'Dupa 11 septembrie 2001 am avut nevoie doar de 4-5 luni pentru a ne reveni'

'Dupa 11 septembrie 2001 am avut nevoie doar de 4-5 luni pentru a ne reveni'La numai 6 luni de la aceste rezultate, lucrurile sunt schimbate la 180 de grade: operatorul britanic pune in stand-by planurile de extindere, numai luna trecuta peste 2.000 de manageri au primit oferta de a pleca voluntar din companie, iar britanicii considera ca doar un “noroc imens” ii va face sa incheie anul pe 0, fara pierderi.

Toate aceste probleme sunt cauzate de un “amestec toxic”, asa cum il numesc oficialii companiei, intre criza finaciara globala, cresterea fara precedent a pretului la combustibil, precum si scaderea cu 35% a indicelui de incredere al consumatorului in Marea Britanie, acolo de unde provin 55% dintre pasagerii British Airways.

“Cea mai grava perioada de criza din istoria recenta a industriei aviatice
, exceptand-o pe cea de acum, a fost cea declansata de atacurile teroriste din Statele Unite de pe 11 septembrie 2001. Insa atunci am avut nevoie doar de 4-5 luni pentru a ne reveni. Acum, cred ca industria isi va reveni, cel mai devreme, in vara anului 2009”, a declarat intr-un interviu acordat Wall-Street, Emil Delibashev, commercial manager British Airways Romania, Bulgaria & Moldova, care recunoaste ca acum jumatate de an nu anticipa catusi de putin ca industria va ajunge la o lupta de supravietuire.

Managerul Emil Delibashev a preluat anul trecut conducerea companiei si pe pietele din Romania si Bulgaria, dupa ce Corina Enciu a renuntat la aceasta functie.

Daca pentru anul financiar 2008-2009, operatorul spera sa termine pe 0, British Airways spera ca in anul 2009-2010 se revina pe profit, targetul fiind o marja operationala de 7%, in contextul in care marjele medii ale industriei sunt cuprinse intre 3%-5,5%.

Consecintele crizei actuale: falimente si consolidare

Consecintele crizei actuale: falimente si consolidareDesi serios afectata de contextul economic actual, British Airways se anunta a fi unul dintre putinii supravietuitori ai crizei. “Sezonul de iarna, unul foarte dificil in industria aviatica, va mai aduce cel putin 30 de falimente care se vor adauga celor 31 deja consemnate in ultimele 4 luni”, preconizeaza reprezentantul operatorului britanic.

Daca falimetul este consecinta cea mai grava pe care o vor suporta jucatorii de pe piata, o alta consecinta, mai putin drastica, este o consolidare a unui piete in care numarul jucatorilor, traditionali sau cu tarife scazute, era in crestere.

“Procesul de consolidare a pietei este unul inevitabil si el poate fi benefic pentru unii jucatori”, mai spune acesta, care vine cu exemplul propriei companii, care in vara anului 2009 va incheia procesul de fuziune cu spaniolii de la Iberia.

“Aceasta fuziune va fi una benefica pentru British Airways din mai multe puncte de vedere: in primul rand Iberia are o prezenta foarte extinsa pe piata Americii Latine si in Caraibe, piete pe care ceilalti operatori sunt mai putin prezenti, costurile cu combustibilul vor scadea, vom avea un singur centru de trainning si vom avea o flota comuna”, mai afirma Delibashev.

Preturile cu combustibilul, 35% din costurile totale

Preturile cu combustibilul, 35% din costurile totaleDaca in trecut, cea mai mare parte a costurilor British Airways se ducea catre angajatii companiei, 2008 este primul an in care costurile cu combustibilul a trecut pe locul intai. “Anul acesta estimama ca 35% din costurile totale se vor indrepta catre achizitionarea de combuastibil, in timp ce doar cel mult 20% se vor duce catre personal”, spune acesta.

Pentru prima data in istoria operatorului britanic, costurile cu combustibilul vor depasi pragul de 3 mld. lire sterline. “Daca anul trecut pretul mediu de achizitionare a unui baril a fost de 78 dolari, anul acesta pretul mediu este de 115 dolari/baril, atingand chiar la 147 dolari/baril, in conditiile in care la inceputul anului estimasem o valoare maxima de 85 dolari/baril pentru 2008”, spune reprezentantul operatorului britanic.

