Provincia, pasul doi de extindere

Provincia, pasul doi de extinderePlanurile de extindere pentru 2008 creionate de Catalin Mahu sunt simple: deschiderea a trei restaurante La Mama si dezvoltarea pe orizontala a retelei de cafenele prin deschiderea a sase noi unitati.

“Vom deschide in acest an trei restaurante La Mama pentru care deja am achizitionat un spatiu in zona Lipscani si sase cafenele Cafepedia. Primele doua cafenele vor fi lansate in urmatoarele saptamani: una in spatele magazinului Eva (n.r. vis-a-vis de restaurantul La Mama) si cealalta in afara Bucurestiului”, a explicat Mahu, insistand ca planurile se vor materializa in functie de evolutia pietei. “Niciun dezvoltator nu deschide dupa propria vointa. Ne dezvoltam mai ales in functie de spatiile pe care le gasim”, a spus Mahu.

Pentru omul de afaceri care detine La Mama, extinderea in provincie reprezinta un pas firesc. Daca acum cativa ani provincia nu isi gasea un loc in strategia de dezvoltare a companiei, acum orasele mari ale Romaniei, cum sunt Brasov, Iasi, Cluj, Timisoara sunt primele vizate, dupa cum spune Mahu. “La inceput vom ataca cele mai mari orase care au o anumita forta financiara, insa exista si orase mai mici din provincie unde ne putem dezvolta. Ne bazam pe experienta ultimilor ani”, declara Mahu. Altfel spus, niciun oras mare din provincie nu este de ignorat in extinderea lantului de restaurante si cafenele.

“Provincia arata din ce in ce mai bine, pasul doi de extindere fiind inevitabil. Ideea restaurantului de la mare a fost o experienta reusita pentru noi (n.r – restaurantul La Mama cu caracter sezonier deschis in Mamaia). A exista doar in Bucuresti inseamna sa te limitezi”, spune Mahu, adaugand ca spatiille reprezinta problema principala a dezvoltarii lantului La Mama.

“Spatiile disponibile pe piata sunt exagerat de scumpe. Un restaurant are nevoie de o suprafata de cel putin 250 metri patrati. Astazi provincia nu este mai ieftina decat Bucurestiul si nu mai poti deschide un restaurant cu o investitie mai mica de 200.000-250.000 de euro si o cafenea cu costuri mai mici de 100.000 de euro”, considera acesta.

Piata restaurantelor, potential dublu de dezvoltare

Piata restaurantelor, potential dublu de dezvoltareIn opinia patronului La Mama, piata restaurantelor este inca o Cenusareasa in Romania astfel incat nu se poate vorbi de o piata extrem de competitiva . Mai mult, Mahu pozitioneaza Bucurestiul mult in spatele altor capitale europene in ceea ce priveste numarul de restaurante si cafenele disponibile la mia de locuitori.

“Bucurestiul ar trebui sa aiba la ora actuala un numar dublu de restaurante. Restaurantul reprezinta, atat un important loc de socializare, cat si o necesitate publica”, afirma Mahu.

Din cele sase locatii La Mama din Bucuresti, doar doua sunt deschise in centre comerciale, in Carrefour Orhideea si complexul Feeria, ceea ce asigura un vad comercial semnificativ. “Eu cred in dezvoltarea strazii. Cred ca orice oras trebuie sa aiba cel putin o strada dezvoltata. Este necesara si o prezenta in galeriile comerciale, dar cred ca, pentru a dezvolta o retea de restaurante si cafenele, cultura comertului de strada este absolut necesara. Abia acum se cristalizeaza si in Romania lanturile de restaurante si cafenele”, enunta Mahu.

Intrebat de posibilitatea extinderii brandului La Mama si in cartierele Capitalei, Mahu este de parere ca nu se poate lua in calcul acest scenariu, cel putin nu astazi. “Cartierele au un alt ritm, alta viata. Sunt usor alte reguli comerciale. Nu cred ca vom gasi acolo un potential de afacere, insa notiunea de cartier se modifica foarte mult, in fond, orasul se se dezvolta”, declara acesta, amintind de zonele Pipera si Baneasa, care, in urma cu cativa ani nu prezentau un interes major, dar astazi au devenit din ce in ce mai curtate de retaileri si nu numai. Cat despre patrunderea pe alte piete invecinate, proprietarul La Mama se rezuma la cateva cuvinte: “Nu este o motivatie sa nu deschidem, dar nu acum este momentul”.

