Instruire scolara

Instruire scolaraAceasta forma de educatie este adresata tuturor minorilor, indiferent de varsta si nivelul de pregatire anterior intrarii in centrele de reeducare si in penitenciar.

Este organizata in forma invatamantului primar, gimnazial si liceal.

Sursa foto: freedigitalphotos.net

Formare profesionala

Formare profesionala

Este organizata sub forma scolilor de arte si meserii/claselor de liceu cu profil tehnologic sau a cursurilor de calificaare profesionala, realizate in colaborare cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Agentiile Judetene de Ocupare a Fortei de Munca.

Sursa foto: freedigitalphotos.net

Educatie si cultura

Educatie si culturaTinerii inchisi beneficiaza de programe si activitati destinate deprinderii unor abilitati prosociale, informarii si dezvoltarii orizontului cultural.

Sursa foto: freedigitalphotos.net

Educatie fizica si sport

Educatie fizica si sportAcestea sunt modalitati utile de mentinere a tonusului fizic si psihic si de petrecere a timpului liber, puse la dispozitia tinerilor din centrele de reeducare si penitenciarele pentru minori.

Sursa foto: freedigitalphoros.net

Asistenta psihologica

Asistenta psihologicaAceasta forma de educare presupune atat evaluarea, cat si interventia prin programe specializate de terapie individuala si de grup, vizand o problematica specifica. Aici poate fi vorba de exemplu de risc de suicid sau consum de substante.

Sursa foto: freedigitalphotos.net

Asistenta sociala

Asistenta socialaAceasta presupune evaluarea sociala a minorului (familia de origine, dinamica familiala, structura mediului social si economic) si acordarea de consiliere in scopul imbunatatirii relatiilor dintre membrii familiei si a implicatii acestora in procesul de reintegrare sociala.

Sursa foto: freedigitalphotos.net

Cifrele cheie ale situatiei tinerilor din centre de reeducare si penitenciare

Cifrele cheie ale situatiei tinerilor din centre de reeducare si penitenciarePrevederile legislatiei in vigoare, privind executarea pedepselor si a masurilor educative privative de libertate, stipuleaza faptul ca minorii care nu au implinit varsta de 14 ani, nu raspund penal, cei cu varste intre 14 si 16 ani raspund penal daca au discernamant, iar cei cu varste de peste 16 ani raspund penal, potrivit datelor Administratiei Nationale a Penitenciarelor.

In prezent, institutia custodiaza minori in doua tipuri de detentie:

- centre de reeducare: Buzias (judetul Timis), Gaesti (judetul Dambovita) si Targu Ocna (judetul Bacau);
- penitenciarele pentru minori si tineri: Tichilesti (judetul Braila), Craiova (judetul Dolj), Bacau (judetul Bacau), Targu Mures (judetul Mures).

Mai mult, aceasta categorie penala se regaseste si in penitenciarele pentru adulti, insa perioada de stationare este, potrivit legii, de maximum cinci zile si numai pana la definitivarea situatiilor juridice.

Efectivul existent in astfel de institutii, la nivelul lunii aprilie 2012, era de 476 de minori.

Astfel, in centrele de reeducare erau 153 de minori, in penitenciarele de minori si tineri - 213, in penitenciarele pentru adulti - 101, penitenciarele spital - 9.

Dupa varsta, efectivele din centrele de reeducare sunt:



Motivele pentru care sunt inchisi tinerii


Principalele fapte pentru care minorii sunt sanctionati cu masura educativa a internarii intr-un centru de reeducare sau executa o pedeapsa privativa de libertate sunt infractiunile de talharie (47%), furt (39%), viol (5%), omor (5%) si altele (4%).

Pedepsele aplicate minorilor reprezintaa o durata medie de 2,5 ani.

Cum au evoluat efectivele de minori in ultimii ani

Educatia in centre de reeducare si penitenciare

Programele si activitatile educative si psihosociale care alcatuiesc demersul recuperativ organizat cu minorii din unitatile de detentie sunt selectate in asa fel incat sa raspunda nevoilor individuale, tinand cont de varsta, stare de sanatate, caracteristicile de personalitate si comportamentale, nivelul educational, cauzele si motivatia savarsirii infractiunii si vizeaza mai multe aspecte:

- reducerea vulnerabilitatii psihologice si sociale a minorilor prin promovarea unei bune stari de sanatate mintala prin depistarea precoce a minorilor cu diferite tulburari psihice, consumatori de alcool si droguri, depresivi, cu potential agresiv latent sau manifest si introducerea acestora in programe care sa le faciliteze intelegerea programelor cu care se confrunta, dezvoltarea capacitatii de a se adapta la cerintele sociale;

- ameliorarea si echilibrarea personalitatii, dezvoltarea capacitatii de comunicare, experimentarea unor modalitati adecvate pentru rezolvarea problemelor;

- introducerea in activitati valorizatoare, in care ei pot avea succes si prin aceasta modifica imaginea despre sine prin exploatarea potentialului de care dispun, optimizarea unor deprinderi, descoperirea si amplificarea unor aptitudini si talente.

In afara programelor recuperative prezentate anterior si organizate in interiorul unitatilor de detentie, un rol important il ocupa activitatile desfasurate in comunitate. Aceastea au un caracter educativ, stimulativ si recreativ, in scopul dezvoltarii si exersarii comportamentelor prosociale si se inscriu intr-un spectru amplu, incluzand vizionarea unor spectacole, vizitarea obiectivelor cu semnificatie culturala sau istorica, organizarea de competitii sportive impreuna cu adolescentii de la licee din comunitate, activitati nestructurate, recreative, dar si vizitarea unor institutii cu rol in asistarea sociala a persoanelor aflate in dificultate si participarea la slujbe religioase in comunitate.

In plus, Administratia Nationala a Penitenciarelor urmareste sa cointereseze institutii de stat si comunitare, organizatii si asociatii neguvernamentale si sa atraga resurse pentru realizarea acestor activitati, care sa ii ajute pe minorii care au savarsit infractiuni sa se reintegreeze in societate si sa ii determine sa adopte modele de viata, care se conformeaza legii si regulilor de convietuire sociala.

Sursa foto: freedigitalphotos.net