9 din primii 20 de directori executivi din mediul privat au absolvit Politehnica

9 din primii 20 de directori executivi din mediul privat au absolvit PolitehnicaCel mai puternic CEO din Romania, avand in vedere cifra de afaceri a companiei pe care o conduce, este Mariana Gheorghe, sefa Petrom. Compania a avut o cifra de afaceri de 4,5 mld. de euro in 2008, arata datele postate pe site-ul Ministerului de Finante.

Gheorghe a absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universitatii Bucuresti si este unul din putinii CEO din topul celor mai puternici 20 de sefi de pe plan local care a absolvit un alt profil decat cele tehnologice si economice.

Potrivit datelor centralizate de Wall-Street, 9 din cei 20 de CEO au absolvit un institut politehnic, iar circa 25% din terminat o facultate cu profil economic. Doar sapte din cei 20 de sefi sunt romani, iar restul, expati. Cei mai multi straini sunt din Franta.

Michel Lamoot, seful Real Hipermarket, unul din cei mai importanti jucatori din retail prezenti pe piata locala, cu afaceri de peste 700 mil. euro in 2008, este unul din cei mai atipici executivi din top 20 in functie de profilul facultatii absolvite.

Lamoot si-a inceput cariera in retail in 1979, detinand mai multe pozitii de conducere in companii din industria internationala de hipermarket, in state precum Coreea de Sud, Japonia sau Franta. A absolvit Universitatea din Grenoble, Franta, cu specializarea managementul hotelurilor si restaurantelor.

“In momentul in care o companie de top vrea sa-si aleaga un CEO nu se uita neaparat ce studii au absolvit candidatii, chiar daca vor fi preferati cu profil economic sau tehnic. O facultate de profil tehnic te invata sa structurezi informatiile si sa ai o gandire sistemica. De asemenea, un CEO care a absolvit unul din cele doua profiluri va putea fi in stare atat sa-si puna intrebari, cat si sa afle raspunsurile potrivite”, spune Mihaela Damian, unul din cei mai cunoscuti consultanti de pe piata locala de executive search, ce conduce compania de profil SpenglerFox Romania.

Ea adauga ca directorii executivi structurati pe un fundament economic sau tehnic nu au niciun dezavantaj in raport cu cei care au absolvit alte profiluri.

“De exemplu, daca are nevoie de comunicare, in cazul in care nu stapaneste aceasta zona, un CEO format tehnic isi va lua un PR sau un om de imagine. Un CEO nu trebuie sa fie un show-man, ci trebuie sa stie sa lucreze cu cifrele si sa-si indeplineasca obiectivele”, mentioneaza Damian.

Un CEO nu invata in facultate ce trebuie sa faca pentru a conduce un business

Un CEO nu invata in facultate ce trebuie sa faca pentru a conduce un businessChiar daca in facultate si-au modelat abilitatile tehnice si teoretice, directorii executivi de pe piata locala recunosc ca absolvirea unei institutii de invatamant superior lasa destule goluri, pe care trebuie sa le umple prin experienta.

“O diploma in stiintele economice ajuta daca vrei sa ajungi CEO-ul unei companii de top. Totusi, universitatile nu te invata cum sa comunici, cum sa motivezi, cum sa conduci sau, pur si simplu, ele nu te invata importanta punctualitatii. Ceea ce incerc sa spun este ca, desi nu exista o formula magica, cheia este o atitudine in fata studiului reala, autentica, care sa se intinda pe tot parcursul vietii. O atitudine radicala, feroce. Studentii nu ar trebui sa caute pur si simplu succesul, ci sa-l atraga prin persoanele care urmeaza sa devina”, afirma Roman Yazbeck (foto), seful Philip Morris Romania, cu afaceri de aproape 620 mil. euro in 2008. Yazbeck coordoneaza si activitatile producatorului de tigarete din Bulgaria.

El detine un master in economie acordat de London School of Economics and Political Sciences si si-a completat studiile cu un MBA la Insead, in Franta.

Yazbeck le recomanda tinerilor care tintesc spre o cariera de CEO sa fie obsedati de cunoastere, sa aiba o determinare in a actiona si o vointa de fier in a face tot ceea ce este necesar in fiecare zi.

Desi prefera sa le dea un sfat direct tinerilor care aspira la fotoliul de CEO, Dusan Wilms, directorul general al Metro Cash & Carry, cel mai mare jucator din comertul local, parte a grupului Metro, subliniaza ca integritatea morala este foarte importanta intr-o eventuala reusita.

