Farmaciile online vin puternic din urma

Farmaciile online vin puternic din urmaIn pofida unui cadru legislativ precar si a unor costuri ridicate de coordonare, farmaciile online ameninta tot mai mult farmaciile clasice, mai ales pe segmentul OTC-urilor si al dermocosmeticelor.

Slab dezvoltata pana acum 2 ani, piata farmaciilor online era mai mult subiectul experimentelor marilor lanturi de farmacii in materie de e-commerce, care doreau sa introduca acest nou serviciu si in Romania, dupa modelul occidental. Momentan, farmaciile online trec granitele Capitalei si isi extind aria de livrare la nivel national, pe fondul unei cereri tot mai mari, mai ales in orasele mari.

Daca mari lanturi de farmacii precum Centrofarm si Remedio mizeaza tot mai mult pe dezvoltarea comertului online cu produse farmaceutice, altele, ca Dona, nu iau in considerare, cel putin pentru moment, introducerea unui astfel de serviciu. In acest context, nisa produselor naturale de tip Plafar, pare a fi lozul castigator pentru NaturaPlant, un magazin online infiintat cu 500 de euro si care genereaza acum vanzari de peste 200.000 de euro anual.

Centrofarm online ajunge din urma farmacia clasica

Centrofarm online ajunge din urma farmacia clasicaLa sfarsitul anului trecut, Centrofarm, cel mai vechi lant de farmacii din Romania, a lansat propria farmacie online, in urma unei investitii de 45.000 de euro, potrivit reprezentantilor companiei. In prezent, farmacia online Centrofarm ofera o gama de 15.000 de produse (OTC-uri, adica medicamente fara prescriptie medicala, si dermocosmetice), insa aria de livrare acopera doar Capitala, existand planuri de extindere la nivel national in acest sens.

“Unul dintre obiectivele principale ale Centrofarm online este de a se extinde la nivel national, proiect care va incepe in luna martie. Din punctul de vedere al regiunilor sau oraselor, serviciul online se va adresa, in primul rand, oraselor din Romania unde exista deja o farmacie Centrofarm, precum Alba Iulia, Arad, Brasov etc si, ulterior, oraselor limitrofe acestora”, a declarat, pentru Wall-Street, Dorin Catana, director general al Centrofarm.

Pana la sfarsitul lui 2008, reprezentantii Centrofarm se asteapta ca piata farmaceutica online sa se dezvolte concomitent cu cea clasica, raportul dintre ponderea producatorilor romani si a celor straini ramanand aproximativ acelasi.

“Vrem ca pana la sfarsitul anului acesta, vanzarile farmaciei online sa ajunga la nivelul celor realizate de o farmacie clasica”, a conchis Catana.

Cele mai mari vanzari inregistrate de farmacia online a Centrofarm, pentru care lucreaza exclusiv 5 persoane, sunt realizate de produse din categoria cosmeticelor, a cosmeto-textilelor si de a dermocosmeticelor, valoarea medie a unei comenzi dintr-o zi obisnuita ridicandu-se la aproximativ 25 de euro, potrivit datelor companiei.

Remedio va deschide prima farmacie online la sfarsitul lui 2008

Remedio va deschide prima farmacie online la sfarsitul lui 2008Reteaua de farmacii Remedio, parte a grupului Montero, are in plan deschiderea unei farmacii online pana la sfarsitul anului acesta, pe fondul sesizarii potentialului pietei de profil si a beneficiilor aduse de serviciile online in general.

“Site-ul nostru de prezentare are deja sectiuni pentru pacientii nostri si suntem convinsi ca prin oferirea acestui serviciu venim in intampinarea unei categorii extinse de public. Exista un potential extraordinar pentru acest tip de serviciu, mai ales in orasele in care majoritatea persoanelor au acces la Internet”, a declarat, pentru Wall-Street, Amalia Georgescu, directorul general al lantului de farmacii Remedio.

Reprezentantii companiei considera ca, in urmatorii ani, majoritatea lanturilor de farmacii vor prelua acest tip de serviciu, in conditiile in care exista o categorie de clienti care prefera sa-si faca anumite cumparaturi pe Internet si sa plateasca prin card. “Sunt convinsa ca in urmatorii 2-3 ani tot mai multe companii, si nu numai din industria farmaceutica, vor pune la dispozitia clientilor sai acest serviciu”, a mai spus Georgescu.

Implementarea unui astfel de proiect inseamna si rezolvarea unor probleme care intervin la nivel de coordonare a business-ului. “Accesul la Internet si logistica, distributia intr-un timp cat mai scurt sunt cei mai importanti factori care trebuie luati in considerare la demararea unui astfel de proiect”, crede directorul general al companiei.

Pe de alta parte, exista o serie de beneficii care nu pot fi trecute cu vederea, mai ales avand in vedere amploarea e-commerce-ului. Cele mai importante avantaje tin de imaginea companiei, intrucat este vorba despre un nou canal de comunicare si o noua modalitate de interactiune cu clientii.