Aceste neconcordante intre estimarile facute de operator si preturile reale ridica enorm costurile British Airways. “ De cate ori pretul petrolului depaseste cota de 78 dolari/baril, fiecare dolar in plus insemana un cost suplimentar de 2 mil. lire sterline pe zi”, afirma Delibashev.

Acesta spera ca pretul barilului se se stabilizeze sub 100 dolari/baril, pentru ca industria aviatica sa poata supravietui. “E greu de estimat cum va evolua pretul petrolului, insa orice pret peste 100 dolari/baril va avea urmari grave in industrie”, considera seful British Airways.

Romania, o raza de lumina intr-o bezna globala

Romania, o raza de lumina intr-o bezna globala“Romania este o mare exceptie in contextul actual, este o piata in crestere, in care investim din ce in ce mai mult”, declara Delibashev, sustinut si de cifre.

“In cele 6 luni din anul financiar 2008-2009 (martie-septembrie), numarul pasagerilor pe ruta Bucuresti - Londra a crescut cu 45% fata de perioada similara a anului precedent, fiind in prezent cea mai profitabila piata pentru noi in sud-estul Europei si pe locul 7-8 la nivel european”, explica acesta, care preconizeaza ca anul acesta operatorul va inregistra o crestere de 30% a numarului de pasageri pe ruta Bucuresti - Londra, performanta la care a contribuit decisiv cel de-al treilea zbor zilnic introdus pe aceasta ruta incepand din luna martie a acestui an.

Chiar daca pe timpul iernii operatorul britanic va renunta la cel de-al treile zbor zilnic, o data cu programul pentru vara lui 2009, British Airways vine cu imbunatatiri: daca in prezent zborurile plecau din Bucuresti la 8:30, 13:10 si 15:15, in 2009 cursa de la 15:15 va pleca la 18:00, pentru a putea acoperi astfel toata ziua. O alta noutate a companiei este introducerea pe aceasta ruta a unor avioane cu o capacitate mai mare, Airbus A320, cu o capacitate de pana la 220 de pasageri.

Brititish Airways are in prezent o cota de piata de peste 50% pe ruta Bucuresti - Londra, in conditiile in care pe aceasta ruta mai zboara atat Tarom, cat si operatorul cu tarife scazute, Wizz Air. “Cred ca pe viitor si alte companii, atat low cost, sau “no service”, asa cum imi place sa le numesc, cat si traditionale, vor fi intersate de zboruri pe ruta Bucuresti - Londra, insa e greu sa faca din aceasta un profitabila, au nevoie de cel putin doua zboruri zilnice pentru a putea face fata”, spune Delibashev, care vine cu exemplul easyJet, care numai dupa cateva luni a renuntat la aceasta ruta din cauza unei cereri scazute.

El considera ca operatorii low cost nu pot face fata unui astfel de zbor de lunga durata (3 ore) si nu isi pot permite tarife scazute pentru ca pretul si consumul de combustibil este acelasi, avand in vedere ca cu aceleasi aeronave, Airbus A319. “In timpul acestui zbor avionul consuma 10 tone de combustibil, iar un pret redus nu poate face fata costurilor”, explica reprezentantul companiei.

Chiar daca piata locala este una extrem de profitabila, gradul de ocupare fiind de circa 80%, in conditiile in care media din industrie este cuprinsa intre 68-74%, operatorul britanic este totusi precaut si renunta, pentru moment, la o a doua destinatie in Romania. “Intr-adevar, in vara lui 2009 voiam sa lansam un zbor catre Londra de pe un aeroport din zona de vest a Romaniei, insa avand in vedere criza economica globala am decis sa nu ne avantam inca si sa punem acest proiect in stand-by”, spune acesta.

Precautia nu se aplica doar pietei din Romania, operatorul amanad pentru moment planurile de extindere. “Aveam in plan noi zboruri catre India sau Spania, insa le-am amanat si pe acestea. Mai mult, am decis sa renuntam la destinatii precum Split, Drezda sau Sarajevo”, sustine acesta.

Concluzionand, Delibashev a declarat ca cel putin 2-3 ani de acum incolo piata aviatica din Romania va inregistra cresteri semnificative.