Trimestrul trei a adus reduceri de volum in recrutare

Trimestrul trei a adus reduceri de volum in recrutare“Nivelul de ofertare este la un minim absolut al ultimilor ani. Pentru toamna 2009 nu estimez o revigorare a pietei fortei de munca. Ne putem astepta la cel mult o ameliorare a situatiei prezente pentru ca inca ne adaptam noilor conditii macroeconomice. Criza a avut un efect de domino si cred ca va dura pana cand vom simti reveniri ale sectoarelor mai grav afectate”, afirma Loredana Ladunca, general manager al companiei LCL Financial Recruiting, specializata in recrutarea pentru piata financiar-bancara.

Tabloul pietei fortei de munca pe perioada verii oglindeste efectul de domino generat de pietele afectate de criza. Chiar daca in trimestrul al doilea recrutarea a avut ceva mai multe proiecte decat la inceputul anului, majoritatea pozitiilor au vizat inlocuiri. In luna iunie s-au inregistrat ultimele zvacniri inaintea linistii asternute in vara. Recruiterii sustin ca surplusul de oferte in primavara a avut la baza atat nevoia managerilor de a suplini cu personal nou, mai putin pretentios si mai bine calificat, angajatii disponibilizati masiv in primele trei luni, cat si necesitatea de a recruta pentru cele cateva posturi nou create.

Odata restabilita organigrama, odata angajati cei mai potriviti oameni-cheie, organizatiile s-au reintors la starea de expectativa, caracteristica pentru inceputul anului, din punctul de vedere al recrutarilor.

“In al doilea trimestru, de bine, de rau, ne-am confruntat doar cu o scadere considerabila a volumelor proiectelor. Scaderi de peste 50% fata de alti ani. In trimestrul trei au fost cateva momente in iulie-august cand am avut si pauze totale, perioada in care strategia noastra a fost indreptata spre business development si networking, pentru a pregati terenul pentru inceputul lunii septembrie”, sustine Bogdan Toth (foto), general manager al firmei de recrutare HR4U.

Mirela Marinescu, recruitment director in cadrul APT Resources & Services - un nou intrat in top cinci cele mai mari companii de resurse umane dupa cifra de afaceri - sustine ca recrutarea a cunoscut un declin in volum de aproape 10% in T3 fata de trimestrul precedent. Putinele oferte de angajare au venit, cu precadere, din domeniile IT, farma, inginerie, costumer care, back-office, sales.

Ca si in trimestrele anterioare, seniorii au intaietate in fata proaspetilor absolventi cand se pune problema recrutarii chiar si pentru un post entry-level. Cererea pentru angajati experimentati este considerabil mai mare decat pentru tineri absolventi se explica prin preferinta angajatilor pentru obtinerea unor rezultate rapide de la noii angajati, fara sa fie nevoiti in prealabil sa seteze sesiuni de training si integrare in organizatie pentru acestia, conform Alinei Manole, senior HR consultant pentru compania de recrutare in IT, BrainSpotting.

Managerii se misca greu pe o piata in scadere

Managerii se misca greu pe o piata in scadereOdata cu scaderea resimtita in numarul proiectelor de recrutare in masa, companiile de executive search au inregistrat si o reducere a numarului de contracte. “A fost o scadere masiva de volum pe piata de executive search. In lunile iulie si august pot spune ca nivelul a fost aproape de zero”, sustine George Butunoiu, head-hunter.

Potrivit acestuia, lipsa ofertelor in executive search este cauzata in principal de efectele crizei, nefiind deloc o consecinta a sezonului estival. “Noi, ani de zile, ne-am mentinut cota de oferte constanta pe timpul verii, deoarece recrutam manageri care intrau in functii in toamna. Insa la noi in iunie si iulie semnalele pozitive privind starea economiei la nivel mondial intarziau sa apara, asa ca si companiile din Romania s-au mentinut in expectativa", completeaza Butunoiu.

Pentru compania de executive search Total Business Solutions (TBS) perioada estivala a mentinut constant volumul proiectelor. Daniela Necefor (foto), general manager TBS, sustine ca alipirea in portofoliu a unui proiect start-up a dat de lucru recruiter-ilor pe perioada verii. “In trimestrul al treilea am avut in lucru preponderent pozitii de top management, dar si proiecte pentru recrutarea unor manageri specializati in domeniile FMCG si Energie”, afirma Necefor.

Aproape toate proiectele de recrutare pentru top management vizeaza in peste noua din zece cazuri inlocuirea in functie a executivilor. Atat Butunoiu, cat si Necefor sustin ca aceste inlocuiri vor continua si in trimestrul al patrulea, solicitarile de schimbare venind atat de la actionari, cat si de la conducerile companiilor multinationale.