O alta solutie de dezvoltare ar fi francizarea, neagreata pe moment de Mahu, prin simplul motiv ca nu poti obtine acelasi gust al preparatelor de fiecare data, in fiecare locatie, fiind nevoie de un control mai strict al operatiunilor. “Toate locatiile sunt operate de firma noastra. In acest moment sistemul de franciza nu este de preferat. Nu spun ca nu vom avea. Este mai greu sa functionezi in sistem de franciza. Controlul operatiunilor creeaza marea problema a administrarii francizei. Nu exista francize reale in domeniul restaurantelor in Romania”, crede Mahu.

Posibil scenariu: Exit catre un investitor strategic

Posibil scenariu: Exit catre un investitor strategicNotorietatea de care se bucura brandul La Mama va genera, la un moment dat, si intrebarea: Se va vinde sau nu afacerea? “Nu sunt pregatit psihologic sa vand. Daca as vinde nu as sti ce sa fac maine. Am zece ani de cand imi rup din mine pentru companie. Este ca un drog aceasta afacere. Iti da o energie fantastica ”, sustine Mahu, care recunoaste ca daca ar fi sa o ia de la capat, probabil nu ar mai face aceasta alegere.

“Am avut diverse discutii pe care nu le-am dus la bun sfarsit. Mi s-au facut diverse propuneri”, continua omul de afaceri, admitand ca o posibilitate ar fi vanzarea unui pachet de actiuni catre un investitor puternic, numai in cazul in care dezvoltarea lantului de restaurante ar avea de castigat.

“Daca cineva ar dori sa cumpere, ar fi interesant sa vad cum poate sa dezvolte afacerea. As fi interesat sa vand o parte din actiunile companiei pentru a ma putea dezvolta cu viteza”.

Catalin Mahu se arata destul de pesimist in ceea ce priveste tranzactiile in general, motivand ca sunt putine afaceri autohtone care au atras atentia fondurilor de investitii. “Investitorii nu vin sa cumpere afaceri in Romania. Peste un 1-2 ani ar fi posibil. Majoritatea vor sa investeasca in imobiliare”.

Chiar si asa, doar brandul La Mama a fost evaluat acum un an si jumatate la un numar care se contine sase zerouri, dupa cum ne spune omul de afaceri, declarand ca ar fi impropriu de evaluat cat valoreaza astazi compania sa. “Evaluarea tine cont in primul rand de piata”, se pronunta acesta.

La Mama si Cafepedia in cifre

La Mama si Cafepedia in cifre• In prezent Catalin Mahu detine sase restaurante La Mama in Bucuresti si unul la mare, la Mamaia, dar si doua cafenele Cafepedia in Bucuresti (Piata Alba Iulia si Universitate);
• In 2008 are in plan inca trei restaurante La Mama, din care unul in zona Lipscani,
Bucuresti, si inca doua cafenele, una in Bucuresti si cealalta in provincie;
• In 2007 cifra de afaceri a atins 8 milioane de euro;
• Pentru 2008 se estimeaza o crestere de 50% si incasari de 12 milioane de euro
• Anul trecut, marja de profit a fost de 15%;
• Pentru 2008 se asteapta o marja de profit de 10-12%;
• Divizia Home Delivery acopera 60% din Bucuresti si creste cu 5-7% de la o luna la alta;
• Divizia de Home Delivery reprezinta circa 20% din cifra de afaceri a companiei si ar putea contribui la dublarea cifrei de afaceri a fiecarui restaurant;
• Consumatia medie in La Mama pentru o masa intr-un restaurant este in jurul valorii de de 14,5 euro;
• La Mama are circa 500 de angajati;
• Anul trecut aproximativ 4.000 de clienti au servit zilnic masa in restaurantele La Mama;
• La Mama si Cafepedia sunt operate prin intermediul companiei Trotter Restaurant.