1 / 6

Christophe De Korver, director general Gefco Romania

In 2012, am inceput sa resimtim impactul negativ dinspre Europa de Vest, activitatea scazand in aproape toate sectoarele. In opinia mea, tendinta va ramane si in 2013, vom vedea din ce in ce mai multe afaceri orientandu-se catre Est.

Producatorii care exporta deja incearca sa gaseasca destinatii alternative la zona Europei de Vest; va fi un interes crescut pentru Rusia, Ucraina sau Orientul Mijlociu si, desigur, operatorii de transport vor urma aceeasi linie si vor intensifica legaturile cu tari precum Rusia, Turcia, Liban sau Irak. Aceasta tendinta va implica, de asemenea, noi proiecte de infrastructura care sa faciliteze accesul catre Est.

Unul dintre principalele puncte forte ale anului 2013 este trendul general de externalizare a serviciilor de transport si logistica. Nu in ultimul rand, costurile pentru aceste servicii in Romania vor ramane mai scazute comparativ cu restul Europei.

In ceea ce priveste punctele slabe, mai sunt imbunatatiri si masuri care trebuie luate in ceea ce priveste infrastructura. Desi Romania are o pozitionare geografica privilegiata, mai ales luand in calcul tendinta de business catre Est, infrastructura rutiera ramane un obstacol in procesul de dezvoltare. Mai mult, vedem cum volumele din portul Constanta scad pe zi ce trece. Legat de acest subiect, exista o amenintare venind de la portul Rijeka din Croatia, care este in plin proces de dezvoltare pentru a deveni un hub care sa serveasca pietele Europei Centrale.

O alta posibila amenintare o reprezinta criza din Europa de Vest, unde activitatea este in scadere continua, inclusiv exporturile producatorilor din Romania. Acest lucru, insa, poate fi vazut si ca o oportunitate, avand in vedere ca se contureaza o tendinta generala a mediului de afaceri catre Est, inspre Rusia si Orientul Mijlociu, care reprezinta piete noi cu potential.

La nivel intern, stabilitatea politica va fi un factor foarte important in 2013, pentru a putea sustine dezvoltarea mediului de afaceri si investitiile in infrastructura.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri