Radiografia primelor luni din 2009

Radiografia primelor luni din 2009In primul trimestru al acestui an producatorul de bauturi alcoolice Prodvinalco a afisat un profit net de 2,2 mil. lei, in crestere cu 22% fata de perioada similara din 2008. In schimb, cifra de afaceri pentru T1 a scazut cu 6%, ca urmare a declinului general al pietei pe fondul crizei financiare.

“Aceste rezultate au fost posibile datorita trasformarilor dramatice care s-au operat in companie: restructurari, reduceri de costuri, investitii in vanzari si marketing, dar in primul rand schimbarii culturii organizationale. Chiar daca am avut o scadere a cifrei de afaceri de 6% fata de T1 2008, In T2 aceste scaderi au luat amploare, iar T3 se prefigureaza a fi cel mai dificil trimestru din ultimii ani. Ne asteptam insa la o revenire in T4 datorita sezonului”, declara Andi Dascal (foto).

In acest sens, strategia Prodvinalco se axeaza in primul rand pe vanzari si marketing, motivarea angajatilor si o presiune mai puternica pe management si forta de vanzari.

“Credem ca in aceasta situatie dificila, este important un control atent al cash-flow-ului, reduceri de stocuri, controlul costurilor, pe de o parte. In acelasi timp, strategia noastra nu implica o scadere a costurilor de promovoare, ci din contra, ne propunem un focus mai mare pe vanzari si marketing (chiar prin alocarea unor bugete mai mari pentru aceste doua segmente)”, spune Dascal.

Compania a alocat pentru acest an un buget de investitii de 600.000 de euro, care va fi concentrat pe trei domenii prioritare.

“In primul rand, am schimbat parcul auto pentru a sustine si motiva mai mult forta de vanzari. Am crescut cu 10% fata de anul trecut, bugetul alocat activitatilor de promovare. Avem un focus special pe Retailul traditional. Totodata, am investit in modernizari ale fabricii Prodvinalco”, afirma directorul general al Prodvinalco.

Conform MEMRB, produsele din portofoliul Prodvinalco ce au inregistrat cele mai mare vanzari in primul semestru sunt: in categoria Bitter, brandul Senator (liderul categoriei), cu o cota de piata volumica de 52,8%, in categoria Alcoholic Drinks cu o cota de 7,2% - brandurile R26 si V33, in categoria Brandy cu o cota de 4,6% - brandul Iancu si in categoria Vermut cu o cota de 5,1% - brandurile Florio si Fernet Senator.

Prodivnalco a afisat anul trecut o cifra de afaceri (fara acciza) de 49,9 mil. lei (13,5 mil. euro), in crestere cu 29% fata de 2007. Compania vizeaza pentru 2009 “o consolidare a cotelor de piata ale brandurilor cheie”, estimand totodata o scadere a rezultatelor financiare, comparativ cu 2008, pe fondul crizei si costurilor pentru promovare in crestere.

Doua probleme majore pentru piata bauturilor alcoolice

Doua probleme majore pentru piata bauturilor alcooliceIn opinia directorului general al Prodvinalco, pe fondul crizei, piata locala a bauturilor alcoolice prezinta o scadere generala, fiind dominata de doua probleme majore: cresterea accizelor si comercializarea bauturilor spirtoase la negru.

“Circa 45% din piata bauturilor spirtoase din Romania este reprezentata de comertul la negru, productia si comertul de palinca, tuica si rachiu fiind in proportie de 90-95% nemonitorizata si nedeclarata. Mai mult decat atat, pe fundalul recesiunii si a cresterii accizelor, economia subterana ia avant. Bauturile spirtoase astfel comercializate, sunt produse fara respectarea unor norme elementare de igiena, uneori chiar cu ingrediente toxice”, explica Andi Dascal.

Ca urmare a cresterii accizelor Prodvinalco a operat, de la inceputul anului, o majorare de preturi de aproximativ 10-12%.

Potrivit lui Dascal, scaderi mai importante au fost inregistrate de categoriile Alcoholic Drinks si Brandy si mai reduse la Bitter sau Vermut. In plus, compania estimeaza pentru 2009 o scadere de cel putin 10% in volum la nivelul pietei totale de bauturi alcoolice.

“Gusturile romanilor in ceea ce priveste bauturile alcoolice s-au indreptat foarte tare spre produsele din categoria low-cost. In general, acestea sunt produse intermediare cu diferite arome, foarte multe produse fara respectarea normelor din domeniu”, spune Andi Dascal.

Profil de manager: Andi Dascal

Profil de manager: Andi DascalAndi Dascal, 38 de ani, a absolvit Facultatea de Geofizica din cadrul Universitatii Babes Bolyai din Cluj-Napoca, avand experienta profesionala in companii multinationale.

In anul 1995 a ocupat, timp de un an, functia de sales reprezentative in cadrul Pepsi. Ulterior, Andi Dascal a lucrat timp de sase ani in cadrul departamentului de vanzari a Unilever South Central Europe. Inainte de a se alatura echipei Prodvinalco, in anul 2004, a fost timp de un an group director in cadrul Aquila.

In cadrul companiei Prodvinalco a ocupat inainte de a prelua conducerea executiva functiile de director de vanzari si director general adjunct.

Compania Prodvinalco a fost infiintata in anul 1932 ca depozit judetean ce tinea de MAT (Monopolul alcoolului si Tutunului), iar in 1951 a fost nationalizat devenind Intreprinderea de Vin si Bauturi alcoolice Vinalcool.

In 1990, compania a fost organizata ca societate pe actiuni detinuta de stat si a preluat numele de Prodvinalco SA. In 1998 devine companie privata, iar in 2004 incepe in forta un proces de relansare si modernizare, creandu-se un proces de vanzari la nivel national. In plus, managementul a fost preluat de catre o echipa nou formata dintr-un board executiv.Prodvinalco are in prezent 120 de angajati.