1. Care vor fi tendintele in retail in 2012?

1. Care vor fi tendintele in retail in 2012?Gabriela Dumitru, consultant A.T. Kearney Romania:

Tendintele pe care le-am observat in 2011, precum proliferarea marcilor private si concentrarea pietei, vor continua si in 2012. In plus, companiile - producatori, distribuitori si retaileri - care pana acum s-au concentrat si au concurat pe acelasi segment de piata vor incerca sa se diferentieze prin identificarea unor nise. Pe masura ce efectele crizei vor continua, majoritatea jucatorilor vor adopta si o atitudine proactiva, prevazand cresterile viitoare si asumandu-si initiative de expansiune. Competitia in domeniul retailului se va intensifica odata cu intrarea unui nou jucator - Leclerc, din Franta.

Raluca Raschip, consumer goods director GfK Romania:

Ma astept ca 2012 sa fie anul discounterilor, anul in care acestia se vor vedea mai puternic, ceea ce va insemna o presiunea mai mare asupra producatorilor. Vom asista anul acesta si la un trend mai accentuat decat pana acum de „down-trading" (trecerea catre produse mai ieftine - n.r.). La nivel general, cred ca piata de FMCG se va stabiliza in 2012. Dupa socul primilor ani de criza, cand toti jucatorii erau foarte reactivi, incercand sa se adapteze si sa se readapteze din mers la stimulii pietei, 2012 va aduce un echilibru.

Adrian Comaneci, manager Contrast Management-Consulting:

Tendintele dominante ale pietei de retail FMCG in 2012 vor fi similare cu cele din 2011: continuarea extinderii geografice a retailului modern, continuarea investitiilor in noi magazine, dezvoltarea marcilor proprii si cresterea gradului de consolidare a pietei. Aceasta consolidare se va realiza in special ca urmare a continuarii procesului de transfer de cota de piata de la comertul traditional catre cel modern. Nu este exclus sa apara si semnale de consolidare la nivelul retailului modern.

Sorin Spiridon, manager Ensight Management Consulting:

Cred ca in 2012 se vor mentine tendintele din 2011 si nu vor aparea schimbari majore. Ma astept la o crestere usoara fata de 2011 si aceasta datorata mai mult deschiderii de noi locatii si mai putin cresterii pietei. Cei mai activi vor fi discounterii, atat datorita faptului ca acestia nu si-au atins deocamdata cota de piata pe care o detin in mod normal in pietele mature, dar si datorita prelungirii crizei, care avantajeaza astfel de formate. In plus, se va continua cu politici agresive de promotii, in incercarea de a mentine volumele de vanzari.

Lacramioara Laura Voinea, director general Mednet MRC:

Daca este sa ne gandim la criza economica cred ca pana acum am vazut doar varful aisbergului. Ne asteapta un drum greu, drum ce va fi depasit doar de cei mai buni. Lipsa lichiditatilor, instabilitatea cursului valutar, mentinerea veniturilor la niveluri scazute sau chiar scaderea acestora, fluctuatiile in ceea ce priveste cererea si exigenta sporita pe care o au clientii vor afecta mai toate companiile romanesti. Singura speranta o reprezinta alegerile locale si generale care vor avea loc in 2012. Se stie ca in anii electorali sunt mai multi bani in piata si ca are loc o crestere a consumului.

Citeste in slide-ul urmator: Ce presiuni se vor exercita in retail in 2012?

2. Ce presiuni se vor exercita in retail in 2012?

2. Ce presiuni se vor exercita in retail in 2012?Gabriela Dumitru, A.T. Kearney:

Va fi o lupta continua pentru ratele de profitabilitate. Totul incepe de la punctul de vanzare - consumatorii sunt obisnuiti sa primeasca promotii, discounturi, produse gratis. Consumatorii si-au schimbat comportamentul, ei nu mai sunt obisnuiti sa cumpere fara sa perceapa un beneficiu real, ceva suplimentar sau un cadou. Presiunea asupra pretului se va transmite de la retaileri pana la importatori si producatori, afectand astfel intregul lant al profitabilitatii.

Raluca Raschip, GfK:

In continuare, consumatorii vor fi foarte atenti cu bugetul familiei. De aceea, seceta din toamna (lui 2011 - n.r.) care va influenta preturile alimentelor in urmatoarele luni ar putea sa le dezechilibreze veniturile. Sper insa ca 2012 sa aduca o stabilizare a consumului, cu un nivel al inflatiei tinut sub control.

