Loc de crestere pe piata mezelurilor

Loc de crestere pe piata mezelurilorSpre deosebire de alte industrii, piata locala a mezelurilor s-a situat, in termeni nominali, pe un trend descendent, inregistrand o scadere de -1% in primele sase luni ale acestui an.

“Ne-am confruntat cu devalorizarea monedei nationale, cu scaderea veniturilor determinata de cresterea inflatiei si a somajului ceea ce a generat si o migrare a consumului catre produsele din categoriile mediu si low. Companiile care n-au avut o strategie clar definita si care nu au avut flexibilitate si n-au fost capabile sa se adapteze rapid la o piata din ce in ce mai solicitanta au disparut sau traverseaza o perioada dificila”, declara Florin Rizea (foto).

Efectele crizei economice au inceput sa apara in ultimele doua luni ale anului trecut, cand consumatorii au inceput sa devina din ce in ce mai precauti, explica Rizea.

Potrivit acestuia, scaderea profitului celor mai multi jucatori de pe piata de profil se datoreaza in mare parte deprecierii monedei nationale (majoritatea materiei prime provine din tari membre UE in urma schimburilor intracomunitare), respectiv schimbarii comportamentului consumatorului, care se orienteaza din ce in ce mai mult catre produsele aflate in promotie sau catre marci din segmentul economic. O alta sursa a diminuarii profitabilitatii este cresterea cheltuielilor financiare (dobanzi bancare), considera Rizea.

Acesta se asteapta la o consolidare a pietei locale de mezeluri in 2009, respectiv o revenire a industriei in anul 2011.

“Primul semestru din 2009 a adus si primele falimente pe piata mezelurilor. Asa cum spuneam, trebuie sa te adaptezi rapid la schimbarile mediului extern firmei, dar, in acelasi timp sa-ti urmaresti sa realizezi obiectivele stabilite. Cu alte cuvinte: sa actionezi, nu sa reactionezi! Este o perioada propice actiunii bazanta pe produse cu un raport corect calitate-pret si pe consumatorii fidelizati de-a lungul timpului. Personal, ma astept la o consolidare a pietei”, spune Florin Rizea.

Totodata, 2010 ar putea fi un moment propice pentru achizitii pe piata romaneasca de mezeluri, in opinia directorului general al Meda Prod.

“Cred ca trebuie sa tinem cont de interesul investitorilor pe o anumita piata. Cu siguranta pe piata mezelurilor, mai este loc pentru cresteri. Daca ai resursele necesare pentru a sustine nu atat achizitia, cat procesul de retehnologizare si investitii constante, cred ca anul viitor, va fi propice pentru achizitia de companii. Valoarea companiei se poate volatiliza rapid fiind in stricta corelatie cu capacitatea acesteia de a genera cash-flow, venituri, cu situatia financiara in evolutie, respectarea planului investitional si, nu in ultimul rand, goodwill-ul acesteia”, afirma Rizea.

In ceea ce priveste posibilitatea vanzarii companiei Meda Prod, Rizea declara ca aceasta optiune nu se regaseste in obiectivele producatorului pe termen scurt sau mediu.

Un prim semestru pe crestere. Ce urmeaza

Un prim semestru pe crestere. Ce urmeazaProducatorul de mezeluri Meda Prod a afisat pentru primele sase luni ale acestui an o crestere a cifrei de afaceri de 44% comparativ cu perioada similara a anului trecut, pana la aproximativ 11,5 mil. euro.

De asemenea, profitul net al companiei a raportat un avans de 25% in primul semestru al acestui an fata de aceeasi perioada a anului 2008, pana la valoarea de 371.320 euro.

Meda Prod si-a propus pentru acest an o cota de piata de 3,6% in valoare la nivel national. Dupa primul trimestru, cota de piata a companiei in Bucuresti a atins nivelul de 12,88% in volum si 13,1% in valoare, in raport cu valoarea detinuta anul trecut de 11,33% in volum si 12,1% in valoare.

“Aceste cresteri nu sunt intamplatoare, ci se datoreaza unei strategii bine gandite la inceput de an. Ne propunem pentru lunile ramase sa lansam produse noi, sa crestem cota de piata la nivel national si sa ne consolidam prezenta pe piata bucuresteana, unde ne situam pe unul din primele trei locuri. Factori importanti, vor fi, insa, politicile macroeconomice ale guvernului si preturile materiei prime”, declara Rizea.

Compania are pentru acest an un buget de investitii de 2 mil. euro, din care 1,5 mil. euro au fost deja investiti in liniile de productie si largirea gamei de produse.

“Chiar daca este un an dificil, am ales sa continuam investitiile in liniile de productie si sa largim gama de produse. Este un an in care trebuie sa profitam de orice oportunitate fara a face insa rabat la calitatea produselor. Nu am stopat investitiile, ci doar am facut o planificare riguroasa a fiecarei actiuni pe care o avem de facut astfel incat sa obtinem maximum de beneficii. Astfel in acest an pana la momentul interviului, am finalizat la termen toate obiectivele investitionale propuse. Nu am sistat niciun proiect”, spune Florin Rizea.

In prezent, Meda Prod are peste 400 de angajati, dublu fata de anul 2007, ca urmare a cresterii capacitatii de productie. Compania si-a propus sa nu opereze reduceri de personal.

“Afacerea se conduce dupa planul de afaceri aprobat de actionari, iar in cadrul acestuia sunt aprobate si bugetele de cheltuieli ale tuturor departamentelor, dar si cel consolidat. Practicam urmarirea lunara a bugetelor, fapt ce este facilitat de ERP-ul (software comercial de gestiune integrata) implementat de acum 3 ani”, explica Rizea.

Meda Prod a inceput un proces de branding al magazinelor din retailul traditional, urmand ca din toamna sa lanseze produse noi si sa-si imbuntateasca prezenta la raft. In plus, produsele companiei vor fi prezente si in magazinele Metro, ca urmare a obiectivelor de extindere a ariei de distributie.

“Comunicarea din magazine ramane cel mai important mijloc de comunicare, dar nu vom ocoli si mediile clasice, presa, astfel incat sa avem un mix de media cat mai echilibrat care sa ne aduca o vizibilitate cat mai buna”, declara Florin Rizea.

Profil de manager Florin Rizea

Florin Rizea, 41 de ani, a absolvit Facultatea de Inginerie si Managementul Sistemelor Tehnologice si detine un master in administrarea afacerilor.

Si-a inceput cariera profesionala in calitate de inginer in cadrul unei fabrici de prelucrare a lemnului din Pipera (1993-1994). A ocupat ulterior functiile de ofiter de credite si trainer in cadrul departamentului de credite al BCR (1995-1997).

De asemenea, a ocupat diferite functii in companii precum Lois Prodimpex (director financiar), Catro Romania (manager de cont), Freemarkonsult International (consultant in afaceri), Montero (trezorier). Fin Man Consult (director general), Best Leasing (director executiv) si Dent-A-America (director executiv).

Din luna mai 2006 ocupa functia de director general al producatorului de mezeluri Meda Prod.