“In orice intreprinzi, trebuie sa te pastrezi cu o coloana vertebrala proprie si dreapta. In afaceri trebuie sa te comporti impecabil, ca un adevarat sportiv. Sa stii sa castigi, sa fii pregatit pentru laude, dar si pentru critici. Sa stii sa pierzi, sa fii un adevarat team-player, avand multiplele calitati pe care ti le ofera fair-play-ul”, mentioneaza Wilms.

Seful Metro Cash & Carry, care se afla la al doilea mandat in fruntea companiei, a absolvit Institutul Politehnic din Timisoara.

“Sunt foarte mandru ca sunt din Timisoara, pentru ca orasul m-a format ca om si fire; ma simt onorat ca am absolvit Institutul Politehnic din Timisoara, pentru ca am avut ocazia sa ma structurez ca linie si spirit educational si, ulterior, ca profesionist”, adauga Wilms.

Adesea, directorii executivi de top nu au timp sa participe la traininguri regulate, datorita responsabilitatii jobului.

“Directorii executivi din companiile mari participa foarte rar la training. Un CEO merge la training, de obicei, pentru a-i incuraja pe angajatii companiei catre educatie/ perfectionare continua si nu neparat pentru a invata el. Un CEO are nevoie de toate tipurile de training. Nu as putea sa fac o selectie a cursurilor speciale pentru un CEO. Dar cred ca a ajunge CEO depinde mai mult de alte calitati si performante ale persoanei respective, si nu de trainingurile prin care a trecut”, declara Adrian Florea, managing partner la Trend Consult, grup de firme specializat in oferirea de cursuri de formare profesionala.

Isi doresc tinerii sa devina CEO?

Isi doresc tinerii sa devina CEO?Adrian F. D. este masterand in cadrul Scolii Nationale de Studii Politice si Administrative (SNSPA). Cu aproape o luna inainte de a-si sustine dizertatia, tanarul de 24 de ani ar opta mai degraba pentru o cariera corporatista, decat pentru un business antreprenorial.

“Mi-as dori sa ajung seful uneia din cele mai mari companii de pe piata locala pentru ca astfel as avea castiguri mari, care mi-ar permite sa am atat o viata sociala, cat si una personala, cat mai activa. Nu consider ca este rentabil sa ai propria afacere din cauza taxelor mari pe care trebuie sa le platesti autoritatilor”, spune tanarul.

De cele mai multe ori insa, tinerii nu se angajeaza in cadrul unei companii cu gandul ca la un moment dat sa ajunga in pozitia de conducere. Foarte multi sunt atrasi de mirajul multinationalelor cu speranta ca vor obtine un salariu mai mare decat intr-o firma mai mica, dar pentru ca doresc sa-si treaca in CV un brand important.

“Nimeni nu vaneaza direct sau nu isi doreste sa devina un CEO la un moment dat. Tinerii care termina o facultate fac acest lucru pentru ca isi doresc sa obtina o diploma de certificare pentru a putea lucra intr-o multinationala, iar cei care termina un programul de tipul MBA lucreaza deja in multinationale si isi doresc sa avanseze ierarhic, dar nu neaparat pe postul de CEO”, spune Alexandru Ghita (foto), presedintele Educativa, organizatorul targurilor cu oferte educationale din strainatate RIUF si RIMME.

Angajatii din multinationale inteleg cu adevarat ce presupune pozitia de CEO abia dupa ce ajung pe la 35 de ani, avand acumulata o experienta de conducere.

“Varsta media a celor mai importanti CEO din Romania este de 40-41 de ani, asta si pentru ca foarte putini angajati din multinationale inteleg ce presupune aceasta pozitie pana la 35 de ani. Totusi, foarte putini sunt interesati de fotoliul de CEO, datorita responsabilitatilor pe care ar trebui sa le indeplineasca. A fi CEO inseamna, in primul rand, sa ai capacitatea de a naviga in situatii dificile”, mentioneaza Ghita.

Cei mai multi manageri care ajung la un anumit nivel de dezvoltare al competentelor aleg sa isi continue pregatirea profesionala prin intermediul unui MBA. Pe piata locala sunt peste 10 programe de MBA, fiind cel oferit de Vienna University of Economics and Business (WU), al carui cost este de 35.000 de euro.

“Majoritatea celor care aplica si absolva cursurile unui MBA / EMBA fac acest lucru pentru ca isi doresc sa progreseze in cariera, sa invete si sa cunoasca mai mult, sa devina lideri mai buni. Ori, deja se contureaza oarecum profilul unui potential CEO. Cu toate acestea, absolvirea unui asemenea program nu este o garantie ca vei ajunge in pozitia <<suprema>>, aceea de CEO, dar este un argument in plus pentru a dovedi ca poti face fata unei asemenea provocari”, afirma Bodo Schlegelmilch, WU Executive Academy.