Domeniile care s-au dezmortit

Domeniile care s-au dezmortitPeste 710.000 de salariati au disparut din economie in perioada ianuarie 2009 – ianuarie 2011, arata datele Institutului National de Statistica (INS). Astfel, daca la inceputul lui 2009, primul an complet de criza din Romania, in economie lucrau 4,807 milioane de oameni, la sfarsitul lui ianuarie 2011, numarul salariatilor s-a redus la 4,095 de milioane.

In tot acest timp, somajul a continuat sa scada, chiar daca in multe dintre statele din Uniunea Europeana (UE), numarul somerilor a crescut de la o luna la alta, ori sa mentinut constant, la valori foarte ridicate. Anumite voci din economie au pus reducerea somajului pe seama iesirii din sistem a celor care primeau ajutor de somaj.

Multi dintre cei disponibilizati care s-au reangajat nu apar nici in evidentele INS, pentru ca au hotarat sa lucreze ilegal. Au ales sa se adaptaze ocolind legea.

Romania se pregateste sa iasa oficial din recesiune pe 13 mai, cand INS va anunta cum a mers economia in primul trimestru. Astfel ca, dupa o perioada de restructure si taieri, companiile ar putea relua angajarile. Insa nu vor cauta aceiasi oameni ca inainte de toamna lui 2008, ci un nou tip de salariati, pozitii si competente.

Reluarea angajarilor de catre companiile prezente in Romania nu va avea loc datorita iesirii oficiale din recesiune pentru ca, de fapt, succesiunea proceselor este una inversa. In momentul in care companiile au cerere pentru serviciile si produsele lor, mai multi oameni vor fi angajati, productia va creste si, in consecinta, cifrele care vor marca iesirea din recesiune vor fi evidente”, spun reprezentantii Smartree Romania, furnizor de servicii de externalizare a activitatilor de salarizare si administrare de personal.

Compania a incercat sa surprinda tendintele de pe piata fortei de munca prin analizarea angajarilor si disponibilizarilor pe care le-au facut cei peste 150 de clienti din portofoliu.

“Sunt intr-adevar cateva industrii unde se poate observa o evolutie pentru acest an. De exemplu, in industria auto, dupa ce in trimestrele II si III ale anului trecut tendinta a fost de scadere a numarului de angajati, la final de 2010 si inceput de 2011 angajarile au fost din ce in ce mai numeroase. In zona de servicii financiare si consultanta se observa aceeasi tendinta de crestere, mai ales de la inceputul acestui an. Acelasi lucru se poate spune si despresectorul telecomunicatiilor”, afirma reprezentantii Smartree.

Exista totusi si domenii in care evolutia a fost inversa: angajari puternice in prima parte a anului 2010 si restructurari in cea de-a doua parte, asa cum este cazul sectorului de food & beverage, potrivit reprezentantilor Smartree Romania. Totusi, odata cu inceputul anului 2011 angajarile au fost reluate si in acest domeniu.

Printre sectoarele in care au avut loc angajari atat in 2010, cat si in 2011, se numara industria auto, dar si industria prelucratoare, datorita demararii unor procese de automatizare si optimizare in majoritatea companiilor, in ultimii doi ani de revenire din criza mondiala.

“Cel mai stabil domeniu in aceasta perioada a fost cel medical si farma, unde nu s-au efectuat angajari sau restructurari semnificative, in afara celor rezultate din cresterea sustenabila a sectorului”, mai spun reprezentantii furnizorului de servicii de externalizare a activitatilor de salarizare si administrare de personal.

Aflati in slide-urile urmatoare care vor fi cele mai cerute joburi post-recesiune de pe piata locala, in cele mai importante domenii de activitate din economie.

Specialistii web si consultantii, printre cele mai cautate slujbe in IT

Specialistii web si consultantii, printre cele mai cautate slujbe in ITCriza economica i-a determinat pe angajatori sa recruteze oameni tot mai specializati, comparativ cu perioada dinainte de 2008, cand profilurile cautate erau mai generale, spune Raluca Otelea, managing partner in cadrul People Centric, companie de recrutare in IT.

