1 / 6

Retailerii autohtoni, primii care vor trage obloanele

“Cand am venit aici in 2000 (ca director general al XXL Mega Discount – n. red.), nici nu exista o piata a retailului modern, si oricum pe atunci «piata locala» era, de fapt, piata bucuresteana”, povesteste Rainer Exel (foto), sef si totodata actionar al discounterului miniMax, intr-un interviu acordat Wall-Street. Noua ani mai tarziu, timp in care piata a evoluat foarte repede, sarind peste etapa de consolidare, harta retailului modern din Capitala i se pare acum prea aglomerata, iar criza va opera o “selectie naturala” printre jucatori.

Daca semnale de dificultate existau inca de la sfarsitul anului trecut, acestea par sa se concretizeze tot mai des, fie in relocari sau repozitionari, asa cum este cazul hipermarketului Carrefour din centrul comercial Armonia, fie in inchideri de magazine, dupa cum au anuntat inca de la inceputul anului retailerii Spar, G'Market, Primavara si Ethos. Un foarte anunt recent vine din partea Trident, un operator autohton de supermarketuri si hipermarketuri, care printr-un afis postat la intrarea centrelor comerciale din Sibiu (inaugurat acum patru luni) si Alba-Iulia, si-a informat clientii ca activitatea este suspendata din cauza crizei financiare.

Valul de inchideri de abia acum ia amploare, crede Rainer Exel, indicand retelele romanesti de magazine ca fiind cele mai vulnerabile in fata crizei. “Cei mai in primejdie sunt retailerii care nu au grija la costuri si cei care nu au in spate sprijinul unei retele internationale de magazine”, spune seful miniMax. O afirmatie validata si de cealalta parte a “baricadei”, mai exact de oficialii de la PIC, care intr-un comunicat de presa emis recent declara ca “reteaua de hipermarketuri resimte, ca si celelalte companii din retail, presiunile unei piete aflate in recesiune” si ca “spre deosebire de concurentii sai (cei mai mari jucatori din comertul roman sunt companii multinationale precum Metro Cash & Carry – Germania, Carrefour – Franta, Selgros Cash & Carry – Germania – n. red.), aceasta nu beneficiaza de sprijinul unor retele globale”. Declaratiile reprezentantilor PIC vin ca o reactie la informatiile din ultima vreme ce anunta falimentul lantului detinut de fratii Penescu.

Atunci cand vorbeste despre "cantecul de lebeda" al retailerilor, Exel are in vizor si un alt comerciant: Fidelio, un jucator discret in peisajul presei economice, extins la nivel regional, in zona Moldovei. Lantul, care numara 15 supermarketuri in septembrie anul trecut, este operat DaniLux, o firma botosaneana controlata de un investitor roman. “Din cate stiu, toate magazinele Fidelio sunt pe cale sa se desfiinteze”, spune Rainer Exel.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri