Cat de atractive sunt bonusurile?

Cat de atractive sunt bonusurile?In ultimii ani, pe langa traditionalele bonuri de masa, atat companiile romanesti, cat si multinationalele ofera si o serie de beneficii non-financiare in vederea fidelizarii, motivarii si retentiei angajatilor.

„Daca la intrarea intr-o de companie aceste beneficii nu au o asa mare importanta, mai ales daca angajatul este proaspat absolvent, existand tendinta de a minimaliza importanta acestor avantaje in detrimentul unor unelte de lucru clasice cum sunt laptop-ul, telefonul mobil si masina, odata cu inaintarea in varsta majoritatea angajatilor incep sa constientizeze importanta unei sali de fitness de exemplu sau a unei asigurari medicale”, a declarat pentru Wall Street, Calin Sandru, Account Manager Adecco.

In prezent, trendul bonusarilor, desi imatur, incepe sa ia amploare iar companiile incep incet incet sa se autoeduce in spiritul oferirii de beneficii cat mai atractive. „Fiecare companie isi alege singura ritmul de dezvoltare la capitolul motivare si gradul in care constientizeaza necesitatea oferirii unor pachete extrasalariale cat mai atragatoare”, este de parere Eliza Simion, Junior Human Capital Consultant, Lugera&Makler.

La randul lor, candidatii sunt tot mai informati cu privire la oportunitatile existente pe piata si isi indreapta atentia spre angajatorul care se vinde mai bine. In acest fel, criteriile pe baza carora un angajator este defavorizat in raport cu altul devin uneori subiective, cresterea interesului candidatilor va fi direct proportionala cu maiestria companiilor de a face cea mai buna oferta privind intregul pachet recompensatoriu, a adaugat Simion.

2008 vs 2007

2008 vs 2007Piata fortei de munca, nivelul de pregatire al candidatilor, metodele de atragere a acestora, intrarea pe piata a unor noi jucatori, dezvoltarea la nivel organizational sunt criterii ce au condus, nu numai la o mai buna coordonare a costurilor alocate pentru fidelizarea angajatilor, ci si la delimitarea noutatilor in materie de bonusuri pentru anul in curs.

„Orice companie care dispune de maturitate in afaceri, va sti sa cumuleze si sa dimensioneze echilibrat bonificatiile financiare, investitiile in pregatirea colaboratorilor, precum si delimitarea si acoperirea nevoilor de business si nu in ultimul rand, de personal, si sa isi canalizeze adecvat si optim viziunea in acest sens pentru a obtine performanta si succes”, sustine Anca Neagu, Senior Consultant Professional.

Multe companii multinationale incep sa acorde bonusurile personalizate, in functie de fiecare nivel ierarhic al organizatiei.

„Pentru o mai buna optimizare a acordarii acestor tipuri de beneficii non financiare multe organizatii aleg metoda survey-ului intern pentru a afla bonusurile dorite de fiecare angajat, astfel incat acesta isi poate alege ceva ce i se potriveste si este multumit, iar departamentul financiar impreuna cu cel de resurse umane stiu in ce costuri se incadreaza pentru anul respectiv”, potrivit lui Calin Sandru.

Spre deosebire de 2007, pentru anul in curs ponderea beneficiilor va creste si va fi tot mai diversificata. „Se vor pastra tichetele de masa si asigurarile medicale ca si bonusuri standard, la care se vor adauga motivari precum programe de training, abonamente la sali/saloane de intretinere, asigurari privind sisteme de pensii facultative. Va incepe sa ia amploare fenomenul oferirii de excursii si oportunitatilor de team-building”, este de parere Eliza Simion, Junior Human Capital Consultant, Lugera&Makler.

Bonsuri clasice vs. bonusuri vedeta

Bonsuri clasice vs. bonusuri vedetaBonurile de masa, tichetele cadou, asigurarea sau decontul transportului, telefonul de serviciu sunt beneficii care au intrat deja in sfera bonusurilor „clasice”, fiind preponderent incluse in marea majoritate a ofertelor active pe piata.

“Avalansa de bonusuri pentru fidelizarea angajatilor a dus la trecerea in plan secundar a importantei acestor beneficii. Telefonul mobil nu mai este de mult timp un lux iar tarifele de comunicare scad de la an la an,astfel incat iese din prioritatile angajatilor”, sustine Calin Sandru.

De asemenea, decontarea transportului nu mai este considerata de multa vreme un ”bonus”, foarte multe companii ocupandu-se activ de transportul angajatilor prin colaborarea cu firme de transport sau folosirea de autobuze proprii, iar pentru angajatii care au masina personala se ofera posibilitatea de a oferi bonuri de benzina sau „ bonuri cadou”, a adaugat Sandru.

Angajatii isi pierd interesul fata de bonusurile clasice, ei trebuie motivati continuu prin abordarea de oferte actualizate la pretentiile pietei. Astfel, angajatorii penduleaza spre ideea de a acorda stimulente din ce in ce mai creative, care sa le ofere un avantaj competitiv.

Bonusurile clasice, in special tichetele de masa, sunt cele care raman la baza pachetului salarial, iar odata cu trecerea timpului vor fi considerate ca o obligatie neoficiala, schimbandu-si denumirea de bonusuri, este de parere Eliza Simion.

Pentru anul in curs atuurile constau in bonusurile inedite, care depind de implicarea, intuitia si interesul fiecarei companii in parte.

Bonusuri vedeta in 2008

Bonusuri vedeta in 2008Excursiile cu destinatii exotice, programele MBA, pensiile private si asigurarile de viata, participarea la seminarii si traininguri internationale, abonamente la sali de fitness, servicii de ingrijire a copiilor oferite de organizatie pentru a suplini cresa sau gradinita, asigurarile medicale vor fi in 2008 cele mai atractive bonusuri utilizate de organizatii in motivarea si retentia angajatilor.

In prezent, aproximativ 60% dintre companiile romane faciliteaza servicii de asigurari medicale, in timp ce doar 10% asigura abonamente la saloane specializate si excursii, comparativ cu media de 15% din tarile europene, sustine Eliza Simion.

Procentul ridicat al companiilor care asigura asigurari medicale poate fi explicat prin faptul ca angajatii romani simt nevoia de protectie si siguranta, astfel, beneficiile medicale sunt cele mai semnificative, observandu-se deschiderea consumatorilor catre integrarea in cadrul unui sistem de sanatate privat, care presupune serviicii desfasurate la un nivel calitativ superior, a adaugat Simion.

In alte tari o asigurare medicala poate fi cotata drept banala, datorita faptului ca majoritatea angajatorilor ofera aceste beneficii considerate a fi de baza, in timp ce in Romania, unde de-abia incep sa se impuna pe piata cabinetele private, serviciile capata rezonante inedite, este de parere consultantul de la Lugera&Makler.

Facilitatile oferite pentru ingrijirea copiilor, reprezinta la randul lor unul din beneficiile importante pentru angajatii romani. „Multe companii au inteles importanta unei astel de facilitati si au deja inclus in pachetul de beneficii extrasalariale astfel de servicii”, sustine Anca Neagu. Aceste tipuri de beneficii probabil ca se vor extinde la nivelul mai multor companii anul acesta, a adaugat Neagu.