Q&A: Care sunt presiunile din piata asigurarilor auto


Subtarifarea si daunalitatea in crestere pe segmentul auto, a carei situatie se va inrautati in contextul cresterii TVA cu 5 puncte procentuale, sunt principalele probleme la care asiguratorii trebuie sa gaseasca solutii in a doua parte a anului.

3 Cum resimtiti criza si efectele masurilor de austeritate?

Aurel Badea director executiv asigurari generale, Allianz Tiriac Asigurari
Efectele crizei sunt resimtite, fara indoiala, de companiile de asigurari si, in opinia noastra, masurile de austeritate vor afecta in mod direct apetitul romanilor de a cumpara asigurari.

Pe de o parte, acest lucru inseamna amanarea fructificarii potentialului de crestere a cererii de asigurari venita din partea persoanelor fizice si a societatilor mici si mijlocii care, in contextul unui mediu economic si social dificil va ramane cel putin o perioada de timp in stare latenta.

Portofoliile societatilor de asigurari vor ramane puternic dominate de polite apartinand marilor companii care ridica gradul de volatilitate a afacerilor asiguratorilor. Exemplul cel mai la indemana este cel al companiilor de leasing; reducerea drastica a volumului afacerilor acestora sta la baza scaderii inregistrata de piata de asigurari casco din 2009-2010.

Mai dificil de administrat pentru companiile de asigurari este insa situatia creata de cresterea taxelor. Masura de majorare a cotei TVA va avea, desigur, efecte (greu de cuantificat) asupra cererii de asigurari si, in consecinta, a volumului de subscrieri viitoare ale asiguratorilor. La fel ca pentru fiecare firma, indiferent de sectorul in care activeaza, vor creste cheltuielile cu energia, cu chiriile, de regie etc.

Insa adevarata provcare pentru asiguratori vizeaza administrarea efectelor cresterii TVA asupra cheltuielilor tehnice cu daunele materiale. Iar aici ne referim in special la situatia particulara in care se gasesc societatile de asigurari, care au contractate prime de asigurare aferente unor perioade de 12 luni, ale caror prime au fost calculate plecand de la o structura a unor costuri cu despagubirile estimate la un nivel determinat de o cota TVA de 19%.

Odata cu majorarea acestei cote, calculele privind proiectiile referitoare la despagubirile ce urmeaza a fi platite pentru toate politele in vigioare la 30 iunie sunt depasite.

Practic, toate aceste polite in vigoare la data majorarii TVA au prime de asigurare subevaluate. In acelasi timp, toate rezervele de daune (aparute sau nenotificate) create de societati, inregistrate drept obligatii certe de plata ale asiguratorilor non-life la 30 iunie, sunt subevaluate.

Majorarea TVA va impune asadar suplimentarea rezervelor de daune deja create cu un procent care sa acopere cresterea costurilor cu materialele (piese auto, in cazul politelor casco si RCA, a materialelor de constructii in cazul politelor de asigurari de bunuri etc.) precum si a celor cu manopera, care cu siguranta se vor majora automat cu cel putin 5 procente.

Tinand cont de valoarea rezervelor de daune create de asiguratori, care se ridica la circa 700 milioane de euro la nivelul intregii piete de asigurari generale, discutam de un necesar de suplimentare numai a acestor rezerve deja create cu 25-30 milioane de euro.

In plus, toate politele in vigoare la 30 iunie a.c., vor genera cheltuieli cu daunele care, conform calculelor noastre, vor fi mai mari cu minim 3-5 procente fata de nivelul estimat pe baze actuariale, nivel care, in fond, determina „dimensionarea” riscurilor asumate de asiguratori.

Nu sunt multe sursele din care eceste cheltuieli suplimentare vor putea fi aoperite. Tinand cont de faptul ca foarte multe dintre societati au inregistrat in ultimii ani pierderi semnificative din activitatea de baza, resursele proprii sunt limitate pe aceasta piata.

Putinele societati profitabile vor trebui sa-si ajusteze proiectiile privind profiturile atat pentru anul curent, cat si pentru 2011. Companiile care inregistraza pierderi se vor gasi in situatia in care aceste pierderi se vor amplifica, putandu-le chiar afecta stabilitatea financiara (rata de solvabilitate si lichiditatea).

Daca acesta este cazul, din nou vor trebui sa intervina actionarii, la fel ca in ultimii ani, in sensul finantarii activitatii curente prin infuzii de capital.

Aceasta fiind situatia de fapt, putem anticipa ca majorarea cotei TVA va determina majorarea tarifelor de prime pe majoritatea dintre clasele de asigurari generale. Cu cat asemenea majorari vor fi intarziate, cu atat efectele cresterii TVA se vor resimti in sensul cresterii cheltuielilor neluate in considerare la calculul tarifelor de prime.