"Fata de 2008 se cer mai mult abilitati si cunostinte pe tehnologiile de programare web versus desktop. Un exemplu relevant este ca presa a trecut tot mai mult pe online si este nevoie de dezvoltatori de site-uri. Alte profiluri care deja se cauta mai mult sunt cele orientate pe business intelligence, de exemplu consultanti, programatori, sefi de proiect", explica managerul.

Solutiile de business intelligence (BI) sunt aplicatii pentru analiza si raportare, ele conectandu-se la bazele de date operationale si la diverse alte fisiere pentru ca apoi sa prelucreze datele de care au nevoie cei din conducerea companiei pentru anumite decizii.

In ceea ce priveste salariile, in 2008 pe piata existau oferte extrem de diferite pentru pozitii similare si cu niveluri salariale nejustificat de mari in multe dintre cazuri.

"Criza a servit cu siguranta si la identificarea si pastrarea angajatilor competenti, si la eliminarea celor mai putini competenti. In urma perioadei de criza, companiile se gandesc de doua ori inainte de a apela la cresteri salariale artificiale, necorespunzatoare nivelului de competente", mai spune sefa People Centric, fara a oferi insa date exacte despre evolutia salariilor.

In februarie 2011, un specialist in informatica si telecomunicatii avea un salariu net de 2.914 lei, pe cand in februarie 2008, salariul net al unui angajat in acest domeniu era de 2.140 lei, conform datelor Institutului National de Statistica.

Pe de alta parte, domeniul IT&C continua sa fie unul dintre cele mai dinamice in ceea ce priveste recrutarile si de asemenea, printre cele mai bine platite segmente economice.

De exemplu, in prima zi a acestei luni cele mai multe oferte de locuri de munca (3.011) erau pentru domeniul IT-ului si telecomunicatiilor, conform Balaur.ro, un site care aduna ofertele de locuri de munca de pe 27 dintre cele mai mari site-uri de recrutare pe piata locala. Urmatoarele locuri erau ocupate de segmentul vanzarilor, finantelor, de sanatate si de domeniul relatiilor cu clientii.

"Daca in ultimii doi ani recrutarea a fost concentrata pe oameni cu experienta, din 2011, am observat, faptul ca angajatorii au fost dispusi sa reia recrutarea pentru tineri absolventi. Exista si o presiune pe salarii – companiile urmaresc sa angajeze specialisti, dar nu mai sunt dispuse sa faca oferte similare cu 2008", afirma si Mihaela Badan, recruiter in cadrul BrainSpotting, companie specializata in recrutare IT&C.



Industria auto, intre operatori de productie si management primar

Industria auto, intre operatori de productie si management primarPiata auto in 2008: 232.555 de masini importate in Romania si vanzari totale de 324.080. In 2009, importurile au scazut la 105.960 de unitati, iar vanzarile au totalizat 147.962 de autovehicule. Un an mai tarziu, importurile de autoturisme s-au redus la 82.639 de bucati, iar vanzarile au atins aproape 120.000 de masini, arata datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Cu toate acestea, numarul angajatilor din industria de fabricare a autevihiculelor de transport rutier, a remorcilor si a semiremorcilor, a crescut de la 120.800 – in ianuarie 2009, la 122.100 – in ianuarie 2011, potrivit INS.

“Industria producatoare de componente auto a cunoscut la finele anului trecut un puternic reviriment, multe companii ajungand la cifre echivalente sau superioare anilor 2007-2008. Cele mai cautate joburi sunt cele legate de domeniul direct productiv- in departamentele productie, asigurarea calitatii si logistica”, afirma Serban Mrejeriu, human resources consultant la AIMS Human Capital Romania, parte a grupului de firme cu activitati in resurse umane AIMS Human Capital.

