Secretul longevitatii: antreprenoriatul

Secretul longevitatii: antreprenoriatulCei mai longevivi CEO/directori generali/presedinti de pe piata locala (minimum 15 ani vechime in aceeasi functie si companie/grup de firme) sunt uniti de o singura caracteristica esentiala: antreprenoriatul. Mai exact, toti cei care se afla acum la conducerea unor companii create cu cel putin 15 ani in urma sunt aceiasi care le-au fondat.

O zi de lucru din viata mea este similara unei zile de acum 10-15 ani. Vin devreme la birou, in jur de ora 8. Asa sunt eu, mai matinal. Profit de faptul ca e mai liber pana la ora 9 si am timp sa imi organizez e-mailurile, imi revizuiesc calendarul si ma pregatesc pentru intalnirile pe care le am in ziua respectiva. Nimic spectaculos”, spune Radu Georgescu, presedintele Gecad Group.

De profesie inginer, Radu Georgescu este unul din cei mai cunoscuti antreprenori din sectorul local de IT&C. El a ajuns cunoscut la nivel mondial dupa ce gigantul Microsoft, al carui nume se confrunta cu miliardarul american Bill Gates, i-a cumparat tehnologia antivirusul RAV (Romanian Antivirus), care a fost dezvoltata pentru prima oara in 1994.

In 1992 infiinta brandul Gecad, iar in 2004, la 12 ani distanta, pe fondul dezvoltarii afacerilor, alegea sa reorganizeze businessul si sa creeze un grup de firme, din care fac parte cinci entitati: Axigen, Avangate, ePayment, Gecad Net si Gecad Software.

Fiecare firma nou infiintata are propriul CEO (director executiv), toate fiind insa coordonate de Georgescu.

“Eu nu am avut niciodata rol executiv. In general, mie imi revine rolul privitorului si ganditorului <<out of the box>>. Fiind mai detasat de activitatea de zi cu zi a firmelor, e mai usor sa am o viziune mai clara si mai obiectiva”, mentioneaza fondatorul RAV.

Desi au trecut aproape 18 ani din momentul in care a infiintat Gecad, Georgescu nu s-a plictisit, chiar daca ocupa acceasi functie inca de atunci.

“Compania nu e aceeasi ca acum 18 ani, cand am inceput. Compania a evoluat, am trecut prin niste exit-uri si am creat noi companii. Nu este ca si cum ai sta pe loc timp de 18 ani. O companie sau un grup de companii este un organism in continua miscare si evolutie. Nu ai cum sa te plictisesti”, adauga Radu Georgescu.

Din nou, Microsoft

Din nou, MicrosoftMicrosoft, celebra in Romania nu doar pentru sistemele Windows, ci si pentru achizitionarea antivirusului conceput de catre Radu Georgescu, este una din putinele multinationale de pe piata locala adepta a continuitatii la nivelul conducerii.

Daca mai rezista inca trei ani in functie, Silviu Hotaran depasea 15 ani pe pozitia de general manager al Microsoft Romania si Microsoft South-East Europe.

“In cazul meu, la Microsoft, am avut 12 ani o singura functie, cea de general manager, dar fisa postului s-a schimbat foarte des si in mod semnificativ. Pornind la drum cu o echipa de patru colegi, am trecut prin foarte multe etape, care au implicat mereu schimbari si provocari majore, din care am avut foarte multe de invatat. Am avut mereu alaturi oameni deosebiti, cu rezultate extraordinare si potential enorm de crestere, ceea ce a reprezentat un privilegiu, dar si o provocare personala”, afirma Hotaran (foto).

El si-a inceput cariera la Microsoft in 1996, ocupand functia de general manager al filialei din Romania, care lua fiinta in acelasi an. Opt ani mai tarziu a fost numit general manager al Microsoft South – East Europe. Noua pozitie a presupus coordonarea si dezvoltarea afacerilor companiei americane in zece tari.

Hotaran considera ca nu exista retete de succes care sa poata fi urmate de cei care isi doresc sa conduca acceeasi companie, pentru o perioada foarte lunga.

“Noi, oamenii, tindem sa gandim pe o strada cu sens unic, suntem afectati de propriile experiente si prejudecati. Fara un continuu antrenament pentru stimularea creativitatii, a capacitatii de adaptare la schimbare, chiar de a genera schimbare si de a creste capacitatea de a influenta in toate directiile, exista pericolul rutinei, blazarii, rezistentei la nou, ceea ce poate afecta performanta CEO si a intregii organizatii. Preocuparea continua pentru dezvoltare personala ar trebui sa fie obiectivul principal, anii in pozitia de CEO reprezinta un efect secundar”, adauga Hotaran.

In 2007 a revenit pe postul de general manager la Microsoft Romania, pentru ca in 2008 sa decida sa puna capat relatiei cu gigantul american.

A preferat sa se lanseze in antreprenoriat, iar acum Silviu Hotaran este general manager al firmei de training Gustav Kaser Training International (GKTI) Semper Human si training leader al GKTI.

“Dezvoltarea oamenilor, echipelor si organizatiilor este o mare pasiune a mea, pe care mi-am dezvoltat-o in cei 17 ani de management, la Ciel si Microsoft, in Romania si Europa de Sud-Est. Am beneficiat eu insumi de asemenea servicii de consultanta, de training-uri si programe de dezvoltare. Sigur ca diversitatea lor este mare, inclusiv calitatea si impactul lor. Pot spune ca multe au avut un efect deosebit asupra mea, mi-au oferit prilejul de a ma cunoaste mai bine, de a intelege mai bine pe cei din jur, de a-mi dezvolta strategii mai eficiente de a interactiona, de a influenta mediul. Atitudinea mea s-a schimbat radical, sunt mult mai pozitiv azi decat eram acum 10-12 ani, de exemplu, stiu cum pot sa-mi incarc bateriile, cat de importanta este aceasta energie pozitiva in construirea propriilor aspiratii si viziuni, cat de important este sa transferi energie pozitiva catre ceilalti”, adauga Hotaran.

Adesea, executivii ce au ajuns la o anumita varsta, dupa ce au petrecut foarte multi ani in cadrul unei companii, acumuland suficienta experienta profesionala, prefera sa intre in antreprenoriat, sectorul consultantei fiind unul extrem de probabil.

Executivii care au petrecut 10-15 ani la conducerea unui business sunt foarte greu de convins sa se mute in alte firme. Aici intervine rolul head-hunterului.

Scopul head-hunterului este identificarea surselor de motivatie pentru manager: posibilitatea de avansa la o pozitie regionala, un pachet salarial atractiv, precum si instrumentele care sa-l ajute sa creasca rapid respectiva organizatie.

“Un head-hunter da dovada de profesionalism daca va identifica oamenii potriviti, daca prin modul in care prezinta proiectul va starni interesul interlocutorilor si daca va face posibila intalnirea dintre acestia si client. Cu cat head-hunterul isi cunoaste mai indeaproape clientul, cu atat ii poate da interlocutorului mai multe informatii despre istoricul companiei si despre planurile de viitor, castigandu-i increderea si creand premisele intalnirii dintre cele doua parti. Sunt cazuri in care informatiile despre identitatea clientului nu sunt oferite decat intr-un stadiu avansat al proiectului, dar chiar si in aceasta situatie, bazandu-te pe credibilitatea pe care o ai, ca si head-hunter poti atrage oameni valorosi”, spune Mihaela Scarlat, consultant in cadrul companiei de consultanta in resurse umane, Advice Human Resources.

Cine sunt sefii de cursa lunga?

Cine sunt sefii de cursa lunga?IT&C-ul este unul din domeniile de pe piata locala care detine una din pozitiile fruntase intr-un top al celor mai longevivi executivi.

Irina Socol, 53 de ani, a absolvit Facultatea de Automatica din cadrul Universitatii Politehnice Bucuresti (UPB), iar in 1992 a pus bazele Siveco Romania, companie in care ocupa functiile de presedinte si director general.

Socol si-a pastrat functia de conducere chiar daca in 2005 Intel Capital Polish Enterprise Fund V (fond de investitii administrat de Enterprise Investors) au devenit actionarii Siveco Romania, dupa ce au realizat una din cele mai importante investitii de pana la acel moment intr-o companie locala de software.

“Nu este indicat ca un actionar sa ramana 15 ani in pozitia de director general. In cativa ani (sa zicem cel mult 10) si-a adus deja maximum de contributie la evolutia organizatiei. In cele mai frecvente cazuri, directorii generali se schimba cam la 5-7 ani. Cam de fiecare data cand compania trece intr-o noua etapa majora de dezvoltare”, mentioneaza Georgescu, seful Gecad.

Longevitatea la nivel conducerii nu este un aspect care sa faca parte din cultura marilor multinationalele de pe piata locala.

“In cazul companiilor din top vorbim despre mandate ale managerilor care dureaza intre 3 si 5 ani. Acest aspect este agreat inca de la inceputul colaborarii. In acest fel, managerul va fi si mai motivat sa foloseasca timpul eficient si sa genereze rezultate vizibile. Dupa finalizarea mandatului, unii dintre acestia raman membri in boardul companiei, bucurandu-se de o pozitie privilegiata”, precizeaza Mihaela Scarlat.

Consultantul Advice Human Resources considera ca unele dintre explicatiile pentru care multinationale cu afaceri de sute de milioane de euro prefera sefi cu mandate de 3-5 ani sunt nevoia mentinerii competitivitatii si a inovatiei.

“Apogeul intr-o organizatie il atingi dupa 2-3 ani de eforturi sustinute. Dupa aceasta perioada, in cele mai multe dintre cazuri, interesul pentru activitatea in respectiva companie poate scadea. Companiile care au politici de succesiune pot trece mai cu usurinta prin aceste schimbari”, aduaga Scarlat.

Alti doi longevivi din IT&C romanesc (cu afaceri si in alte segmente) sunt Tiberiu Urdareanu, presedintele grupului UTI, cu afaceri anuale de peste 150 mil. euro, si Gabriel Marin, CEO Omnilogic, unul din cei mai mari distribuitori IT&C de pe piata locala.

Pe site-ul brandului pe care l-a format in 1992, Marin se descrie ca un fost jucator de baschet, actualmente pasionat de motocicletele Harley – Davidson si de cricket.

Un alt domeniu al executivilor pasionati de firma pe care au infiintat-o este cel al constructiilor.

Astfel, Rudolf Sommer, presedintele si fondatorul Sommering Install, companie care activeaza in domeniul instalatiilor, Dragos Paval, presedintele retailerului de bricolaj Dedeman Bacau, Ioan Ciolan, directorul general al retailerului de bricolaj Ambient Sibiu, si Enrico Perini, italianul cu cetatenie romana ce a dezvoltat Romstal, sunt cativa din “sefii” sectorului de constructii din Romania.