Obiectiv clar pentru noua conducere

Obiectiv clar pentru noua conducereReteaua de restaurante fast-food Gregory’s are, din februarie 2008, un nou management si noi perspective de dezvoltare. Cora Stolz (foto), noul director general al companiei, a primit cea mai grea misiune posibila: readucerea lantului fast-food, filiala companiei elene Gregory’s in Romania, intr-o situatie financiara pozitiva, concomitent cu dezvoltarea extensiva a brandului in noi locatii. Altfel spus, un nou start pentru Gregory’s Romania.

“Am inceput in februarie, insa a fost o decizie luata in foarte mare graba. Planuiam sa plec inapoi in New York, unde am facut scoala post-universitara (MBA) in ultimii sase ani. Desi venisem anul trecut in august-septembrie (n.r –in Romania), nu ma puteam obisnui. Aveam bilet pe 26 ianuarie sa plec in New York, iar pe 24 ianuarie am avut interviul cu proprietarul Gregory’s din Grecia, care mi-a spus ca in doua saptamani imi va da raspunsul. A doua zi, m-a sunat si mi-a zis: pe 15 februarie esti in Grecia la training”, isi incepe Cora Stolz, pentru Wall-Street, povestea sa in cadrul companiei.

Inca de la inceput, misiunea Gregory’s s-a anuntat solicitanta si deloc usoara. “Am realizat ca preiau o companie care trebuie pusa la punct din toate punctele de vedere. Am preluat o retea de magazine invechite, un business cu un turnover de personal de 300%, cu foarte multe contracte incheiate care nu isi aveau rostul, cu foarte multi furnizori neprofesionisti”, enumera managerul doar o parte din problemele cu care se confrunta reteaua de fast-food-uri.

Pierderi de 1,6 milioane de euro in 2007

Pierderi de 1,6 milioane de euro in 2007Miza cea mai mare o reprezinta insa profitul companiei, la nivel de retea. In 2007, compania a inregistrat pierderi semnificative de peste 50% din veniturile realizate, datorate managementului deficitar si a costurilor administrative nepermis de ridicate.

“Anul trecut s-a incheiat foarte prost, cu 3 milioane de euro cifra de afaceri si pierderi de 1,6 milioane de euro. Daca te gandesti ca in 2006 compania era inca profitabila, iar intr-un an a devenit o companie cu pierderi, deja sunt niste semne de intrebare extraordinar de mari”, spune Stolz.

Aceasta sustine ca restaurantele Gregory’s si cafenelele Coffeeright raman in continuare profitabile, dar problema apartine insusi managementului defectuos, “altfel nu s-ar fi ajuns la o retea de noua magazine cu costuri atat de mari”. In prezent, profiturile companiei sunt mult mai mici decat costurile administrative ale retelei, ceea ce o determina pe Stolz fie sa dezvolte cat mai multe locatii Gregory’s, fie sa taie din costurile logistice, de audit sau de office. A ales ambele optiuni.

“Lucrurile au inceput sa mearga mult mai bine acum. Suntem in stadiul de a crea fundatia unei companii de la zero, de fapt de la negativ. Gregory’s a fost o companie independenta, nu a fost legata direct de lantul grec. Acum avem controale saptamanale, eu fiind si in calitate de presedinte a board-ului de directori, cu actionari din Grecia. Veniturile au crescut pana in prezent cu 17% fata de anul trecut”, enunta Stolz primele sale succese ca manager al lantului fast-food.

Cel putin 3 locatii noi pe an, in cartiere si centre comerciale

Cel putin 3 locatii noi pe an, in cartiere si centre comercialeDin acest an , planurile Gregory’s suna cam asa: cel putin 3 restaurante noi pe an, deocamdata in Bucuresti, urmand ca anul viitor sa apara si posibilitatea de francizare in afara Capitalei.

“In Bucuresti, vom deschide un restaurant in Ghencea, langa stadionul Steaua. Avem planuri de deschidere si in sistem de franciza, dar abia la anul, deocamdata nu suntem atat de puternici. Suntem inca in pierdere”, a declarat Stolz, care agreeaza patrunderea retelei si in mall-uri sau centre comerciale cu un aflux important de clienti.

O locatie Gregory’s inseamna, in medie, investitii de 120.000 de euro pe un spatiu de 60-70 metri patrati. Restaurantul din Ghencea va fi operational din iulie, intr-o cladire aflata momentan in constructie.

“Am mers pe centru, acum vor fi mall-urile si cartierele foarte circulate. Avem cateva propuneri in mall-uri existente sau care vor aparea in viitor: Cora Lujerului, Militari Shopping Center, mall-ul din Rahova care se afla in constructie”, afirma Stolz. De asemenea, se asteapta reinfiintarea locatiei din pasajul Universitatii, o zona foarte profitabila, imediat dupa terminarea lucrarilor de renovare.

Indiferent de locatie, managerul Gregory’s declara ca afacerea este in sine profitabila la nivel de locatie, “ceea ce inseamna ca acest concept merge bine si intr-o zona proasta”, ca de exemplu locatia North Center din Pipera, aflata la periferia unui sediu cu 300 de angajati ai unei companii care detine si o cantina in interiorul cladirii, cu preturi mai mici, dupa cum afirma aceasta.

Pentru Stolz, produsele fac diferenta si insusi conceptul de fresh food, promovat de Gregory’s. Compania se afla in plin proces de omogenizare a mix-ului de produse si stabilirea unor noi concepte si retete. “Vrem sa avem Gregory’s si Coffeeright la fel cum sunt in Grecia. Avem in Grecia un concept nou, care este inca in faza de testing: Turbo Chef, adica sandwich-uri incalzite la un cuptor special, dupa retete speciale”, spune managerul. Compania vrea sa abordeze si o sectiune de open-front, prin vanzarea sandwich-urilor reci cu termen de valabilitate de maxim sase ore, mergand in continuare pe conceptul de produse fresh.

Target 2008: dublarea cifei de afaceri, la 6 mil. de euro

Target 2008: dublarea cifei de afaceri, la 6 mil. de euroPentru 2008, Stolz si-a propus un obiectiv clar: dublarea cifrei de afaceri, de la 3 milioane de euro la 6 milioane de euro, estimare care include si veniturile generate de viitoarele locatii. Profitul mai are de asteptat. “Daca vom continua sa deschidem cel putin 3 locatii pe an, vom ajunge la profit abia in 2010-2011. Deja am taiat din costuri si vanzarile au inceput sa creasca”, apreciaza aceasta.

In prezent, afacerea este sustinuta financiar de compania-mama din Grecia, prin infuzie de capital, urmand a se investi masiv in noile locatii Gregory’s, in punerea la punct a unui sistem de franciza, dar si in remodernizarea spatiilor si introducerea unui sistem de supraveghere video.

Stolz nu exclude si posibilitatea de a investi intr-o noua unitate de productie, dat fiind ca Gregory’s nu mai detine in prezent o unitate de procesare a materiei prime pentru produsele sale, din cauza problemelor legate de inchirierea spatiului din fosta fabrica. Materia prima este importata din Grecia, compania negociand puternic cu furnizorii, pentru a obtine cele mai avantajoase costuri, avand in vedere scumpirile produselor alimentare din piata.

Criza de resursa umana pe o piata in formare

Criza de resursa umana pe o piata in formareGregory’s Romania are in prezent 150 de angajati in cele 9 locatii deja existente. Pana la sfarsitul anului curent, cifra va creste la aproximativ 200 de salariati, conform declaratiilor lui Stolz, insa fidelizarea acestora va fi intr-adevar una din provocarile managementului actual.

“Pentru cel putin urmatorii 2-3 ani sunt convinsa ca vom avea de a face cu o criza masiva de personal. La ora actuala, oamenii ne pleaca in Spania sau Italia”, enunta managerul, care reclama de asemenea problema furtului de bani de catre angajati, care diminueaza profitul companiei, la care se adauga migratia in strainatate.

Cu toate acestea, managerul spera la o evolutie pozitiva a pietei fortei de munca in Romania, a legislatiei curente si implicit a pietei fast-food in Romania, care se afla intr-un stadiu pe care America il cunoscuse cu zeci de ani in urma.

“Romanul nu este educat in privinta mancarii, dar are o capacitate de adaptabilitate fantastica. Cred ca in viitor accentual se va pune foarte mult pe calitate si ca fast-food-urile vor avea parte de o cadere graduala, iar concepte ca Gregory’s vor avea potential”, incheie Stolz, anticipand un viitor fresh al fast-food-ului romanesc.

In cadrul companiei-mame din Grecia, Gregory's are peste 1.500 de angajati, la care se adauga un centru de management solid, de unde este coordonata si activitatea filialelor sale din Romania si din Cipru. In Grecia, Gregory’s detine aproximativ 300 de locatii, iar in Cipru circa 200.

Compania Gregory’s este listata la bursa din Atena din anul 2000, an in care compania s-a extins si in Romania. Anul trecut, unul dintre actionari, Gregory's Micromeals, si-a redus participatia de la 44,7% la 23,1%. Compania elena Gregory's Mikrogeymata si-a majorat ponderea in capitalul social de la 5,5% la 27,1%. Principalii competitori ai lantului Gregory's Romania sunt Spring Time, Snack Attack, Bonjour si McDonald's.