In departamentele respective se cauta simplii operatori de productie, adica muncitori la banda, cu un grad mai redus de calificare, lucratorii in depozit sau inspectori de calitate - cei care fac un control al defectiunilor la produsele iesite de pe line), dar si functii de management primar, cum ar fi sefii de echipa sau sefii de schimb productie, gestionarii, sau inginerii de control al calitatii.

Un sef de schimb productie poate fi de multe ori si o persoana fara background tehnic, dar care a acumulat o experienta relevanta ca si operator sau sef de echipa - care are un nivel adecvat de studii si spirit de conducere. "In general, in cadrul unei companii de dimensiuni medii sau mari, pe fiecare sectie exista doua-trei schimburi, ceea ce inseamna ca la o firma de productie cu 1.000 de angajati sunt circa opt-zece sefi de schimb”, mentioneaza Mrejeriu.

Un sef de schimb poate castiga intre 1.500-1.600 lei (370-390 de euro) si pana la 3.000 lei net (730 de euro), in timp ce un sef de sectie, care conduce toata activitatea de productie dintr-o anumita zona si este superiorul direct al sefilor de schimb, poate castiga, de exemplu, intre 3.000 de lei (730 de euro) si 4.700 de lei (1.150 de euro) net.

Alte joburi cautate destul de cautate pe piata sunt in departamentele de intretinere-mentenanta.
Specialistii acestor echipe sunt tehnicieni si ingineri cu pregatire in mecanica, electronica, energetica sau IT si automatizari, si au ca obiectiv asigurarea functionarii in conditii optime a utilajelor si echipamentelor de productie. De asemenea, ei asigura reparatiile pe echipamentele defecte.

Un inginer senior de mentenanta - persoana cu 4-6 ani de experienta in domeniu, care are o specializare tehnica superioara si poate coordona echipe mici de tehnicieni, castiga intre 2.000 de lei (490 de euro) si 5.000 de lei (1.220 de euro) net pe luna, in functie de compania angajatoare.

“Am observat, de asemenea, ca exista multe cereri in piata pentru persoane in departamentul economic, in general cu specializarea controlling- reporting, care au ca obiect analiza financiara, controlul costurilor, executarea bugetelor si efectuarea de raportari pe baza standardelor internationale de contabilitate IAS, IFRS si US GAAP”, adauga Mrejeriu.

De obicei, pozitiile de mai sus, apar in cadrul companiilor multinationale si se platesc in functie de nivelul ierarhic si de experienta, cu salarii cuprinse intre 2.500 (615 euro) si 6.000-7.000 de lei (1.480 – 1.720 de euro) net.

Inainte de 2008, anul de varf al pietei auto, companiile cauta, pe langa pozitiile de care au nevoie acum, si functii din departamentele de suport, cum ar fi resurse umane, IT sau persoane pentru pozitii manageriale, precum director de productie, director de asigurarea calitatii, manager de logistica, director tehnic, sau chiar director General.

“In contextul in care companiile aveau ca obiectiv cresterea si dezvoltarea echipei, pe o piata care oferea din ce in ce mai putini candidati de calitate, pozitii ca aceea de specialist de recrutare sau manager de resurse Umane aveau o cautare mai mare”, precizeaza consultantul AIMS Human Capital Romania.

Un specialist in recrutare cu aproximativ 3-4 ani de experienta in domeniu putea castiga intre 2.000 si 5.000 de lei net, inainte de criza. De asemenea, un manager de resurse umane avea venituri nete lunare de 3.500 - 9.000 de lei.

“Ce a schimbat criza? Planurile de dezvoltare pe termen lung! In acest moment sunt inca multe companii care au inceput procesul de revenire dar asteapta ca acest trend sa se consolideze inainte de a lansa noi investitii in IT, departamentul de resurse umane sau alte activitati conexe celor direct productive. De asemenea, incertitudinea zilei de maine si scaderea dramatica a numarului de noi investitii in perioada anilor 2009-2010 a determinat o cerere mai redusa pentru pozitiile de management”, mai spune Mrjeriu.

