2005 Discounterii intra in forta pe piata locala

Anul 2005 a marcat intrarea pe piata locala a primelor retele internationale de discount – Plus Discount (parte a grupului Tengelmann, Germania), Penny Market (parte a grupului Rewe, Germania) si MiniMax Discount (fondata de Dinu Patriciu, preluata mai apoi de austriecii de la Real4You, reintoarsa in proprietatea lui Patriciu in 2010).

Lanturile de supermarketuri au continuat sa se extinda, lovind tot mai mult in micile magazine si buticuri de cartier. In fata lanturilor internationale, solutia gasita de micii comercianti de la coltul blocului a fost prelungirea orarelor de functionare (uneori non-stop) si amplasarea cat mai aproape de clienti.

Tot in acelasi an, Kaufland a deschis primul magazin din Romania, aducand in atentia consumatorului roman un format cu care erau deja familiarizati – de hipermarket, dar cu preturi de discount (reduse). Inca de atunci, Kaufland, care s-a extins agresiv in urmatorii ani, se anunta ca o amenintare la pozitia Carrefour.

Cifre-cheie in 2005: 27% din vanzarile din Romania au fost facute prin lanturile de retail. In 2001, cand s-a deschis primul hipermarket Carrefour, acest procent era de doar 6%, conform datelor GfK Romania.

2006 Semne ca retailerii locali vor fi invinsi de retelele internationale

In plin avant al retelelor internationale de retail FMCG (fast moving consumer goods/produse de larg consum), lantul autohton de magazine Univers’All a dat faliment. Fondata in 2002 de omul de afaceri roman Roman Petrovici, compania acumulase datorii de 13 milioane de euro si o marfa nevanduta in valoare de sase milioane de euro.

Reteaua, care cuprindea 14 unitati, dintre care una situata chiar in locul actualului Carrefour Unirii (Bucuresti), a fost invinsa de datorii. La momentul respectiv, a fost cel mai rasunator esec din retailul modern romanesc, dar si un prim semnal ca jucatorilor locali le va fi tot mai greu sa se conformeze noilor reguli din piata, impuse de retelele internationale.

2006 este anul intrarii pe piata locala a doua retele de hipermarketuri: Auchan (Franta) si Real (Germania, parte a grupului Metro). Pe segmentul de supermarketuri, un nume nou este si Spar.

Creditele „cu buletinul” si, in general, usurinta contractarii creditelor de consum au impulsionat si mai mult consumul si, totodata, expansiunea retelelor de magazine.

Cifre-cheie in 2006: in Bucuresti, ponderea comertului modern a ajuns la 60% din total, comparativ cu 49% in 2005, potrivit Carrefour Romania. In Romania, exista la momentul respectiv 1 hipermarket/supermarket/discounter la 52.100 de locuitori.

2007 Primele miscari de consolidare in retail

Anul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana a fost marcat de doua tranzactii in piata de retail: vanzarea supermarketurilor Artima catre Carrefour si a magazinelor Albinuta catre Profi. Deal-ul dintre Artima, lant fondat de „domnul Joe” Florentin Banu, si Carrefour a stabilit un record pe piata de profil, ridicandu-se la valoarea de 55 de milioane de euro.

Pentru circa 8 milioane de euro, lituanienii de la Maxima LT au vandut catre Profi lantul de supermarketuri Albinuta. Grupul mai vanduse, in 2005, distribuitorului de medicamente Montero reteaua de farmacii Eurofarmacia, ca prim pas de retragere din Romania.

In ciuda expansiunii retelelor internationale si a miscarilor de consolidare, piata de retail locala continua, in 2007, sa fie destul de fragmentata. In topul primilor 10 retaileri FMCG nu se afla niciun nume romanesc.

Anul 2007 va ramane un an de explozie al pietei de retail, alimentata de cresterea veniturilor si scaderea somajului, mai ales in zonele urbane.

Cifre-cheie in 2007: segmentul cash&carry insemna 45% din piata de retail, pe cand cel al hipermarketurilor isi „adjudecase” o felie de de 23,5%. Procente mai mici aveau supermarketurile – 18% si magazinele de tip discount – 11%. Magazinele de proximitate abia au depasit 2,2%.

2008 Extindere, dar la viteze diferite

Desi un an fatidic pentru economia mondiala, primul an de criza economica nu i-a speriat pe retailerii internationali, care au continuat sa se extinda. Cei mai agresivi in deschiderea de noi magazine au fost Carrefour, Real si Kaufland, pe cand Auchan si Cora au stagnat.