Un bolnav pe punctul de a iesi din terapie intensiva dupa un stop cardiac

“Un bolnav pe punctul de a iesi din terapie intensiva dupa ce a suferit un stop cardiac“ – asa caracterizeaza Toth starea financiara a companiilor de resurse umane in al treilea trimestru. In opinia sa, functiile vitale ale business-ului de recruitment au fost tinute in viata in mod artificial prin infuzii de capital, prin atragere de noi investitori si prin fortarea unor contracte la nivel de volume sau perioade de livrare si incasare.

“Imi sunt cunoscute situatii reale in care lipsa lichididatilor au condus anumite companii mai micute din domeniul recrutarii sa isi sisteze activitatea sau sa renunte la ea de tot. Reducerea cu pana la 20% a veniturilor, concediile fara plata sau disponibilizarile au fost luate in calcul in procent de 90% in companiile de recrutare din tara, ca si alternativa a reducerii costurilor si asigurarea prezentei pe piata la nivel de zona sau regiune”, afirma Toth.

Pe de alta parte, Manole apreciaza ca, desi multe companii de resurse umane se confrunta cu o lipsa de lichiditati, cazurile de concediu fara plata fortat sau de scaderi salariale sunt o raritate in domeniu. “Au existat, in schimb, situatii in care anumite agentii de servicii HR, care s-au extins in ultimii ani, au fost nevoite sa-si reduca dimensiunile echipelor, recurgand astfel la disponibilizari”, sustine ea.

In ceea ce priveste plata pentru serviciile prestate, companiile de resurse umane au preferat sa renunte la esaloanele si termenele stricte de plata, adoptand o schema flexibila, de acord comun cu clientul. Termenele de plata de 10 zile s-au intalnit tot mai rar, iar cele 30 de zile s-au extins, in unele cazuri, pana la 60 de zile, potrivit lui Toth.

Multe dintre companii, mai ales cele din afara Bucurestiului, au agreat o modalitate de plata numita success fee – clientul virand banii numai in momentul in care persoana recrutata de agentie semneaza contractul de munca.

Desi managementul financiar al fiecarei companie este diferit, companiile mari ca cifra de afaceri au preferat solutia reducerii costurilor de personal sau au imprumutat bani de la compania-mama. In schimb, firmele mici ca dimensiuni si-au micsorat cota de piata, permitandu-si, datorita costurilor fixe reduse, sa se mentina in expectativa.



Ce va aduce sfarsitul anului, in recrutare

Ce va aduce sfarsitul anului, in recrutareCrestere usoara, dar superficiala a ofertelor de job-uri, niveluri salariale tot mai scazute si o cota ridicata a somajului – acestea sunt previziunile economistilor pentru trimestrul patru al acestui an.

Estimarile economistilor se bazeaza pe datele numerice inregistrate de companii in anul 2008, corelate cu previziunile pentru pietele internationale in 2009. Astfel, venitul acumulat in 2008, care a sustinut bugetul de HR in prima parte a anului, se va micsora pe zi ce trece, declansand un nou val de reduceri de costuri sau de disponibilizari, inclusiv in sectorul bugetar. Somajul va continua sa creasca pana la pragul de aproape 9% pana la sfarsitul anului, conform analistilor economici.

Pe de alta parte, concurenta de pe piata fortei de munca, dar si precautia si scepticismul managerial in ceea ce priveste angajarile vor tine pe loc salariile. In aceste conditii, recrutarea va creste timid, vizand acoperirea unor pozitii de substituire (compania vrea un alt angajat pe un anumit post).

In schimb, recruiterii vorbesc despre un scenariu ceva mai optimist, in care recrutarea ar resimti o crestere de 25%, pe fondul semnalelor pozitive venite din piata internationala.

“Pentru aceasta toamna si sfarsitul lui 2009, asteptam o crestere moderata a numarului de proiecte de recrutare, fara a depasi insa cu mai mult de 20-30% volumul cererilor inregistrate in lunile precedente. O revigorare propriu-zisa a acestei piete se va produce insa in timp, pe parcursul anului viitor, si poate si mai tarziu de 2010, in functie de evolutia starii generale a economiei pe plan international si local”, afirma Manole.

Pentru a putea supravietui pe piata de la sfarsitul acestui an si pe cea de la inceputul anului viitor, recruiterii impart strategiile in functie de dimensiunea si serviciile oferite de companie. Daca este vorba despre o firma mica, care ofera doar servicii de training si recrutare si selectie, atunci una dintre strategiile considerate eficiente este practicarea unor onorarii reduse, care sa permita exclusiv plata salariilor si a costurilor curente.

Pentru companiile mari, afacerile pot fi tinute in viata de leasing-ul de personal, outplacement si consultanta, activitatile specifice resurselor umane care au continuat sa aduca castig chiar si in criza.