Dacia tine productia

Dacia tine productiaActivitatea de productie s-a numarat printre cele mai afectate segmente din economie de la inceputul crizei si pana acum. Poate ca singura companie locala care a reusit sa faca fata crizei a fost Automobile Dacia. Evolutia producatorului de masini controlat de francezii de la Renault a fost evidentiata si de cifrele APIA: productia si asamblarea a crescut de la circa 245.000 de unitati, la peste 350.000, in perioada 2008 – 2010.

Regresul productiei a fost vizibil insa in toate zonele, de la FMCG la constructii.

"Consumatorul roman s-a maturizat si manifesta o cumpatare mai mare in ceea ce priveste produsele de larg consum si cauta indeosebi bunuri de calitate la preturi accesibile. Companiile din industria FMCG vor fi puse in situatia de a recruta personal calificat, cu precadere in domeniul controlului calitatii productiei. Posturile de gestionari, stivuitori, sefi de schimb, electronisti si electricieni de mentenanta reprezinta categoriile de personal care vor fi cautate in piata”, spune Iuliana Florea, HR director La Fantana, liderul pietei de distributie si imbuteliere de apa naturala in sistem watercooler, cu afaceri anuale de 17 milioane de euro.

Pana la debutul crizei financiare, personalul din productie era foarte cautat, mai ales in perioada oportuna constructiilor, pentru a lucra in segmentul de constructii si amenajari, unde programul de lucru depasea adesea opt ore, insa veniturile rezultate din acest gen de activitate erau considerabile si puteau sa convinga foarte multi angajati din domeniul productiei sa renunte si sa se angajeze pe santiere.

"Astfel, inainte de finalul anului 2008 muncitorii necalificati, ambalatorii, incarcatorii, chiar si unii dintre muncitorii calificati, migrau frecvent de la o companie la alta, in functie de veniturile ce se putea obtine, nefiind importanta pentru ei stabilitatea financiara a companiei pentru care lucrau”, mentioneaza Iuliana Florea.

Domeniul productiei atragea, inainte de 2008, si cei mai multi muncitori in regim de angajare temporare, iar salariile brute lunare variau intre 600 si 1.000 de lei, potrivit reprezentantilor operatiunilor locale ale grupului austriac Trenkwalder, specializat in furnizarea de servicii de recrutare si leasing de personal.

„Pe parcursul crizei economice, industria automotive a avut cel mai mult de suferit, insa si revenirea a fost pe masura caderii. Astfel, cele mai cautate joburi in regim temporar, in prezent, sunt cele de operatori productie, in special in domeniul automotive. In aceeasi siuatie este si sectorul logistic, care a avut de suferit in urma recesiunii si care traverseaza acum o perioada de relansare” , subliniaza Bogdan Florea, seful afacerilor din Romania ale grupului austriac.




Ingineri pentru noi tehnologii

Ingineri pentru noi tehnologiiPiata locala a fortei de munca sufera de un deficit acut de ingineri, iar diversi specialisti din industrii variate semnaleaza oricat de des au ocazia, lipsa fortei de munca tehnica. Mai mult, pe langa deficitul de ingineri, rapiditatea cu care avanseaza tehnologiile ar putea sa-i gaseasca pe angajatori de a nu gasi personal calificat pentru noile aparaturi. O astfel de problema ar putea sa apara in energie.

“In acest moment, comparativ cu alte tari din Europa centrala, Romania se afla inca la inceputul calatoriei de implementare a noilor energii in sistemul national. Desi modest, acest inceput creeaza oportunitatea unor noi specializari pe partea de energie solara si energie eoliana, de exemplu", afirma Miriana Matei, director de resurse umane in cadrul Schneider Electric Romania, subsidiara locala a furnizorului francez de echipamente si servicii in managementul energiei.