Odata cu restrangerea posibilitatilor de acces la finantare insa, efervescenta din retail avea sa se mai domoleasca. Au aparut probleme legate de intarzierile din constructii, iar unele proiecte de centre comerciale nu s-au mai concretizat.

Anul 2008 marcheaza si preluarea celor 18 supermarketuri La Fourmi de catre Mega Image, parte a grupului belgian Delhaize. Lantul La Fourmi, fondat in 1992, era prima retea de supermarketuri din Capitala.

Cifre-cheie in 2008: ponderea hiper/supermarketurilor in totalul retailului modern s-a ridicat la 34% fata de 29% (2007), in timp ce comertul traditional si-a redus ponderea de la 63% in 2007, la 59%.

2009 Se triaza jucatorii

Criza economica incepe sa produca efecte si in Romania, iar retelele locale de magazine esueaza una dupa alta. Spar (detinut de fratii Floare si Adrian Cuc), Trident (Constantin si Alina Mateescu), Primavara (Ion Avram), Ehos (familia Soloman) sau PIC (fratii Ilie si Cornel Penescu) au cedat sub presiunea creditorilor, dar si a concurentei venite dinspre jucatorii internationali.

Toti jucatorii locali avusesera, in anii de boom, oferte de preluare, pe care insa le refuzasera. Ajunsi in 2009, singura solutie a devenit insolventa si, mai apoi, inchiderea magazinelor. Efervescenta din anii anteriori a fost inlocuita cu prudenta.

Sfarsitul de an a adus un nou record pe piata de retail FMCG: tranzactia de 66 de milioane de euro prin care fondul de investitii Enterprise Investors (Polonia) a preluat reteaua de supermarketuri Profi.

Cifra-cheie: la sfarsit de 2009, primii cinci jucatori din piata de retail FMCG modern din Romania detineau impreuna o cota de piata de 27,4%.

2010 Sub semnul multi-format

Marii retaileri au continuat expansiunea, profitand de preturile mai bune din piata de real estate. In ciuda scaderii consumului, Kaufland, Cora, Metro Cash & Carry, Carrefour si Real au investit in noi unitati.

O tendinta care a marcat 2010 a fost aceea a expansiunii multi-format, sustinandu-se astfel o efervescenta ridicata in toate segmentele – cash & carry, hipermarket, supermarket si de discount. In 2010 a intrat pe piata un nou jucator – Mic.ro, un lant de magazine de proximitate.

Expansiunea Mic.ro a fost una fulgeratoare: in doar cateva luni de la deschiderea primului magazin a ajuns la cateva sute de unitati, concentrate mai ales in Bucuresti.

Cifra-cheie: ponderea comertului modern din totalul pietei ajunge la 50% la nivel national.

2011 Retailerii apasa pedala de acceleratie

Anul trecut, retailerii au mizat tot mai mult pe produsele marca proprie, in incercarea de a contracara scaderea veniturilor. Concentrarea pietei a crescut, iar jucatorii din intreg lantul (producatori, distribuitori si retaileri) au incercat sa se diferentieze nu numai prin pret, cu prin produse dedicate anumitor nise.

Retailerii moderni FMCG au mizat pe extindere, incurajati si de iesirea din recesiune, cel putin din punct de vedere tehnic. Anul 2011 a adus o usoara imbunatatire din punctul de vedere al conjuncturii macroeconomice – mai multa stabilitate fiscala, cresterile salariale au revenit in teritoriul real pozitiv.

Este anul in care aproape toti marii retaileri si-au dezghetat ori continuat planurile de expansiune, in pofida unui consum care inca nu isi revenise. Astfel, in total, primii 10 jucatori din comertul modern au deschis peste 100 de magazine. Dintre operatorii de magazine cu suprafata mare, Kaufland a fost cel mai expansiv (12 magazine noi), iar in segmentul supermarketurilor s-a remarcat Mega Image (33 de noi unitati).

Marea batalie s-a dat insa intre discounteri, mai exact intre Lidl (129 de unitati la final de 2011) si Penny Market (128 de unitati la final de 2011).

Cifre-cheie in 2011: In trei ani, sectorul bunurilor de larg consum a scazut cu peste 23%, pana la 16 miliarde de euro de la 21 de miliarde de euro in 2008. Lanturile moderne de retail reprezinta 55% din piata de retail romaneasca, conform estimarilor PricewaterhouseCoopers Romania.