1 / 6

1961 - primul motor Wankel

Felix Wankel, care niciodata nu a obtinut permisul de sofer si nici nu a urmat cursuri universitare, a visat sa construiasca un motor alternativ cu o camera de combustie plata si un rotor ingust rotindu-se in interior.

Kenichi Yamamoto de la Mazda a fost atat de impresionat de conceptul motorului, incat in 1961 Mazda a achizitionat brevetul. Primul motor “Wankel” care a fost furnizat la Hiroshima vibra atat de puternic incat a zgariat peretii interiori ai camerei rotorului, o slabiciune pe care Yamamoto-San si inginerii sai o vor perfectiona cu tehnologii mai bune de etansare si lubrifiere.

In prima versiune produsa (Cosmo Sport din 1967) motorul cu doua rotoare avea carcase trohoidale care sustineau rotoarele de forma triunghiulara prevazute cu un arbore excentric in mijloc. Spatiul ramas intre marginea rotorului si pereti a fost folosit pentru admisie, compresie + aprindere si evacuare.

Motorul lipsit de vibratii putea ajunge la turatii ridicate pentru ca presiunea produsa rotea direct arborele excentric fara a o mai fi convertit intr-o miscare rotativa cu ajutorul bielelor ca intr-un motor clasic cu pistoane. Aceasta tehnologie avea sa motorizeze aproximativ 2 milioane de automobile Mazda incluzand castigatoare WRC (World Rally Championship), Mazda 787B care a castigat Le Mans in 1991 si actuala RX-8 Renesis cu motor rotativ.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri