Din experientele romanilor in strainatate

Din experientele romanilor in strainatateMihnea Gheorghiu, 25 de ani, este, din ianuarie 2010 copywriter la agentia Young & Rubicam (New York), dupa ce, la 18 ani si jumatate, lucra in Romania, in grupul de comunicare Leo Burnett.

Am crescut respectand o gramada de agentii din afara si nu intelegeam cum de reusesc sa scoata toate reclamele acelea tari care ne erau mereu date ca exemplu. Deci m-au facut curios: ce au ei si n-avem noi, ce potiune magica beau ei si noi nu o putem avea”, povesteste Gheorgiu.

A plecat din Romania “cu trenul de ora 2”. Destinatia sa: Miami Ad School, una dintre cele mai renumite scoli de reclama din lume. Vreme de un an a studiat la Germania, la Hamburg, iar apoi a facut diverse stagii de practica la Paris, Londra si New York.

Ajuns la New York, a trecut prin biroul Young & Rubicam, iar cei de acolo i-au spus ca dupa ce isi termina studiile, are un job asigurat.

A absolvit scoala, insa a venit criza, iar agentia din New York a sistat angajarile. A urmat o perioada de munca in Romania, Spania si Toronto. S-a reintors la New York in toamna lui 2009, cand cei de la Young & Rubicam au revenit cu o oferta de job.

Ce a invatat de cand s-a angajat in New York?

Work hard and be nice to people (Lucreaza din greu si comporta-te frumos cu oamenii – n.red.)! Si ca e mai ok sa-ti ocupi timpul gandindu-te la cum sa faci ceva sa mearga decat sa ti-l ocupi fiind frustrat. E usor de zis si mai greu de facut dar hop-hop, in fiecare zi cate putin, ajungem si acolo”, subliniaza Gheorghiu.

A mai invatat ca americanii gandesc bugetele in cu totul alte cifre decat o fac romanii.

Aici (in New York – n.red.), daca ai un buget de 150.000 de dolari, lumea te intreaba <<pai si ce vrei, sa o filmez pe telefon?>>. Asa ca da, exista bani. Asta nu inseamna ca lumea ii si arunca. Nu am inteles niciodata de ce, dar si aici, ca peste tot, este greu sa vinzi lucruri care nu s-au mai facut. Dar aici intram in alta discutie. Ce-mi place e ca nu se lasa nimeni”, mai spune Gheorghiu.

O poveste similara are si Loredana, 26 de ani, care lucreaza de doua luni in Paris, in cadrul unei multinationale din industria farmaceutica. Mai are la dispozitei patru luni, cat se intinde perioada “de proba” pentru a-si convinge angajatorul ca merita sa pastreze. Ea isi doreste sa ramana in Franta, cel putin o perioada mai lunga, pentru a-si indeplini un vis din adolescenta.

In liceu s-a apucat temeinic de franceza si a platit bani grei pe meditatii. A absolvit o facultate cu de profil uman in Bucuresti, iar apoi a aplicat pentru un master pe Comunicare Institutionala, in Franta.

A obtinut o bursa de master prin programul Erasmus, dupa ce si-a luat un certificat de competente de vorbire si scriere in limba franceze, si s-a pus pe treaba.

A luat note note mari, a absolvit masterul cu succes si a facut putina practica in diverse institutii guvernamentale franceze.

“Cam asa arata, pe scurt, povestea mea din Franta”, afirma Loredana.

Pleci mai usor afara intr-o multinationala

Pleci mai usor afara intr-o multinationalaCriteriile pe care trebuie sa le indeplineasca un angajat pentru a putea obtine un job in afara Romaniei, in cadrul companiei sunt dorinta de schimbare si intelegerea beneficiilor pe care le va implica mutarea in cauza.

“Bineinteles ca este necesara si vorbirea limbii engleze, dar fara aceasta nu se prea descurca nici intr-un job local, noi fiind o companie de origine americana, si destul de globalizata. Sunt remarcati, de obicei, angajatii care au o pasiune pentru ceea ce fac si care isi inteleg rolul in business, performanta constanta fiind de asemenea un factor decisiv. Pe langa acestea, in a considera un angajat eligibil, mai intervin experienta relevanta pentru jobul ce ar urma sa-l faca atat din punct de vedere functional, ca specialitate, cat si din punct de vedere relational, abilitatea de a lucra cu oameni diferiti, culturi diferite si cu nivele diferite din business”, spune Anca Lazar, Human Resources senior manager in cadrul companiei de cosmetice comercializate prin intermediul vanzarilor directe Avon Romania si membru in HR Club, organizatia profesionistilor de resurse umane de pe piata locala. Lazar coordoneaza si activitatea de resurse a Avon Bugaria.

