Termopanele PVC, o piata fragmentata de 850 milioane de euro

Termopanele PVC, o piata fragmentata de 850 milioane de euroDe la sfarsitul anului 2001 si pana in 2004, Casa Noastra, un business 100% romanesc construit de Stefan Cherciu si Cosmin Ionescu in urma cu 13 ani, a activat ca reprezentant al productiei de termopan PVC pe zona Dolj, dupa care a inceput propria productie de ferestre si usi din termopan PVC, cu o fabrica situata la Pielesti, la 5 km de orasul Craiova.

“Caracteristica primara a pietei termopanului din Romania este ca se afla abia la inceput de drum, sunt foarte multi jucatori de dimensiune mica si medie, cu o prezenta locala, maxim regionala. Trebuie facuta o distinctie intre furnizorii de materii prime pentru aceasta industrie si producatorii de ferestre si usi, deoarece la nivelul consumatorului se face confuzie”, a declarat, pentru Wall-Street, vicepresedintele Casa Noastra, Cosmin Ionescu (foto).

Piata de termopane apartine in prezent producatorilor de profil PVC Gealan si Rehau, care insa “reprezinta doar o parte din componenta pietei. Avand cifre de afaceri mai mici (n.r- restul jucatorilor locali), bugetul de promovare este redus si atunci singurii care isi fac reclama pe piata sunt producatorii mari de profile”, spune Ionescu.

O alta privire asupra pietei de termopane dezvaluie o piata mai vasta, in care PVC-ul ocupa locul central. Astfel, piata materialelor termoizolante include ferestrele si usile din PVC, aluminiu sau lemn multistratificat. Datorita fragmentarii accentuate, si studiile sunt dificil de realizat, apreciaza vicepresedintele Casa Noastra.

Anul trecut, compania de cercetare de piata Neomar Consulting estima piata materialelor termoizolante, reprezentate de PVC, aluminiu, lemn multistratificat si combinatii ale acestora, la circa un miliard de euro, din care 73% PVC-ul (730 milioane de euro), 26% aluminiu si sub 1% cele din lemn multistratificat.

Piata de tamplarie din PVC(profilele, geamul si accesoriile) va creste anul acesta cu 10-15%, pana la 850 mil. euro.

“Sunt diferente atat in ceea ce priveste caracteristicile de izolatie, de durabilitate, cat si de pret. Pretul pentru ferestrele si usile din lemn multistratificat poate ajunge pana la de 3-5 ori mai mare decat pretul celor din PVC, iar ferestrele de aluminiu de 2-3 ori mai scumpe”, enunta Ionescu. Concluzia arata ca ferestrele si usile din PVC reprezinta solutia cea mai eficienta ca si raport intre caracteristici si pret, care explica ponderea acestui tip de material termoizolant pe o piata imatura, slab analizata.



Evolutia pietei si a preturilor, sub incidenta cursului de schimb

Evolutia pietei si a preturilor, sub incidenta cursului de schimbPentru perioada urmatoare, dezvoltarea pietei de ferestre si usi din PVC va depinde si de evolutia cursului valutar, deloc de neglijat la inceput de an. “Facand abstractie de acest lucru, anul trecut, cresterea pietei a fost in dependenta cu cresterea pietei constructiilor, la 30-35% fata de anul precedent. Pentru acest an, estimam o crestere de 20-30%, in functie de cum va evolua cursul de schimb”, precizeaza Ionescu.

In opinia vicepresedintelui Casa Noastra, care detine 20% din compania Casa Noastra, piata autohtona a constructiilor inregistreaza una din cele mai mari cresteri din Europa, “un motor suficient de crestere puternica” pentru business-ul de ferestre si usi PVC.

“Cursul de schimb valutar are insa o influenta destul de mare asupra cifrei de afaceri, datorita faptului ca majoritatea materiilor prime sunt din import. Majorarea pretului la combustibili, a preturilor la materii prime ca otelul vor influenta afacerea”, continua Ionescu. In prezent, compania isi importa materia prima in proportie de 95% din Germania, dar si de la producatori locali, iar sticla din Statele Unite.