Astfel, prin extinderea acestor tipuri de energii, vom fi martorii aparitiei unor profile foarte specializate in ramuri precum proiectare, punere in opera (project management), transport si distributie, continua ea. "In general, vorbim despre profile tehnice, absolventi de politehnica aflati fie la inceputul carierei fie gata sa isi largeasca bagajul de cunostinte prin acumularea de informatii asupra acestor noi tehnologii”, mai spune Miriana Matei.

Incepand cu 2011, compania va organiza periodic programe de internship destinate studentilor din cadrul Universitatii Politehnice Bucuresti si Facultatii de Limbi si Litaturi Straine Bucuresti, in vederea identificarii tinerilor cu potential.

“A fost o supriza foarte frumoasa sa observam ca stundetii la Politehnica Bucuresti, in anii 2, 3 sau 4 sunt foarte interesati si detin deja cunostinte teoretice despre energia solara, energia eoliana sau smart grid. Ei lucreaza deja cu acest concepte, sunt curiosi, nerabdatori sa afle si acesta este, in anumite cazuri, ingredientul minune de care ai nevoie in dezvoltarea viitorilor specialisti”, adauga Matei.

De asemenea, modalitatile traditionale de producere a energiei electrice, necesita in continuare forta de munca calificata, bine pregatita in domenii precum productie, transport, valorificare sau eficientizare. Pentru domeniile energiei clasice se cauta profile de ingineri energeticieni care sa fie bine pregatiti inca din facultate.

“Prin utilizarea mai eficienta a resurselor in vederea maximizarii obtinerii de rezultate, astfel de angajati vor deveni o valoare de neegalat pentru orice intreprindere/companie putand aduce economii financiare extraordinare angajatorilor. Din pacate, astfel de cunostinte nu se dobandesc in scoala in acest moment, ele pot fi in schimb invatate prin participarea la diverse cursuri on line si in class oferite inca gratis de diferite companii”, sustine Matei.

Ea mentioneaza ca, pe langa ingineri, in industria energetica va fi nevoie si de vanzatori. Ei sunt cei care vor promova noile tipuri de producere de energie, cei intelege nevoile clientului si care ii vor ofere solutia potrivita

“Profilul vanzatorului din industria energetica va ramane in general acelasi, combinatia perfecta intre cunostintele tehnice si abordarea comerciala cu o specializare in detaliu asupra noilor tehnologii folosite in noile modalitati de producere a energiei”, mai spune Matei.

In urma cu 2-3 ani, cele mai cauta meserii din industria energetica erau, potrivit companiei, cele de vanzator, director de produs si de inginer ofertare.



Ghizi si vanzatori de bilete, in topul joburilor din turism

Ghizi si vanzatori de bilete, in topul joburilor din turismCele mai cautate joburi in turism vor fi cele de ghid de turism, agent de ticketing (vanzare bilete de avion), specialisti in IT (mentenanta si upgradare sisteme online) precum si angajat la departamentul de evenimente sau sales in cadrul industriei hoteliere sau sefi de sala, ospatari in cazul restauratiei, este de parere Traian Badulescu, consultant in turism.

De asemenea, pe partea de posturi de conducere sunt cautati specialistii pe marketing si PR.

“Explicatia este ca traim intr-o lume a tehnologie se simte o nevoie acuta de specialisti. De exemplu, pe partea de ghid de turism sunt cautati ghizii specializati pe limbi mai rare, speciale, precum japoneza, suedeza, dar si germana sau spaniola. Pe partea de ticketing, agentul are nevoie, pentru a fi calificat, de un curs IATA/UFTAA Foundation. Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism, organizeaza astfel de cursuri, precum si Institutul IRECSON”, spune Badulescu.

Un ghid de limba japoneza poate castiga intre 80 si 100 de euro pe zi, plus cazare si masa, in functie de program. De obicei, ghizii nu sunt angajati, ci colaboratori ai agentiilor de turism, insa ghizii buni, recunoscuti, sunt destul de solicitati.