Practic, fiecare luna de intrziere in a reevalua primele de risc va insema un cost suplimentar de minim 4 milioane de euro pentru asiguratorii non-life.
Costi Stratnic director divizie vanzari, Omniasig
Si companiile de asigurari au resimtit in mod direct aceasta criza, de la scaderea vanzarilor pe toate liniile pana la situatii exceptionale de frauda, generate de aceasta criza (in special in domeniul auto).

Au scazut valorile asigurate, atat in domeniul auto, cat si property (locuinte si bunuri n.r.), ceea ce a dus la o prima de asigurare colectata mai mica in contextul pastrarii aceluiasi numar de clienti.

Din punct de vedere al reglementarilor, trebuie sa precizam ca, in mare parte, aceasta piata functioneaza in acest moment ca si o piata libera si prin urmare are la dispozitie toate instrumentele de aplicare a strategiilor proprii fiecarei companii, care sa conduca in final la o satisfactie a clientului.

As remarca aici ca si reglementare care afecteaza in mod direct rezultatul companiilor de asigurari, introducerea bazei de date CEDAM, care sustine conceptul de bonus-malus in zona de RCA, si din lipsa caruia, in ultimii ani, companiile de asigurari au platit un pret foarte mare.
Mihail Tecau presedinte directorat, BCR Asigurari
Problemele specifice asigurarilor generale, sunt legate in continuare de faptul ca acest sector este dominat inca de segmentul auto, unde intervin problemele ridicate de accentuarea fenomenului de frauda si de controlul limitat al daunalitati.

In ultima perioada, autoritatea de supraveghere a lucrat constant la eficientizarea segmentului asigurarilor generale, dar trebuiesc depuse in continuare eforturi sustinute pentru continuarea acestui proces cu prioritate pentru asigurarile auto.

Consideram asadar, ca prin dezvoltarea de programe educative si de informare a populatie, putem face ca oamenii sa inteleaga mai bine atat necesitatea de protectie a unei asigurari, cat si importanta actiunilor de prevenire si eliminare a riscurilor nedorite.

Intr-un cadru mai larg, reglementarile pe care noi le consideram necesare pentru optimizarea in urmatoarea perioada a asigurarilor generale, pot fi asociate cu:
• consolidarea procesului de monitorizare a segmentului auto si cresterea schimbului de informatii;

• acordarea unei importante sporite asupra riscurilor catastrofice;

• asigurarea unui cadru legislativ adecvat si complet, care sa intareasca sistemul de supraveghere;

• consolidarea standardelor in domeniu;

• asigurarea transparentei in luarea deciziilor adecvate;

• interventii eficiente spre beneficiul sistemului financiar in ansamblu;

• calificarea profesionala si pregatirea continua a persoanelor care lucreaza in domeniul distributiei produselor de asigurare.
Danut Jecan director asigurari generale, Astra Asigurari
In actualul context economic, a crescut dramatic numarul de firme care au fost nevoite sa intre in procedura de lichidare sau sa-si reduca activitatea, de cele mai multe ori prin reducerea costurilor.

Acest lucru s-a reflectat in mod direct atat in numarul de asigurari generale emise cat si la volumul de prime incasate la nivelul pietei de asigurari generale.

In sectorul corporate costurile cu asigurarea au fost diminuate la maximum, iar pe segmentul retail prin scaderea puterii de cumparare s-au inmultit cazurile de neplata a primelor de asigurare contractate.

Pe fondul acestei situatii s-a creat si un climat concurential agresiv intre societatile de asigurare, inclusiv intre intermediarii in asigurari, lucru care a dus la reduceri nejustificate de prime.

Chiar daca functionarea asigurarilor generale este direct legata de legile de piata, noile reglementari impuse de Uniunea Europeana (UE) cu privire la sistemul de solvabilitate “Solvency II” vor schimba semnificativ modul si conditiile de subscriere actuale.
Catalin Stroe director divizie vanzari alternative, Asirom
Piata asigurarilor din Romania a ajuns intr-un punct sensibil, avand in vedere conditiile economice dificile, masurile de austeritate si indicatori precum rata somajului, inflatie, curs de schimb etc.

Asirom VIG urmareste sa desfasoare o activitate profitabila, contribuind prin modelul de business la imbunatatirea intregului mediu al asigurarilor din Romania.

In aceasta conjunctura economica, abordarea clientilor trebuie sa fie orientata spre pastrarea acestora, prin imbunatatirea calitatii serviciilor, intelegerea si satisfacerea nevoilor lor concrete, dar toate in limita impusa tehnic, de risc.
preview intrebare
1
2
3
4
5