Cat este de util programul Ford Driving Skills for Life

Cat este de util programul Ford Driving Skills for Life

Programul si-a facut debutul in Europa anul trecut, iar anul acesta a ajuns pentru prima oara in Romania. La nivel global peste 100.000 de soferi au fost instruiti prin acest curs. Ford Driving Skills for Life a fost bine primit si la Craiova unde au participat un numar de 500 de persoane, majoritatea tineri, studenti ai Universitatii Craiova.

De la instructorii Napoca Rally Academy am invatat ca pentru franarea de urgenta trebuie sa apasam puternic frana fara ambreiaj chiar si la viteze mici cand riscam sa ni se opreasca motorul. Apasarea ambreiajului si apoi a franei ne face sa pierdem cel putin 1 metru la o viteza de 50 km/h, adica in loc sa ne oprim in 5 metri, ne oprim in 6 metri.

Ford Driving Skills for Life ajuta la intelegerea dinamicii vehiculelor, a rotilor si constientizare situationala.

Programul Ford Driving Skills for Life (DSFL) a fost impartit in patru etape: sesiunea de manevrare a automobilului, exercitiu de timp de reactie, distragerea atentiei si sesiunea tehnica.

Sesiunea tehnica Vali Gavrilas

Cum arata pozitia corecta la volan:

  • spatele trebuie lipit de spatar,
  • piciorul trebuie sa apese bine pe ambreiaj dar genunchiul sa nu fie intins,
  • volanul este tinut cu ambele maini si se regleaza pentru ca incheieturile mainilor cand sunt intinse sa ajunga pe partea superioara a volanului,
  • centura de siguranta trebuie purtata mereu,
  • tetiera trebuie sa fie reglata corect.

Pozitia corecta la volan ne ofera o viteza de reactie mult mai buna, intre ochi, maini si picioare, pentru ca in momentul in care suntem foarte distantati de volan sau foarte aproape de volan nu vom putea vira rapid, nu vom avea cotrol asupra vehiculului. Volanul tinut cu ambele maini ne ajuta sa avem control, sa corectam traiectoria. Genunchiul trebuie sa fie usor indoit in momentul in care apesi ambreiajul pentru ca in cazul unui accident va amortiza socul si nu va produce daune oaselor. Pozitionarea tetierei la inaltimea corespunzatoare ne fereste sa ne rupem gatul.

Constientizarea vitezei - Bogdan Marisca

Constientizarea vitezei - Bogdan Marisca

Pilotul de raliu Bogdan Marisca ne-a prezentat cateva exercitii pentru a ne da seama ce timp de reactie avem, cat de repede putem evita un obstacol sau frana de urgenta.

Pentru exercitiul de evitare a unui obstacol au fost amplasate trei semafoare, iar in timp ce rulam cu 30 de km pe ora pe un culoar, la 7-8 metri de semafoarele de culoare rosie doar unul se facea verde. In doar doi metri trebuia sa viram spre semaforul respectiv si sa franam fara sa depasim zona de oprire.

Franarea de urgenta a constat in lovirea pedalei de frana la 50 km/h in dreptul unui semn pentru a vedea spatiul de franare. Masina franeaza bine in ultimii metri, primii sunt cei lungi, cei care iti dau distanta. Cu cat creste viteza si spatiul de franare creste exponential. La 50 de km/h o masina de clasa mica, precum Ford Fiesta sau B-Max, are nevoie de putin peste 5 metri pentru a se opri de tot. La 70 de km/h are nevoie de 12 metri, iar la 80 de km/h de 18 metri.

Manevrarea automobilului Florin Tincescu

Manevrarea automobilului ne-a intarit reflexele de corectare a masinii in cazul unui derapaj. Un model Ford Fiesta cu anvelope speciale, dintr-un material tare si fara nervuri, trebuia condus in jurul a doua jaloane in timp ce viteza crestea, efectul era de derapaj, masina fugea de spate cand nu ne asteptam si trebuia corectata. Fara sa ne dam seama, pilotii din dreapta mai trageau si de frana de mana. A fost o lectie utila si amuzanta.

Distragerea atentiei Marco Tempestini

Italianul Marco Tempestini, stabilit in Romania, pasionat de masini si raliu, ne-a demonstrat cum ne-am comporta dupa ce consumam alcool, cum vedem realitatea.

  • Am primit o pereche de ochelari speciali, cotiere si genunchere care impreuna cantareau 5 kg, dupa care am fost dusi sa calcam pe o linie marcata pe asfalt. Prin ochelarii respectivi apareau doua linii in loc de una, iar greutatile ne faceau sa ne pierdem echilibrul. Desi am fost sigur ca merg pe linia alba de pe asfalt, cand am scos ochelarii eram la 10 cm.
  • O alta lectie importanta a fost trimiterea unui sms la volan. Pe un traseu foarte strans printre jaloane am condus un Ford Fiesta si am inregistrat un timp de 50 de secunde. La a doua tura a trebuit sa trimitem si un sms, ceea ce a condus la atingerea jaloanelor si la un timp mai mare cu 9 secunde.

Dupa un astfel de curs devenim mai constienti ca ni se poate intampla si noua sa pierdem controlul masinii in timp ce trimitem un sms sau daca am consumat alcool, pentru ca vedem realitatea diferit.