Q&A - Publisherii online despre proiectul de lege a Internetului: Aberant, dar macar ne obliga sa ne asociem


La sfarsitul saptamanii trecute, senatoarea PSD Lia Olguta Vasilescu a anuntat ca lucreaza la un proiect de lege care sa impuna monitorizarea continutului de pe Internet si sa permita sanctionarea proprietarilor de site-uri care nu modereaza comentariile indecente sau ofensatoare. Publisherii online consultati de Wall-Street sustin ca o astfel de lege ar fi aberanta, imposibil de implementat, dar ca astfel de initiative venite din exteriorul industriei online ii obliga sa se asocieze si sa reactioneze.

3 Cum s-ar putea implementa o autoreglementare a continutului, in cadrul industriei online?

Dragos Stanca managing director, F5, Realitatea-Catavencu
Prin coduri deontologice si termeni si conditii care in majoritatea cazurilor exista deja pe site-urile serioase.
Mihai Seceleanu CEO, Internet Corp
In primul rand, asociatiile de profil (BRAT si IAB) trebuie invitate pentru a discuta cu cei care elaboreaza aceste legi, intrucat sunt foruri care reprezinta stakeholder-i potential direct afectati de aceste reglementari. Lucru care, din cate stiu, nu s-a intamplat inca...
Alin Popescu avocat specializat in drept informatic, fondator Avocatnet.ro
Cel mai bun exemplu este "Codul de autoreglementare in mediul online, privind instituirea si promovarea marcilor de incredere in publicitatea online si comertul electronic" pe care am incercat sa il construim la IAB Romania anul trecut. Din pacate, recunosc public faptul ca, pentru mine, proiectul respectiv este unul esuat. Am vorbit atunci, de nenumarate ori, despre apetenta autoritatilor de a pune zgarda internetului si despre nevoia mediului online de a-si construi propriul pol de putere care sa poata fi opus autoritatilor atunci cand va fi nevoie. Se vede treaba ca sunt concepte inutile. Asa incat lansarea codului si discutiile de dupa m-au facut sa observ ca era unul dintre proiectele aflate inainte de vremuri. E pacat, pentru ca astazi a devenit evident de ce un astfel de proiect este crucial pentru mediul online. La acel moment, insa, am observat o mai mare aplecare a oamenilor spre banii cu care urmau sa sustina proiectul decat spre beneficiile reale ale acestuia.

Exista insa si parti bune in initiative legislative de acest gen. Ca idee, internetul din Romania se trezeste greu si se organizeaza si mai greu. Din aceasta perspectiva, cred sincer ca idei ca aceea a doamnei Vasilescu sunt cel mai bun lucru care se poate intampla mediului asociativ din lumea online: ne obliga sa reactionam si, pentru a ne fi auzita vocea, ne obliga sa ne asociem si sa ne punem prioritatile in ordine. Asta incercam sa facem la BRAT, asta incearca sa faca si IAB Romania, am vazut ca tocmai s-a construit si o asociatie a magazinelor online (ARMO), astfel incat se pare ca viitorul va cunoaste parteneri reali de dialog cu autoritatile atunci cand se va pune problema unor modificari legislative care sa ne afecteze. Pe masura ce aceste asociatii vor evolua in proiectele lor de autoreglementare a internetului, autoritatile vor putea sa ignore din ce in ce mai greu partenerii de discutie atunci cand gandesc proiecte aplicabile mediului online.
preview intrebare
1
2
3
4
Setari Cookie-uri