Ce mai e de vanzare pe piata moldoveneasca

Ce mai e de vanzare pe piata moldoveneascaCriza financiara este abia la inceput in Republica Moldova, insa se face simtita prin starea de expectativa adoptata de investitori. Pe bursa de la Chisinau tranzactiile au devenit foarte rare, iar lucrurile nu difera nici in afara mediului bursier. “Aveam mai multe tranzactii in pregatire din diferite industrii in a doua jumatate a anului trecut, dar imediat ce au inceput lunile septembrie-octombrie, am observat cum clientii dispar. Profilul unui client tipic de-al nostru este o companie din vest, de regula o companie europeana”, spune Alexander Turcan (foto), managing partner al casei de avocatura Turcan & Turcan, care a consiliat clienti precum Lehman Brothers si Morgan Stanley, pe portiunea moldoveneasca a investitiei de 100 milioane euro facuta in Adama Holding, in 2008, si a asistat achizitia de catre grupurile bancare Societe Generale si Veneto Banca a doua banci moldovenesti.

Investitorii sunt inhibati si de instabilitatea mediului politic, de dupa alegerile parlamentare de luna trecuta. Inca nu se stie daca vor avea loc alegeri anticipate sau care va fi componenta finala a guvernului. Posibilele “dansuri electorale” din urmatoarele luni ar putea suspenda investitiile straine, pe o piata de M&A care se bazeaza pe achizitii. “Daca vorbim de piata de M&A, in Moldova nu prea este «M», numai «A». Fuziuni nu prea sunt, foarte putine”, spune Turcan.

Piata in sine nu poate fi estimata din cauza lipsei de transparenta, majoritatea tranzactiilor private derulandu-se in termeni de confidentialitate. Un astfel de deal, in valoare de 20 milioane euro, a fost asistat de Turcan & Turcan in 2008. Tot anul trecut au avut loc deal-uri in sectorul financiar, televiziune, real estate, telecom.

Tranzactiile despre care se poate vorbi si care sunt, de altfel, si cele mai valoroase, tin de domeniul bancar. Deal-ul anului 2007 a fost cumpararea de catre Societe Generale a bancii locale Mobiasbanca (18,4 milioane euro pentru 70,5% din actiuni), la un an dupa ce Gruppo Veneto Banca a preluat Eximbank (valoarea nu a fost dezvaluita).

Insa cel mai mare deal din M&A-ul moldovenesc urma sa aiba loc in 2008, an pentru care guvernul programase privatizarea Bancii de Economii, ultima banca cu capital de stat din Moldova. Tranzactia este estimata la cateva zeci, poate chiar peste 100 de milioane de euro. Planul guvernului era sa incheie privatizarea pana la sfarsitul anului trecut, in conditiile impuse de acordul cu Fondul Monetar International: vanzarea catre un investitor strategic, o banca mare, capabila sa preia si sa dezvolte activele Bancii de Economii. “Au cea mai mare retea de sucursale din tara. Motto-ul lor este prezenta pe fiecare metru patrat. Intr-adevar, se gasesc in toate satele, ca si posta. De fapt, e un activ foarte interesant, daca se va vinde”, precizeaza Turcan.

Turcan & Turcan este implicata direct in privatizarea bancii, facand parte din consortiul de consultanta condus de grupul francez BNP Paribas. Procesul de privatizare ar putea fi reluat in a doua jumatate a anului, iar posibilii investitori sunt grupurile bancare vest-europene sau din spatiul C.S.I.

Piata de M&A respira. Sa ii luam pulsul

Vinul si real estate-ul, oportunitati de investitii pe piata moldoveneasca

Vinul si real estate-ul, oportunitati de investitii pe piata moldoveneascaMobiasbanca si Eximbank Gruppo Veneta Banca sunt singurele din cele 16 banci moldovenesti integrate in retele internationale. Alte trei sau patru banci au sanse mari sa fie preluate in urmatorii ani, spun avocatii de la Turcan & Turcan. Pana atunci, piata moldoveneasca de M&A se va debloca, la sfarsitul anului, prin tranzactii mai mici, in zone precum real estate si industria viticola. Mai multi producatori de vin cauta in aceasta perioada investitori pentru a-si dezvolta business-ul sau pentru un exit de pe o piata incerta, care incearca sa-si construiasca relatii de export spre Uniunea Europeana.

Acestora li se adauga companii din domenii diverse, care vor fi fortate sa scoata cate ceva la vanzare in urmatoarele luni. “Din motive de ordin general, care nu tin neaparat de Moldova, credem ca in a doua jumatate a anului unii investitori care detin anumite active vor fi nevoiti sa le scoata la vanzare pentru a nu-si periclita alte active, pentru a reusi sa intoarca banii pe alte proiecte. Acum ei sunt intr-o stare de refuz, de «denial». Nu prea vor sa accepte ca valorile activelor scad”, spune Alexandru Turcan.

De altfel, regimul juridic al Republicii Moldova se arata prietenos fata de potentialii investitori. Spre deosebire de vecinii sai, statul moldovean nu impoziteaza profitul reinvestit in afacere, detaliu care ar trebui sa compenseze dificultatile de ordin vamal.

In al doilea semestru al anului trecut, Romania a devenit principalul partener de comert exterior al Republicii Moldova, devansand pentru prima oara Rusia. In prima jumatate a lui 2008 exportul produselor moldovenesti pe piata romaneasca a crescut cu 64% fata de perioada ianuarie-iunie 2007. Pe de alta parte, mai multe companii romanesti au trecut Prutul in toamna anului trecut, odata cu deschiderea centrului comercial Shopping MallDova, un proiect al Anchor Grup. Extinderea companiilor romanesti pe piata moldoveneasca se face insa lent, influentata in mare parte de retinerile psiholgice. “Ceea ce e probabil o atitudine corecta pe care am observat-o la antreprenorii din Romania e ca nu se asteapta sa-i intalneasca cineva cu paine si sare. Respectiv, incearca sa-si faca un plan mai pesimist, care daca le iese bine sunt multumiti”.

Pana la urma, cei care au intampinat esecuri pe piata moldoveneasca sunt victima propriilor lor greseli, crede avocatul. Nu si-au planificat atent afacerea, nu au studiat piata, nu au luat decizii corecte in angajarea de personal. “Daca planifici afacerea corect, poti sa reusesti practic in orice domeniu. Daca piata pentru serviciul sau produsul pe care vrei sa-l oferi exista in Moldova”.

Unul dintre cele 3 superbranduri de business ale Moldovei

Deschisa in urma cu 10 ani, casa de avocatura Turcan & Turcan a profitat de pe urma absentei de pe piata moldoveneasca a unor mari firme de profil, europene sau americane. A preluat astfel majoritatea contractelor mari de consultanta in M&A, banking si finante din ultimii ani, lucrand cu case de avocatura de top din intreaga lume (cel mai mare volum de munca provine de la firme din Londra, Moscova, Kiev si Bucuresti). Asa a ajuns sa asiste privatizarea a doua treimi din reteaua de distributie a electricitatii din Moldova, achizitia Unibank de catre Vienna Capital Partners, investitia BERD in Moldova-Agroindbank, investitia kfW in ProCreditBank si, mai recent, proiectele Mobiasbanca, Eximbank si Banca de Economii.

Alexandru Turcan crede ca asocierea cu o firma din strainatate nu ar spori pe termen scurt si mediu vanzarile Turcan & Turcan. Mai mult decat atat, ar afecta independenta casei de avocatura, care este libera acum sa participe la toate deal-urile mari din Moldova, indiferent de firma internationala care se ocupa de deal.

“Cred ca piata va dicta momentul oportun pentru ca birourile de avocati din Moldova sa intre in asociere cu firme de avocatura internationale. Si vreau sa va spun ca nu numai vestul se uita spre Moldova. Sunt deja firme de avocatura puternice din C.S.I. care cauta sa dobandeasca o prezenta in majoritatea statelor foste membre ale U.R.S.S. Cred ca in urmatorii 3-5 ani vom fi martori ai unor intrari in Moldova din partea unor asemenea firme”, spune Turcan.

Luna trecuta, la Bucuresti, Turcan & Turcan a fost desemnata unul dintre cele trei “superbranduri” de business ale Moldovei, in cadrul proiectului Superbrands 2009, alaturi de Moldova-Agroindbank si producatorul de vinuri Purcari. Casa de avocatura are 10 juristi, dintre care 8 avocati, pe care ii promoveaza ca fiind, fara exceptie, vorbitori de trei limbi (engleza, romana si rusa) – lucru rar intalnit printre absolventii facultatilor de profil din Chisinau.

In Republica Moldova sunt inregistrati circa 1300 de avocati (in Romania erau aproximatiov 24.000, la sfarsitul lui 2008), care formeaza o piata gri. Casele de avocatura moldovenesti nu sunt societati comerciale si nu obisnuiesc sa isi raporteze datele financiare. La randul sau, valoarea pietei este dificil de estimat. Alexandru Turcan inainteaza, totusi, niste presupuneri: birourile de avocatura au avut vanzari raportate de aproximativ 50-60 milioane lei moldovenesti in 2008, plus o marja a pietei negre de 30-40%, la care se adauga firmele de consultanta care presteaza servicii juridice (20 milioane lei) si firmele de audit (10 milioane lei- pe segmentul juridic). In total, circa 140 milioane de lei, echivalentul a 10 milioane de euro. Casa de avocatura romaneasca Tuca, Zbarca si Asociatii a avut in 2007 afaceri de peste 14 milioane euro.

Anul acesta, Alexandru Turcan se asteapta la venituri mai mici, dar nu concepe sa fie nevoit sa-si reduca echipa. De altfel, companiile moldovenesti nu vor fi puse in situatia de a face disponibilizari masive deoarece, spre deosebire de cele romanesti sau ucrainiene, nu au supraangajat in avans pentru a face fata cresterilor – mult mai modeste in Moldova decat in tarile vecine.

“Am observat ca in Romania tot mai multe firme de avocatura spun ca in perioada asta de criza s-a intensificat practica de insolventa, practica de restructurari, litigii. Pentru noi lucrul pe «corporate/commercial» si «finance» continua sa constituie domenii de baza si nu cred ca se va schimba”, considera Turcan.

Cat despre onorariile avocatilor moldoveni in aceasta perioada, el spune ca se poate si mai bine. “Sau ca noi lucram prea bine si prea mult in anii precedenti si acum revenim la un regim de munca mai putin stresant, mai sanatos. Se pare ca ceva le face avocatilor semn ca mai exista in viata si alte lucruri decat activitatea profesionala si ca orele supraprogram trebuie sa fie petrecute in afara biroului”, conchide avocatul.