Un agent de ticketing poate castiga intre 1.500 si 2.500 de lei net lunar, plus bonusuri si comisioane in functie de volumul de vanzari, si poate ajunge la venituri de 1.000 de euro lunar.

“Specialistii IT sunt, de asemenea, la mare cautare, deoarece optiunile clientilor se muta din ce in ce mai mult spre online. Din ce in ce mai multe agentii de turism isi dezvolta si diversifica site-urile si dezvolta optiuni noi, precum oportunitatea rezervarilor online, consultanta permanent etc.”, mai afirma Badulescu.

Inainte de finele anului 2008, cele mai cautate joburi erau tot ghid de turism si agent de ticketing, dar si cele de agent de turism (de rezervari) sau de receptioner (pentru hotelarie).

In perioada ianuarie 2009 – ianuarie 2011, 11.400 de salariati au iesit de pe piata fortei de munca specifica sectorului de hoteluri si restaurante, potrivit INS.

Se cauta consultanti cu experienta si avocati pentru executari

Se cauta consultanti cu experienta si avocati pentru executariAvocatura si consultanta in management se numara printre putinele domenii in care nevoia viitoare de personal nu va fi foarte diferita fata de perioada de inceput a crizei. Totusi, chiar daca pozitiile propriu-zise nu s-au modificat, au aparut schimbari in serviciile cerute de catre clienti.

“Nu consideram ca pozitiile cautate in procesul de recrutare pe piata de consultanta s-au schimbat atat de mult din anul 2008. Putem observa insa o schimbare usoara a cererii: de la consultantii axati in mod traditional pe strategie catre cei care ofera servicii ce aduc beneficii mai practice si mai tangibile. Acest fapt se datoreaza crizei economice, intrucat in ultimii ani, majoritatea clientilor si-a canalizat eforturile pe imbunatatirea performantei operationale", sustine Alina Marian, consultant in cadrul firmei de consultanta Ensight Management Consulting.

Comparativ cu ceea ce se intampla pe piata in urma cu trei sau mai multi ani, consultantii juniori, adica salariatii din domeniu fara o prea mare experienta, nu mai sunt cautati la fel de mult in industrie.

Insasi compania de consultanta s-a concentrat in ultimii ani pe recrutarea de consultanti senior, in segmente de expertiza precum: operatiuni, banci, fiscalitate si resurse umane.

“Faptul ca exista cerere pentru consultanti cu experienta in defavoarea celor juniori s-a remarcat cu precadere in perioada crizei economice, cand s-a preferat utilizarea resurselor interne pentru a realiza munca pe care consultantii juniori ar fi facut-o in trecut. Alt motiv puternic pentru care nu se cauta consultanti juniori este, de asemenea, faptul ca in ultimii ani companiile au devenit mai mature in ceea ce priveste utilizarea «consultantei de baza»”, mentioneaza Marian.

Piata de consultanta in management a inceput sa semne de revenire inca de anul trecut. Daca la sfarsitul lui 2009 cele mai multe dintre companiile de profil de pe piata locala au inregistrat o scadere a cifrei de afaceri, 62% dintre jucatori raportau la sfarsitul anului trecut o crestere sau o stagnare a businessuluim, arata un studiu realizat la sfarsitul lui 2010 si prezentat recent de Asociatia Consultantilor in Management din Romania.

“Avand in vedere cei aproape 3 ani de «criza», si cum iesirea din recesiune nu poate avea loc dintr-o data, in continuare vor fi profitabile serviciile avocatilor care recupereaza creante pentru clientii lor, gestioneaza controlat insolventa clientilor lor, reprezinta clientii lor societati comeciale in dosarele ce au ca obiect contestarea deciziilor de impunere pentru impozite si taxe, respective diverse amenzi”, apreciaza Mihaela Scarlatescu, partener in cadrul casei de avocatura Scarlatescu Law Office.

