1 / 4

1. Care vor fi tendintele in retail in 2012?

Gabriela Dumitru, consultant A.T. Kearney Romania:

Tendintele pe care le-am observat in 2011, precum proliferarea marcilor private si concentrarea pietei, vor continua si in 2012. In plus, companiile - producatori, distribuitori si retaileri - care pana acum s-au concentrat si au concurat pe acelasi segment de piata vor incerca sa se diferentieze prin identificarea unor nise. Pe masura ce efectele crizei vor continua, majoritatea jucatorilor vor adopta si o atitudine proactiva, prevazand cresterile viitoare si asumandu-si initiative de expansiune. Competitia in domeniul retailului se va intensifica odata cu intrarea unui nou jucator - Leclerc, din Franta.

Raluca Raschip, consumer goods director GfK Romania:

Ma astept ca 2012 sa fie anul discounterilor, anul in care acestia se vor vedea mai puternic, ceea ce va insemna o presiunea mai mare asupra producatorilor. Vom asista anul acesta si la un trend mai accentuat decat pana acum de „down-trading" (trecerea catre produse mai ieftine - n.r.). La nivel general, cred ca piata de FMCG se va stabiliza in 2012. Dupa socul primilor ani de criza, cand toti jucatorii erau foarte reactivi, incercand sa se adapteze si sa se readapteze din mers la stimulii pietei, 2012 va aduce un echilibru.

Adrian Comaneci, manager Contrast Management-Consulting:

Tendintele dominante ale pietei de retail FMCG in 2012 vor fi similare cu cele din 2011: continuarea extinderii geografice a retailului modern, continuarea investitiilor in noi magazine, dezvoltarea marcilor proprii si cresterea gradului de consolidare a pietei. Aceasta consolidare se va realiza in special ca urmare a continuarii procesului de transfer de cota de piata de la comertul traditional catre cel modern. Nu este exclus sa apara si semnale de consolidare la nivelul retailului modern.

Sorin Spiridon, manager Ensight Management Consulting:

Cred ca in 2012 se vor mentine tendintele din 2011 si nu vor aparea schimbari majore. Ma astept la o crestere usoara fata de 2011 si aceasta datorata mai mult deschiderii de noi locatii si mai putin cresterii pietei. Cei mai activi vor fi discounterii, atat datorita faptului ca acestia nu si-au atins deocamdata cota de piata pe care o detin in mod normal in pietele mature, dar si datorita prelungirii crizei, care avantajeaza astfel de formate. In plus, se va continua cu politici agresive de promotii, in incercarea de a mentine volumele de vanzari.

Lacramioara Laura Voinea, director general Mednet MRC:

Daca este sa ne gandim la criza economica cred ca pana acum am vazut doar varful aisbergului. Ne asteapta un drum greu, drum ce va fi depasit doar de cei mai buni. Lipsa lichiditatilor, instabilitatea cursului valutar, mentinerea veniturilor la niveluri scazute sau chiar scaderea acestora, fluctuatiile in ceea ce priveste cererea si exigenta sporita pe care o au clientii vor afecta mai toate companiile romanesti. Singura speranta o reprezinta alegerile locale si generale care vor avea loc in 2012. Se stie ca in anii electorali sunt mai multi bani in piata si ca are loc o crestere a consumului.

Citeste in slide-ul urmator: Ce presiuni se vor exercita in retail in 2012?

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri