1 / 4

Loc de crestere pe piata mezelurilor

Spre deosebire de alte industrii, piata locala a mezelurilor s-a situat, in termeni nominali, pe un trend descendent, inregistrand o scadere de -1% in primele sase luni ale acestui an.

“Ne-am confruntat cu devalorizarea monedei nationale, cu scaderea veniturilor determinata de cresterea inflatiei si a somajului ceea ce a generat si o migrare a consumului catre produsele din categoriile mediu si low. Companiile care n-au avut o strategie clar definita si care nu au avut flexibilitate si n-au fost capabile sa se adapteze rapid la o piata din ce in ce mai solicitanta au disparut sau traverseaza o perioada dificila”, declara Florin Rizea (foto).

Efectele crizei economice au inceput sa apara in ultimele doua luni ale anului trecut, cand consumatorii au inceput sa devina din ce in ce mai precauti, explica Rizea.

Potrivit acestuia, scaderea profitului celor mai multi jucatori de pe piata de profil se datoreaza in mare parte deprecierii monedei nationale (majoritatea materiei prime provine din tari membre UE in urma schimburilor intracomunitare), respectiv schimbarii comportamentului consumatorului, care se orienteaza din ce in ce mai mult catre produsele aflate in promotie sau catre marci din segmentul economic. O alta sursa a diminuarii profitabilitatii este cresterea cheltuielilor financiare (dobanzi bancare), considera Rizea.

Acesta se asteapta la o consolidare a pietei locale de mezeluri in 2009, respectiv o revenire a industriei in anul 2011.

“Primul semestru din 2009 a adus si primele falimente pe piata mezelurilor. Asa cum spuneam, trebuie sa te adaptezi rapid la schimbarile mediului extern firmei, dar, in acelasi timp sa-ti urmaresti sa realizezi obiectivele stabilite. Cu alte cuvinte: sa actionezi, nu sa reactionezi! Este o perioada propice actiunii bazanta pe produse cu un raport corect calitate-pret si pe consumatorii fidelizati de-a lungul timpului. Personal, ma astept la o consolidare a pietei”, spune Florin Rizea.

Totodata, 2010 ar putea fi un moment propice pentru achizitii pe piata romaneasca de mezeluri, in opinia directorului general al Meda Prod.

“Cred ca trebuie sa tinem cont de interesul investitorilor pe o anumita piata. Cu siguranta pe piata mezelurilor, mai este loc pentru cresteri. Daca ai resursele necesare pentru a sustine nu atat achizitia, cat procesul de retehnologizare si investitii constante, cred ca anul viitor, va fi propice pentru achizitia de companii. Valoarea companiei se poate volatiliza rapid fiind in stricta corelatie cu capacitatea acesteia de a genera cash-flow, venituri, cu situatia financiara in evolutie, respectarea planului investitional si, nu in ultimul rand, goodwill-ul acesteia”, afirma Rizea.

In ceea ce priveste posibilitatea vanzarii companiei Meda Prod, Rizea declara ca aceasta optiune nu se regaseste in obiectivele producatorului pe termen scurt sau mediu.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri