in unitatile agreate, dar clientul este liber sa opteze unde si cum se va efectua reparatia autovehiculului respectiv, indiferent daca este proprietar sau utilizator al unei firme de leasing.

Contractele sunt incheiate atat cu dealeri auto (reprezentante) cat si cu service-uri independente, astfel oferind posibilitatea de a repara autovehiculul avariat acolo unde asiguratul/pagubitul prefera.
Danut Jecan director asigurari generale, Astra Asigurari
Cresterea valorii daunei medii si a frecventei daunei sunt cresteri care depasesc nivelul cresterii primelor de asigurare.
Catalin Stroe director divizie vanzari alternative, Asirom
Pe segmentul RCA ne confruntam atat cu o concurenta excesiva, dar si cu o subtarifare cronica. In aceste conditii asiguratorii preiau mai multe riscuri cu aceiasi bani.

O alta problema cu care se va confrunta intreaga piata de profil va fi data de conjunctura economica: cresterea TVA-ului. Pentru politele RCA, primele de asigurare au fost platite la inceputul anului, iar suportarea riscului se va face cu o sarcina in plus la dauna.
preview intrebare
1
2
3
4
5