Publicul-tinta va ramane acelasi ca si in cazul farmaciilor propriu-zise – femeile, ele fiind cele care se asigura ca nu lipsesc din casa cele mai uzuale medicamente si produse cosmetice si dermocosmetice – dar cred ca vor exista din ce in ce mai multi adepti ai acestui mod de a face cumparaturi si in randul tinerilor, mai ales daca vorbim de cupluri si familii tinere”, a mai precizat Georgescu.

Dona spune nu farmaciilor online

Cu toate ca din ce in ce mai multi jucatori de top din retailul farmaceutic iau in considerare extinderea afacerilor si pe Internet, exista si alte mari lanturi de farmacii care-si pastreaza, pentru moment, scepticismul cu privire la aceasta noua modalitate de a vinde produse farmaceutice.

Un exemplu il reprezinta farmaciile Dona, pentru care comercializarea online a medicamentelor ce se pot elibera fara prescriptie medicala si a produselor de ingrijire corporala nu reprezinta un obiectiv care sa se incadreze in strategia actuala de extindere a activitatii. Cu toate acestea, implementarea acestui serviciu online este un proiect de viitor care „va fi realizat de farmaciile Dona cel mai probabil peste catia ani, in functie de evolutia pietei farmaceutice”, potrivit reprezentantilor companiei.

„Consideram ca in contextul actual al pietei pharma din Romania potentialul unei farmacii online este unul foarte mic. Farmaciile online si-au facut aparitia in industria de profil inca de acum cativa ani, insa cifrele de afaceri raportate nu indica evolutii spectaculoase”, a explicat, pentru Wall-Street, Georgeta Ionica, sefa biroului de promovare si comunicare din cadrul companiei.

In afara de o rentabilitate scazuta a business-ului, reprezentantii Dona cred ca exista si alte probleme cu care s-ar putea confrunta in implementarea unui astfel de serviciu. „Principalele obstacole ce pot fi intampinate in implementarea unui asemenea proiect sunt cererea scazuta pentru un asemenea serviciu, cadrul legislativ precar in domeniul farmaceutic, costurile mari de expeditie, conditiile speciale de transport pentru o mare parte din produse, marjele mici ale produselor farmaceutice”, a detaliat Ionica.

Imbunatatirea infrastructurii, scaderea costurilor de transport si clarificarea legislativa in ceea ce priveste e-commerce-ul de profil ar putea determina tot mai multi jucatori sa investeasca in aceasta modalitate de a vinde produse medicamentoase si de ingrijire corporala, potrivit reprezentantilor Dona.

Insa, in contextul actual, un asemenea proiect, care ar costa initial intre 30.000 si 50.000 de euro, ''nu este viabil nici la nivel local, nici la cel national, in conditiile in care costurile implementarii si coordonarii lui sunt mai mari decat profitul obtinut”, potrivit sefei biroului de promovare si comunicare din cadrul retelei de farmacii.

NaturaPlant, un colt de natura de cateva sute de mii de euro

NaturaPlant, un colt de natura de cateva sute de mii de euroAcum 5 ani, cand George Lemnaru a demarat proiectul magazinului online NaturaPlant, nu multi erau aceia care ii dadeau sanse de izbanda. „A fost interesant pentru ca multi ma intrebau la inceput: «cine crezi ca o sa cumpere produse naturiste cand le poti gasi la orice colt»? Acum vanzarile sunt de peste 20.000 de euro pe luna in conditiile unei rate destul de bune a profitului. In plus, obtinem venituri destul de bune si din publicitate", isi aminteste Lemnaru, managerul companiei Tevin Solutions, care opereaza NaturaPlant.

Cu o investie initiala de 500 de euro, NaturaPlant a ajuns in 5 ani sa onoreze peste 1.000 de comenzi lunar, cele mai multe dintre ele fiind inregistrate in perioada ianuarie-mai. Cu o echipa de 5 oameni, plus alti 4 din partea Rompamex (companie care detine 50% din marca NaturaPlant), magazinul online are vanzari din produse si din publicitate de peste 200.000 de euro in 2007 si un potential de crestere a cifrei de afaceri in 2008 de 50%, potrivit datelor companiei.

„Daca pana acum piata era dominata de magazine virtuale de produse naturale, in 2008 se va dezvolta mai mult piata de farmacii online, aceasta fiind o piata cu mult potential nevalorificat in Romania”, a declarat, pentru Wall-Street, Lemnaru.

De asemenea, managerul magazinului online NaturaPlant crede ca anul acesta vom asista la o „educare” a producatorilor care vor descoperi beneficiile promovarii online, intrucat in momentul de fata exista foarte putini jucatori in industria de profil care constientizeaza importanta farmaciilor online.