Adrian Comaneci, Contrast Management-Consulting:

Cu siguranta scaderea puterii de consum va reprezenta in continuare principalul factor de presiune asupra pietei de retail FMCG. Daca vor miza in special pe strategia de reducere a preturilor si de oferte promotionale, retailerii se vor confrunta cu o presiune crescuta asupra marjelor de profitabilitate, iar aceast lucru ar putea afecta capacitatea lor de extindere si inovatie. Jucatorii care vor sti sa-si reconstruiasca strategia in jurul nevoilor reale ale clientilor vor fi cei care vor avea de castigat nu numai pe termen scurt, ci si pe termen lung.

Sorin Spiridon, Ensight Management Consulting:

Cea mai mare presiune pe care o vor simti jucatorii din piata de retail FMCG va fi asupra pretului, mentinerea crizei va face ca marea majoritate a populatiei sa solicite oferte de pret cat mai avantajoase. Pentru a mentine marja la un nivel rezonabil si a avea si preturi competitive, jucatorii vor trebui sa isi imbunatateasca mixul de produse si sa gaseasca solutii de reducere a costurilor.

Lacramioara Laura Voinea - Mednet MRC:

Retailerii vor avea si anul acesta o misiune dificila. Exigenta consumatorilor este pe zi ce trece mai mare, optiunile acestora sunt tot mai numeroase, presiunea asupra bugetului lor este tot mai mare. In acest context, vor castiga acei retaileri care vor oferi exact ceea ce doresc clientii: preturi mici, produse de calitate si gama diversificata, promotii numeroase, angajati amabili, locatii atragatoare.

Citeste in slide-ul urmator: Cum va arata piata de retail FMCG in ansamblu?

3. Cum va arata piata de retail FMCG in ansamblu?

3. Cum va arata piata de retail FMCG in ansamblu?Gabriela Dumitru, A.T. Kearney:

In termeni de valoare, cel mai probabil, piata de retail FMCG va scadea usor. Probabil ca operatorii de magazine de tip discount si de hipermarketuri vor continua sa creasca, la fel si magazinele de proximitate si cele de dimensiuni medii detinute de mari lanturi, in detrimentul magazinelor traditionale. Comertul modern va castiga tot mai multa cota de piata in detrimentul celui traditional, potrivit studiilor Nielsen. Preturile vor creste, ca urmare a unui an greu din punctul de vedere al agriculturii. Jucatorii mici vor intampina probleme de cash-flow (flux al lichiditatilor - n.r.). Produsele cu pret redus vor fi tot mai cautate.

Raluca Raschip, Gfk:

Ca tendinta generala, piata de retail va continua tendinta de concentrare si coagulare. Daca ne comparam cu alte tari din regiune, avem o piata inca foarte fragmentata, in care primii zece retaileri acopera doar 35% din piata, in timp ce in tari precum Cehia, Slovacia sau Ungaria, acestia acopera peste 70%. Comertul modern castiga in continuare teren in detrimentul celui traditional. Marcile private cu pret redus vor fi asul din maneca discounterilor, in vreme ce supermarketurile si hipermarketurile se vor pozitiona pe un segment de pret ceva mai ridicat.

Adrian Comaneci, Contrast Management-Consulting:

Conform estimarilor Oxford Economics Report, piata de retail din Romania a inregistrat una dintre cele mai mari cresteri regionale in ultimii 10 ani si are mari sanse sa se pastreze in fruntea clasamentului regional si in perioada 2010-2020. Pe fondul continuarii crizei economice, este foarte probabil ca in 2012 piata de retail FMCG sa avanseze cu o rata mai mica de 5%, insa acest decalaj fata de media de crestere estimata poate fi recuperata in urmatorii ani. Pentru 2012, estimam continuarea tendintei de dezvoltare a formatelor de comert de proximitate.

Sorin Spiridon, Ensight Management-Consulting:

In termeni reali, nu credem ca piata va creste si vom asista in continuare la pierderea de teren a comertului traditional in favoarea celui modern. Ca tip de formate, discounterii se vor mentine activi si vor acapara clienti atat din piata traditionala, dar si din cea a supermarketurilor. Kaufland poate avea in continuare o dinamica buna de vanzari, datorita retelei care s-a dovedit de succes pentru actualele conditii, adica un raport optim intre numarul de produse oferite si suprafetele magazinelor.

Lacramioara Laura Voinea, Mednet MRC:

Si in retailul FMCG vor fi castigatori si perdanti, dar nu cred ca marii retaileri isi vor opri expansiunea. Aceasta va continua intr-un ritm mai incet, probabil comparabil cu cel din 2011. In acelasi timp, vom asista la vanzari sau cumparari de locatii, dar si la insolve si falimente.