Magazin de cartier sau hipermarket. Ce alege romanul pe timp de criza?


Cu buzunarele tot mai stramtorate, romanii au redus, pentru prima data in zece ani, consumul casnic, care a inregistrat in prima jumatate a anului un declin de 4%, dupa ani buni in care avansul se cifra si la 25%. Cum a facut ordine criza in cosurile de cumparaturi ale romanilor si cine castiga lupta preturile ne spun specialistii in cercetare de piata intervievati de Wall-Street.


2 Odata cu reprioritizarea cheltuielilor, ce schimbari s-au produs in frecventa cu care romanii isi fac cumparaturile? De unde cumpara cu precadere in timpul saptamanii, respectiv in week-end?

Raluca Raschip director consumer tracking division, GfK Romania
Frecventa de cumparare a scazut la nivelul tuturor formatelor de magazine, dar cu precadere in cazul supermarketurilor. Shopping-ul a devenit o activitate mult mai functionala - a scazut ponderea cumparaturilor realizate in week-end, in detrimentul celor din cursul saptamanii, a crescut numarul vizitelor in magazine dimineata, cand acestea sunt mai libere, iar produsele sunt mai proaspete si, din ce in ce mai mult, cumparaturile sunt realizate de catre un singur membru al familiei, ceea ce reduce achizitiile neplanificate.

In primele sase luni ale anului, comertul modern a atras 45% din cheltuielile gospodariilor pentru bunuri de larg consum, fata de 43% in perioada similara din 2009.

Cele mai dinamice formate raman in continuare magazinele de tip discount cu o rata de crestere de 11%, in timp ce supermarket-urile se afla pe un trend descendent (-9% in valoare fata de prima jumatate a anului 2009), potrivit unui studiu recent publicat de GfK Romania.
Alice Mihai business development director, ISRA Center Marketing Research
In ceea ce priveste locatiile vizitate pentru a-si face cumparaturilor in timpul versus sfarsitul saptamanii nu putem spune ca exista schimbari dramatice de comportament, ca si pana acum, spre exemplu, formatul de tip hipermarket este vizitat cu precadere in week-end, pe cand formatele de proximitate nu se confrunta cu acest aspect.

Totusi, ceea ce se poate observa este frecventa mai scazuta cu care romanii viziteaza hipermarketurile in favoarea cresterii frecventei vizitelor in formatele de proximitate pe parcursul unei luni obisnuite. Acest lucru se intampla evident din dorinta consumatorilor de a limita cheltuielile cu bunurile de impuls sau cu cantitatile suplimentare din bunurile care nu sunt de stricta necesitate.
Adina Vlad managing partner, Unlock Research
Credem ca fie frecventa cumparaturilor mari a scazut, fie cumpara mai putin la o cumparatura mare. E adevarat insa ca exista aceasta tendinta de a nu se mai expune la stimulari excesive la cumparaturi si de aceea aleg sa cumpere din magazinele de langa casa care le ofera confort si ii ajuta sa se limiteze la a cumpara strictul necesar. Este o alta manifestare a nevoii de siguranta si familiaritate.
preview intrebare
1
2
3
4
5
6
7
8
Setari Cookie-uri