Ce branduri au crescut afacerile Murfatlar in 2008

Ce branduri au crescut afacerile Murfatlar in 2008Murfatlar a raportat anul trecut afaceri de 176 milioane de lei (aprox. 48 mil euro). Cele mai mari vanzari le-a inregistrat Zestrea Murfatlar, in special vinurile rosii, cu o valoare a vanzarilor de aproximativ 55 mil lei. Vanzari importante au mai inregistrat si marcile Lacrima lui Ovidiu si Premiat Eticheta Neagra.

“Tendinta europeana este de crestere a consumului de vin rosu si sec, ceea ce ne determina sa estimam o crestere si pe piata interna a acestuia. Spre deosebire de ceea ce se intampla la nivel mondial, unde se consuma cu precadere vinurile rosii, preferintele consumatorilor romani se indreapta in proportie de 70% spre vinurile albe si doar in procent de 30% spre vinurile rosii”, a declarat, pentru Wall-Street, Daniel Negrescu (foto), brand manager Murfatlar.

In ceea ce priveste tipul de vin, procentele se impart astfel: 46% vin sec+demi-sec, 52% vin dulce+demidulce si licoros 2%.

“Tendinta este de crestere a vinului demisec pe segmentul mediu si a celui sec pe segmentul super premium. O alta tendinta care se simte si la noi este si cresterea vinului roze”, spune Negrescu.

In opinia acestuia, pretul reprezinta un criteriu semnificativ in decizia de cumparare, a carui pondere va creste in perioada urmatoare, insa cea mai importanta este imaginea brandurilor pe piata.

“Acest ultim criteriu se datoreaza investitiilor in promovare si publicitate. Spre deosebire de celelalte produse de larg consum, vinul are o specificitate, si anume provenienta acestuia, podgoria fiind o emblema si un criteriu de alegere important”, crede Daniel Negrescu.

Unul din obiectivele Murfatlar pentru acest an constituie o crestere valorica cuprinsa intre 5 si 10% pentru brandurile scumpe din portofoliu-Conu’ Alecu, Lacrima lui Ovidiu si Trei Hectare.

Potrivit lui Negrescu, Murfatlar nu resimte o scadere a consumului pe segmentul vinurilor de lux, considerand ca “in general extremele sunt cele mai ferite de efectele crizei si pot reprezenta oportunitati pentru companii”.

Strategie pe timp de criza

Strategie pe timp de crizaDe la infiintare si pana in prezent, Murfatlar Romania a investit 12 milioane de euro in retehnologizare si modernizare.

In anul 2007, capacitatea de imbuteliere la Murfatlar era de 150.000 de sticle/zi, aceasta crescand cu inca 100.000 prin achizitionarea unei linii noi, printr-o investitie de 1,1 milioane de euro.

Un obiectiv important pentru anul in curs il reprezinta continuarea proiectului de reintinerire a viei, inceput in urma cu trei ani.

"Reintinerirea a vizat soiuri rosii, Feteasca Neagra, Pinot Noir si Merlot. Acest program continua, doar in 2007 si 2008 investitiile s-au ridicat la 4,1 milioane de euro si au fost destinate replantarii a 335 ha de vita de vie. Programul de reconversie poate fi accesat pana in 2014. Intentionam sa replantam circa 60% din suprafata actuala. Pentru anul 2009, intentionam plantarea a circa 175 hectare, cu un cost aferent de aproximativ 2,8 milioane de euro", declara Daniel Negrescu.

Murfatlar dispune de circa 3.000 de hectare de vita de vie. In vinoteca Murfaltlar se afla 500.00 de sticle de vin, cel mai vechi fiind din 1958, iar cel mai bun an, de referinta este considerat anul 1986.

Totodata, producatorul de vin se concentreaza asupra majorarii exporturilor in Spania si Italia. In 2008 vanzarile la export au reprezentat aproximativ 15% din cifra de afaceri, iar pentru 2009, Murfatlar vizeaza o crestere de aproape 20%, potrivit lui Negrescu.

Cele mai mari vanzari pe piata externa sunt reprezentate de Zestrea Pinot Noir&Merlot.

"Pietele prioritare in 2008 au fost SUA (pentru Murfatlar reprezinta o piata traditionala, fiind prezenti chiar inainte de 2000) si China (fiind cea mai mare piata din lume, atractiva pentru orice producator, indiferent de produs). De asemenea, exporturile in Israel, Finlanda, Germania si Anglia au inregistrat cresteri comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Din octombrie 2008, suntem prezenti in reteaua Makro (Metro) din Polonia", spune Negrescu.

O alta sursa de venit pentru producatorul de vin o constituie turismul. Anual, intre 4.000 si 6.000 de turisti romani si straini viziteaza punctual turistic Murfatlar, situat in mijlocul podgoriei.

"Cea mai mare parte a activitatii turistice este intermediata prin agentii de turism. Pentru anul in curs punctul turistic a intrat intr-un proces de reamenajare care se doreste a fi finalizat la inceputul anului viitor", precizeaza oficialul Murfatlar.

In ceea ce priveste promovarea produselor, Murfatlar va pastra acelasi mix de marketing si pentru 2009, insa accentul se va schimba, compania incercand anul acesta sa fie "mai prezenta la raft in termeni de comunicare".

Piata locala de vin, departe de potentialul maxim

Piata locala de vin, departe de potentialul maximPiata de vin din Romania se situa anul trecut in jurul valorii de 500 milioane de euro, in crestere cu peste 11% fata de 2007.

"Piata locala de vin este una emergenta, o piata care nu si-a atins nici pe departe potentialul maxim. Chiar daca contextul economic actual este unul defavorabil consumului, piata vinului isi va continua trendul ultimilor ani. Poate ritmul nu va mai fi acelasi, dar trendul se va pastra. Un alt argument important pe care-mi bazez afirmatiile este faptul ca multe din investitiile anilor trecuti din industria vinului isi vor arata roadele incepand cu 2009, iar acesta este un atu al acestei piete si al jucatorilor care au investit", sustine Daniel Negrescu.

Anul trecut, industria de profil nu a resimtit acut efectele crizei financiare intrucat sursele de finantare erau stabilite inainte ca aceasta situatie sa ia amploare.

"Din pacate, lumea economica de acum este foarte fragila si problemele unei verigi din lantul produsului catre piata, devin din ce in ce mai repede si mai accentuat problema intregului sistem. Piata de vin este una destul de constanta ceea ce in contextul de fata este un avantaj, ea nu cunoaste salturi majore intr-un sens sau in altul. Daca lucrurile continua asa mai mult timp, vor aparea si modificari in consum, probabil printr-o migrare a consumului catre economic", afirma Negrescu.

In opinia acestuia, din cauza schimbarilor economice vor exista modificari ale comportamentului de consum, care, la randul lor, se vor transmite mai departe intr-o restructutare a pietei in sensul redimensionarii ponderii diverselor segmente in functie de pret.

"Murfatlar are prevazute pentru 2009 modificari in politica de pret, insa acestea sunt bazate exclusiv pe decizii strategice si previziuni asupra cererii. Cu siguranta pretul va fi elementul care va suporta o presiune foarte mare in 2009. Insa aceasta va fi antagonica, de crestere din partea producatorilor si de scadere din partea consumatorilor. Cine nu va putea mentine echilibrul va iesi de pe piata", declara oficialul Murfatlar.