Opel si Saab, aproape de faliment

Opel si Saab, aproape de falimentMarcile europene ale producatorului auto american General Motors (GM) sunt aproape de faliment, in contextul in care Opel are nevoie substantiala de mai multa finantare, iar Saab a anuntat ca a cerut 590 milioane dolari de la guvernul suedez pentru restructurare, relateaza Reuters.

Dupa ce a cerut protectie impotriva creditorilor, Saab a anuntat ca va prezenta o propunere de reorganizare in decurs de trei saptamani, in timp ce documentele inaintate instantei au aratat ca Saab estimeaza pierderile din 2008 si 2009 la circa 3 miliarde coroane suedeze (340,1 milioane dolari).

"Saab isi va reformula propunerile de reorganizare, care vor include concentrarea activitatilor de proiectare, de inginerie si de productie in Suedia", potrivit unui comunicat al producatorului auto, care precizeaza ca reorganizarea va dura trei luni si va avea nevoie de finantare independenta.

Opel, primul dintre producatorii europeni care a cerut sprijin guvernamental, are nevoie in prezent lichiditati de 3,3 miliarde euro (4,15 miliarde dolari), pentru a putea supravietui, in conformitate cu declaratiile unei surse din cadrul companiei citata de presa germana si preluata de NewsIn.

Potrivit sursei citate, reprezentantii Opel au revenit deja la Berlin cu o cerere mai mare, dupa ce initial solicitasera garantii pentru credite de 1,8 miliarde euro.

Situatia poate deveni dramatica in martie

Situatia poate deveni dramatica in martieDeteriorarea accentuata a situatiei de pe pietele auto europene ii determina pe reprezentantii Opel sa estimeze ca Berlinul ar putea acorda garantii pentru credite de 2,5 miliarde euro, a mai declarat sursa avizata.

O alta sursa, de data aceasta din cadrul guvernului german, a spus ca Opel a explicat ca situatia ar putea deveni dramatica pana in martie, din cauza lichiditatilor scazute, asupra producatorului auto planand amenintarea falimentului.

Raspunzand unui articol din publicatia germana Spiegel, care a scris prima despre o cerere suplimentara de finantare, General Motors a anuntat ca a doua marca a sa dupa Chevrolet a devenit victima conditiilor de pe piata, care nu puteau fi prezise in noiembrie, cum ar fi deprecierea dureroasa a lirei sterline si a rublei si scaderea drastica a vanzarilor din Spania.

Intre timp, cotidianul suedez de afaceri Dagens Industri a scris ca GM ar putea injecta 3,5 miliarde coroane (397 milioane dolari) in Saab, cu conditia ca guvernul de la Stockholm sa acorde producatorului auto un credit mult mai mare, de 5,2 miliarde coroane.

Saab cauta solutii de salvare

Saab cauta solutii de salvareAdministratorul judiciar al Saab va reorganiza marca sub forma unei entitati complet independente, in speranta de a gasi un investitor, dupa ce guvernul suedez a exclus in mod repetat posibilitatea de a nationaliza producatorul auto.

Criza a adus vremuri grele pentru Saab, chiar in momentul in care compania se pregatea sa lanseze trei noi modele.

Viitorul a 4.500 de angajati este in joc, precun si al miilor de salariati din lantul de distributie al companiei.

Problemele Saab au aparut inca din 1990, cand GM a cumparat jumatate din actiunile companiei, de la Investor AB. Compania suedeza isi trage originile din producatorul de avioane Svenska Aeroplan AB, creat in 1937 pentru a furniza Suediei avioane pentru razboi.

Pimul automobil Saab a fost produs in 1947.

Vanzarile din Romania, in cadere libera

Vanzarile din Romania, in cadere liberaVanzarile de autovehicule noi pe piata romaneasca au scazut anul acesta in luna ianuarie la 8.187 masini, fiind livrate cu 65% mai putine unitati, fata de ianuarie 2008, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).

Autoturismele noi au inregistrat in ianuarie livrari in scadere la 7.110 unitati, cu 63,9% mai putin comparativ cu ianuarie 2008, cand au fost comercializate 19.712 unitati.

De asemenea, vanzarile de vehicule comerciale au avut in ianuarie un declin de 70,5%, la 1.019 unitati, in timp ce livrarile de autobuze au coborat cu 71,6%, la 58 de unitati.

In ianuarie, exportul de masini a scazut cu 30,7% la 8.943 unitati, scaderea la autoturisme fiind de 35,8%, la 8.242 unitati.

Importul de autovehicule a avut in ianuarie un declin de 61,8%, la 6.274 unitati, autoturismele scazand cu 58,9% fata de acceasi luna din 2008, la 5.465 unitati.

Productia si asamblarea au incetinit cu 62% luna trecuta, la 9.482 autovehicule, din care 8.775 au fost autoturisme (-63,8%).

Cinci marci auto au avut vanzari pe plus in ianuarie

Cinci marci auto au avut vanzari pe plus in ianuarieDoar cinci marci de autoturisme au obtinut vanzari in crestere in ianuarie, cea mai mare crestere a inregistrat-o Lancia cu 300% si Suzuki cu 190%.

Alfa Romeo a vandut in ianuarie 12 masini ( +33,3%), Hyundai a comercializat 639 unitati (+14,5%), Lancia a livrat 8 masini (+300%), Lexus a vandut 6 masini (+50%), iar Suzuki a livrat 119 unitati (+190%), potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).

Alte doua marci care nu au fost pe minus in ianuarie 2009 sunt Cadillac care a ramas constant cu doua unitati livrate si Hummer cu un H3 vandut luna trecuta.

Scaderi de peste 70% au avut 15 marci, Dacia, Volvo, Toyota, Ssangyong, Skoda, Saab, Opel, Mini, Mercedes, Lada, Kia, Great Wall, Ford, Dodge si Chevrolet.

Doar Dacia, VW, Hyundai, Renault si Skoda au reusit sa vanda in ianuarie peste 500 de unitati.

Hyundai i 10, Renault Clio si Skoda Octavia au fost preferatele romanilor luna trecuta.

Cele mai dorite marci diesel de import in ianuarie au fost VW, Renault si Skoda, iar cele mai vandute autoturisme diesel au fost Renault Megane, Skoda Octavia si Renault Clio.

Autoturismele noi au inregistrat in ianuarie livrari in scadere la 7.110 unitati, cu 63,9% mai putin comparativ cu ianuarie 2008, cand au fost comercializate 19.712 unitati.