Fricile "noi" ale angajatilor

Fricile "noi" ale angajatilorIn ultima perioada, numarul persoanelor care sufera de depresie si se adreseaza specialistilor a crescut, potrivit Catalinei Dumitrescu, Psiholog Clinician Specialist, Psihoterapeut in psihoterapie cognitiv- comportamentala la MedLife. Dintre acestia insa, putini sunt cei care pot pune tulburarile depresive doar pe seama problemelor de la locul de munca, de obicei fiind vorba de mai multi factori, precum problemele in viata personala, insatisfactii, lipsa motivatiei, situatia sociala, lipsa de incredere in propriile forte.

“Fricile «noi» sunt micsorarea venitului lunar deoarece multi angajati sunt indatorati catre banci si au rate fixe lunare, ceea ce duce la scaderea considerabila si in unele cazuri dramatica a venitului lunar. Ar mai fi riscul pierderii locului de munca, ceea ce ar putea avea consecinte neplacute asupra persoanei in cauza si familiei acesteia, lucru care ar putea duce la modificarea intregii vieti a persoanei, a relatiilor pe care aceasta le dezvolta, e ca un efect de domino”, mai spune psihologul. “In aceste situatii persoana in cauza are nevoie de suport pentru a-si pastra echilibrul necesar ca sa depaseasca perioada respectiva si sa se reorienteze catre gasirea de solutii si nu sa se lase coplesit”.

Faptul ca romanii se situeaza pe primul loc in topul celor mai pesimisti europeni e cauzat in primul rand de situatia sociala, de micsorarea veniturilor si de situatiile in care oamenii nu isi mai pot asigura traiul zilnic.

Depresia la locul de munca e intalnita mai rar in cadrul multinationalelor
, care au metode de preventie si programe precum teambuildinguri, traininguri si alte oportunitati de a creste coeziunea echipelor, spune Catalina Dumitrescu. Mai degraba au parte de tulburari depresive cei care au activitati de rutina, angajatii din fabrici care fac aceleasi lucruri monotone in fiecare zi.

“Alta categorie care ar putea fi afectata este cea a factorilor decizionali. Acestia, avand rol de conducere, automat implica un numar crescut de responsabilitati, ceea ce duce la o presiune crescuta si la o detasare redusa de problemele de serviciu”, mai spune psihologul. “In cazul in care persoana in cauza gestioneaza un stres crescut zi de zi, exista riscul ca la un moment dat sa nu mai poata controla situatia, sa inceapa sa-si piarda interesul pentru lucrul care ii facea placere si incetul cu incetul sa apara mai multe manifestari care pot conduce la diagnosticul de tulburare depresiva”.

Printre simptomele depresiei se numara: aparitia unei stari de tristete accentuata, stare de oboseala, persoana se simte fara chef de viata, fara vlaga, fara energie, sufera de insomnii sau din contra doarme exagerat de mult, se retrage din activitatile cotidiene, are sentimente de vinovatie, de confuzie, uneori chiar de depersonalizare, plange facil, are ganduri de sinucidere, ii scade apetitul, pierde in greutate. Simptomele pot fi observate de cei din jur, spune psihologul, iar persoana in cauza are nevoie urgenta de tratament medicamentos recomandat de catre medicul psihiatru, asociat cu psihoterapie de catre un psihoterapeut.

Cum pot multinationalele sa previna depresia

Cum pot multinationalele sa previna depresiaPreventia afectiunilor de sanatate si promovarea unor programe de viata sanatoasa in cadrul companiilor sunt de preferat solutiilor de moment care pot fi mult mai costisitoare si nu asigura constanta unui nivel ridicat al performantei organizatiei, a spus Ioana Teodorescu, Brand Manager si Corporate Athlete Trainer la P&G Romania.

Din pozitia de trainer in programul Corporate Athlete, Teodorescu contribuie la imbunatatirea nivelului de performanta al angajatilor in conditiile de stres cu care se confrunta la locul de munca. “Reusind sa controlam nivelele de energie fizica, mentala, emotionala si spirituala prin constientizarea nivelului la care ne aflam si antrenarea proactiva in vederea dezvoltarii nivelului de rezistenta la stresul cotidian, putem face fata cu succes presiunilor zilnice”, explica ea.

Plecand de la programele standard pentru sanatatea angajatilor, cum ar fi controlul anual al nivelului de sanatate, impus prin legislatie, angajatii P&G mai au acces la asigurare medicala gratuita, programe de sport si evenimente in cadrul carora sunt invitati specialisti in sanatate. “De asemenea, angajatilor li se ofera zilnic fructe proaspete pentru mentirea unui nivel ridicat de energie pe parcursul zilei. Pentru o alimentatie corecta angajatii au acces la un restaurant, aflat in interiorul cladirii de birouri, ce ofera un meniu sanatos la orice ora in timpul programului de lucru”, a mai spus Teodorescu.

In situatii de criza, in care volumul de munca creste, insa salariile nu, e important ca angajatii sa fie recompensati prin recunoasterea publica a meritelor pentru realizari importante in cadrul companiei, spune trainerul P&G. “De asemenea, prin incurajari frecvente, sfaturi pentru corectarea anumitor comportamente neperformante, felicitari pentru «micile realizari» zilnice, angajatii au o intelegere mult mai clara a performantei lor si a directiei in care se indreapta. O comunicare clara din partea managerului catre subordonat a asteptarilor dar si a progresului inregistrat este factorul cheie in mentinerea unei atmosfere optimiste si relaxate”.

Cititi si: Cate miliarde de euro costa depresia la locul de munca