Mai mult, deprecierea monedei nationale fata de euro va avea o influenta directa asupra pretului de vanzare a produselor finite. “Se poate ajunge practic la fluctuatii de 15% in plus la pretul final de retail. Daca trendul de depreciere continua, vanzarile noastre vor fi influentate negativ”, considera reprezentantul Casa Noastra.

Dat fiind faptul ca in Romania nu exista standarde impuse in privinta dimensiunilor usilor si ferestrelor, cum exista in alte tari, este relativ dificil de apreciat un pret mediu pe metru patrat de termopan sau un pret final de vanzare. “O comanda medie, de exemplu schimbarea ferestrelor unui apartament de doua camere este de 500-550 de euro si 650-700 de euro pentru unul cu trei camere”, spune Ionescu.

Anul trecut, vanzarile companiei au atins 22 milioane de euro, aproape dublu decat anul precedent, iar cota de piata se situa la 3%, raportand la valoarea pietei citate in studiul Neomar Consulting. “Ne dorim sa crestem cu 50% cifra de afaceri fata de anul trecut (n.r – la aproximativ 33 milioane de euro). Planul nostru pentru primii ani in care am inceput productia a fost obtinerea unei cote de piata semnificative, profitul nu a fost obiectivul nostru primar. In functie de cum va evolua piata in ansamblu, estimam cota de piata pentru acest an undeva la 4%”, ne declara oficialul Casa Noastra.

Investitii de 45 milioane de euro pana in 2010

Investitii de 45 milioane de euro pana in 2010Pana in 2010, Casa Noastra si-a bugetat investitii de 45 milioane de euro, incluzand cele doua fabrici deja existente la Pielesti, langa Craiova, dar si investitiile intr-o noua fabrica, care ar urma sa dubleze capacitatea de productie din prezent. “Pana cum am investit mai putin decat jumatate (n.r – aproximativ 22 milioane de euro)”, spune Ionescu. In prezent, compania detine doua fabrici, una in care se produc ramele PVC pentru ferestre si usi cu o capacitate de 1.200 de ferestre/zi si inca o fabrica unde se produce geamul termoizolant, cu o capacitate de 2.200 de unitati/zi.

“Dorim sa ajungem la o capacitate de 3.000 de ferestre/zi si 4.500 de geamuri termoizolante/zi si sa fim prezenti in toate localitatile din tara de dimensiune semnificatica”, continua acesta. In momentul de fata, compania este prezenta in 38 de orase din tara, printre care Bucuresti, Brasov, Sibiu, Timisoara, Constanta, cu 82 de showroom-uri, urmand ca la sfarsitul anului sa detina nu mai putin de 95 de saloane de prezentare a produselor sale. “In principiu, suntem concentrati acum in jumatatea de sud a tarii”, completeaza vicepresedintele Casa Noastra.

Noua fabrica va avea doua linii de productie, pentru rame din PVC si geam termoizolant, urmand sa dubleze, practic, efectivul angajatilor. “In prezent avem 715 angajati, dupa ultimele calcule. Estimam ca la final de 2010 sa avem intre 1.500 si 1.700 de angajati in urma planului investitional din ultimii ani”.

Va include planul investitional si o extindere in afara tarii? In momentul de fata, compania se concentreaza pe productia locala, existand si exporturi in Uniunea Europeana, in tari ca Italia, Elvetia, Austria, insa “intr-un procent nesemnificativ”.

“In functie de evolutia pietei, nu excludem acest lucru”, incheie Ionescu, subliniand inca o data obiectivul principal al companiei, acela de a castiga un loc cat mai mare pe piata usilor si ferestrelor din PVC, o piata disputata intens de miile de producatori locali, insa insuficient de mediatizata in ultimii ani, dupa cum declara reprezentantul Casa Noastra.

Principalii competitori din piata sunt Gealan, Rehau, Far Est, Profine si Aplast.