Cum ar trebui sa se pregateasca insa un angajat care va fi relocat in cadrul aceluiasi grup, in afara Romaniei? Ce cursuri ar trebui sa urmeze si cum trebuie sa se perfectioneze?

“Pregatirea consta de fapt in experientele pe care le-a avut in viata profesionala, si acestea vin prin acceptarea diverselor misiuni in care abordeaza cerinte noi si mai complexe, interactioneaza cu colegi din alte tari, participa in proiecte cross-departamentale, astfel dezvoltandu-se atat functional, cat si pe partea de comportament si leadership”, mentioneaza Lazar.

Angajatii cei mai predispusi la o relocare ocupa, de regula, pozitii de middle si top management.

“Acestea sunt joburi regionale, pe diverse segmente - sales management, managementul resurselor umane si managementul operatiunilor”, precizeaza si Magdalena Ispas, HR manager Xerox Romania si membru in HR Club.

De asemenea, exista situatii in care si angajatii cu functii non executive, dar care si-au demonstrat valoarea unor aptitudini sa poata primi un job in afara tarii.

Xerox Romania, filiala locala a celui mai mare producator de copiatoare din intreaga lume, a creat programul Management Succession Planning, prin care urmareste evolutia profesionala a salariatilor cu potential de anvansare in cariera, fie pe plan intern, fie pe plan international.

Acest program ne oferă structura prin care putem identifica pozitiile (atat la nivel local, cat si international) pe care cei din grupul tinta pot accede, in functie de experienta, competente si performante anterioare. In momentul in care sunt considerati a fi potentiali candidati pentru o pozitie internationala, compania acorda o atentie sporita programelor de dezvoltare in care acestia sunt inclusi – in functie de natura pozitiilor pe care urmeaza a le prelua”, mai spune Ispas.



Cunostintele de limba engleza sunt imperative

Cunostintele de limba engleza sunt imperativeCunoasterea limbii tarii in care candidatul doreste sa munceasca este esentiala. Totodata, indiferent care este destinatia aleasa este necesar si ca aplicantul sa poata comunica foarte bine in limba engleza, cea mai vorbita limba din intreaga lume.

Este mai mult decat indicat pentru un roman care intentioneaza sa lucreze in strainatate sa faca anumite cursuri profesioniste de limba straina, in special de limba engleza. Nivelul minim necesar pentru a fi stapanit pentru ca persoana sa se bucure de succes in noua slujba din strainatate depinde de mai multi factori, cum ar nationalitatea colegilor si a clientilor, tipul de job sau daca trebuie sa faca doar anumite operatiuni care necesita cunoasterea limbii straine”, apreciaza Mihai Ganj, directorul International House Bucuresti (IHB), institutie educationala care ofera cursuri de limba engleza pentru afaceri.

De regula, angajatorul strain are obiective clar definite de eficacitate operationala si de eficienta operationala. Ambele tipuri de obiective depind, in mod direct, de eficacitatea si eficienta in comunicare.

De exemplu, pentru o persoana poata sa fie un pas critic in atingerea unui obiectiv obtinerea unei aprobari pe un buget propus.

Obiectivul de eficacitate in comunicare ar fi sa obtina aceasta aprobare, iar obtinerea ei va depinde foarte probabil de concizia, claritatea si de caracterul convingator al mesajului ce merge catre sef. Obiectivul de eficienta in comunicare presupune ca timpul folosit pentru a construi un mesaj concis, clar, convingator sa fie minim.

“Sa ne imaginam ca o persoana este la nivelul de pre-intermediate (nivelul 3 din 7 posibile, conform standardelor internationale – n.red.), din punct de vedere al cunostintelor de limba engleza. La acest nivel persoanei ii va lua, sa zicem, 60 de minute sa construiasca mesajul, sa pregateasca intalnirea. Intrucat mesajul tot nu va fi suficient de concis, de clar si de convingator nu va obtine aprobarea pentru buget si a si consumat mult timp in acea actiune. Imaginati-va acum ca persoana este la finalul nivelului de upper- intermediate (5 din 7 – n.red.): pe acest nivel persoanei ii ia 20 de minute sa construiasca mesajul si pentru ca acesta este corect, concis, clar, convingator, va conduce la obtinerea aprobarii cu un minimum de timp folosit”, explica Ganj