Etica si corectitudine

Etica si corectitudineConform principiului “respecta si vei fi respectat” consider ca la baza acestor principii, necesare pentru retentia angajatilor, se afla corectitudinea.
Regulile de etica si corectitudine nu se refera doar la plata salariilor ci la toate aspectele care tin de relatia angajat-angajator.

Ba, mai mult decat atat, aceste principii se reflecta inclusiv in relatia companiei cu clienti si furnizorii sai.

De exemplu, am o prietena, director de marketing. Recent si-a schimbat jobul deoarece compania la care lucra (o companie mare) nu isi platea furnizorii sau nu ii platea la timp. Mi-a spus ca a plecat intrucat nu vroia se se identifice cu imaginea companiei respective. A ales sa plece intr-o alta companie, pentru un salariu mai mic, deoarece nu dorea ca ceilalti sa o identifice ca facand parte din acea companie.

Un alt exemplu este cel al unei doamne avocat cu care am avut interviu. Voia sa plece din casa de avocatura in care lucra deoarece clientii nu erau respectati, promitandu-li-se lucruri pe care in realitate nu le puteau controla (castigarea proceselor etc.). Motivarea principala a fost aceeasi: nu voia sa fie identificata cu imaginea acelei case de avocatura.

Sursa foto: freedigitalphotos.net

Viziune si coerenta

Viziune si coerentaPentru a ramane alaturi de o companie avem nevoie sa cunoastem directia in care aceasta se indreapta. Lipsa viziunii este asimilata incertitudinii iar incertitudinea este asimilata instabilitatii.

De asemenea, viziunea trebuie completata de coerenta.

Recent, unul dintre clienti cu care lucrez imi spunea ca nu stie de ce are fluctuatie mare de personal. In urma unui proces de evaluare s-a dovedit ca, desi clientul in cauza este vizionar (respectiv presedintele grupului), este lipsit de coerenta (schimba des strategia, nu este consecvent in decizii, etc.)

Sursa foto: freedigitalphotos.net

Un management sanatos

Managementul este cel care transmite mai departe viziunea si valorile companiei, este cel care se asigura ca obiectivele de business ale acesteia sunt atinse. Tot managementul reprezinta imaginea unei companii si legatura dintre actionarii acesteia si restul angajatilor.

Datorita cresterii economice precedente crizei financiare, companiile nu au acordat atentia cuvenita managementului, promovand sau recrutand persoane inca nepregatite pentru a ocupa aceste pozitii. Din pacate, efectele acestui fenomen sunt vizibile in aceasta perioada, perioada in care avem nevoie de persoane bine pregatite, ancorate in realitatea prezenta.

Se stie ca un angajat nu paraseste o companie, ci isi paraseste managerul. Un alt exemplu referitor la ceea ce inseamna pentru mine un manager competent:

O buna prietena lucreaza in vanzari, pe o pozitie de Key Account Manager. Pentru ca este unul dintre cei mai buni oameni de vanzari pe care ii cunosc, am insistat destul de mult sa mearga la un interviu pentru o pozitie similara, dar intr-o companie mai mare si pentru un pachet salarial mai bun. Clientul meu a placut-o intr-adevar foarte mult, DAR inainte de a ii face oferta a vrut sa verifice referintele, inclusiv de la actualul loc de munca. Intrucat referintele la actualul loc de munca se verifica doar cu acordul persoanei respective, pentru a nu ii crea probleme, am sunat-o sa o intreb pe cine prefera sa contactez. Mi-a raspuns simplu: pe sefa mea. Am fost mirata, in general angajatii se feresc de sefi cand vine vorba despre schimbarea jobului. Am primit niste recomandari foarte bune, in care managerul direct (o persona foarte cunoscuta in domeniu) spunea ca prietena mea este cel mai bun om de vanzari pe care l-a avut vreodata, care si-a depasit targetul in fiecare luna fiind peste asteptari. Clientul nsotru a fost foarte mirat: “De ce i-a dat niste recomandari asa de bune? Vrea cumva ca ea sa plece?” Nu, i-am raspuns. Este doar desteapta. Daca prietena mea ar fi vrut sa plece, ar fi plecat oricum. Doar ca ar fi facut toate aceste lucruri “pe la spate”.

Aceasta este ceea ce eu numesc un manager foarte bun. Prietena mea a fost incurajata pe toata durata colaborarii cu acel manager, a invatat multe lucruri, a avut rezultate foarte bune si a fost tratata corect. Clientul meu i-a facut o oferta financiara care reprezenta dublul salariului pe care il avea dar oferta a fost refuzata. Prietena mea mi-a spus ca nu poate pleca de langa un astfel de manager.

Sursa foto: freedigitalphotos.net

Cultura organizationala

Cultura organizationalaCultura organizationala a unei companii este strans legata de valorile acelei companii si principiile de business dupa care aceasta isi ghideaza activitatea.

Un aspect deosebit de important dar caruia de multe ori nu i se acorda importanta cuvenita este ceea ce eu numesc “recrutarea pe profilul organizatiei”. Aceasta inseamna ca, daca vrem sa avem angajati stabili, este important ca acestia sa aiba valori similare cu valorile companiei, asteptari in concordanta cu ceea ce poate oferi compania. Lipsa acestei compatibilitati va duce cu siguranta la fluctuatii mari de personal.


Sursa foto: freedigitalphotos.net

Sprijin in dezvoltarea personala si profesionala

Sprijin in dezvoltarea personala si profesionalaPentru multi angajati dezvoltarea profesionala reprezinta un factor de motivare principal. Astfel, pe lista motivelor pentru care candidatii cu care stau de vorba ar fi dispusi sa isi schimbe jobul se afla plafonarea.

Este important ca un plan de retentie al talentelor sa contina programe de dezvoltare personala si profesionala daca acest lucru este posibil. Datorita contextului economic bugetele alocate pentru astfel de programe au fost semnificativ reduse, insa, in lipsa unor astfel de bugete angajatii pot fi inclusi in programe de dezvoltare cu managerul direct sau superior.

Indiferent de numele, valoarea pe piata sau marimea companiei, adaptat la noua perspectiva asupra locului de munca, vom vedea tot mai des angajati care respecta si raman alaturi de companii in care sunt promovate principii de business sanatoase, principii care reflecta valori precum: etica, corectitudinea si respectul.

Floriana Enescu este psiholog si are o experienta de 12 ani in recrutare si executive search. Este membru fondator si managing director al companiei de executive search Qualia, companie infiintata in luna ianuarie 2005.


Sursa foto: freedigitalphotos.net