Totodata, Scarlatescu afirma ca, dat fiind volumul mare al executarilor silite, va fi un interes mare pentru avolcatii specializati domeniul contestatiilor la executare, in special pentru zona imobiliara.

Pe de alta parte, se astepta ca investitiile sa reinceapa si sa redevina profitabile serviciile juridice de consultanta fiscala la constituirea societatilor comerciale sau la realizarea diverselor investitii domenii ca energie, imobiliare, parcuri industriale.

Tarifele practicate de avocati variaza in functie de prestigiul si marimea fiecarei case, insa media practicata de piata se ridica la circa 100 de euro, exclusiv TVA.

“Inainte de inceperea crizei, cei mai cautati avocati erau cei care lucrau in domeniul societar, pentru ca se constituiau numeroase societati comerciale si cei din imobiliare, datorita tranzactiilor numeroase. Chiar daca si atunci un tarif mediu orar era de 100 de euro, fara TVA, in ce priveste tranzactiile imobiliare, onorariile puteau fi si de 10% din valoarea imobilului”, mai spune Scarlatescu.

Accesati slide-ul urmator pentru a vedea ce joburi se vor cauta in sectorul imobiliar.


Agentii imobiliari nu se schimba. Piata, da

Agentii imobiliari nu se schimba. Piata, daPozitiile din imobiliare nu au suferit schimbari importante in perioada celor peste doi ani de la debutul crizei in Romania si nici perioada urmatoare nu va aduce modificari semnificative din partea angajatorilor din domeniu, in ceea ce priveste specificul salariatilor.

Chiar daca de la inceputul lui 2009 si pana acum, numarul salariatilor care intermediaza tranzactii imobiliare s-a redus cu aproape un sfert, de la 24.000, la circa 18.100, arata evidentele INS. Practic, agentiile imobiliare isi doresc ca personalul din teren sa vanda cat mai mult. Singurul element care s-a schimbat aproape in totalitate este contextul pietei.

“Estimam ca odata cu iesirea Romaniei din recesiune nivelul de interes pentru domeniul serviciilor imobiliare, din partea fortei de munca, sa cunoasca, cel mult, o crestere nesemnificativa, adica mai mica de 5% . Din studiile noastre, cererile pentru un job in imobiliare au scazut in luna aprilie cu 27% dupa un avans in luna martie de 32% fata de luna anterioara”, spune Catalin Scripcaru (foto), directorul general al agentiei imobiliare Century 21, parte a retelei americane Century 21.

Cresterea numarului de tranzactiilor din imobiliare este evidentiata si de datele Agentiei Nationale de Cadastru. Astfel, in primul trimestru al anului, numarul tranzactiilor imobiliare a crescut cu 7,4% fata perioada similara a anului trecut, pana la aproape 143.000 de operatiuni.

Pentru a face fata noilor conditii din piata, agentia imobiliara ofera, preponderent, servcii de reprezentare. Ceea ce inseamna ca, spre deosebire de agentii care lucreaza in sistem de intermediere si percep comision atat de la vanzator, cat si cumparator, agentii de reprezentare sunt angajati de o singura parte a tranzactiei: ori de cumparator, ori de vanzator.

Fata de atributiile obisnuite ale unui agent imobiliar, cum ar fi pregatirea proprietatii pentru vanzare, organizarea vizionarilor sau asistenta privind incheierea tranzactiei, un agent de reprezentare angajat de vanzatori, negociaza acestuia si poate organiza inclusiv licitatii de pret pe baza ofertelor scrise primite de la cumparatori, scopul agentului de vanzator fiind acela de a identifica cel mai motivat cumparator pentru acea proprietate.

De asemenea, agentia imobiliara organizeaza, de cativa ani, un targ propriu de joburi, pentru acoperirea novoilor interne de munca. In martie, Century 21 a pus la bataie 100 de joburi, atat pentru candidatii fara experiente in imobiliare, cat si pentru cei cu minimum doi ani de activitate in domeniul