Ferita de intemperiile crizei

Ferita de intemperiile crizeiSergiu Negut, directorul executiv al CMU, este relaxat chiar si pe timp de criza. Nu vorbeste despre ajustari, nici de reduceri, si cu atat mai putin despre “vremuri grele”. Discursul sau nu s-a schimbat foarte mult fata de anii de boom economic si, desi nu neaga dificultatile momentului, se considera un manager privilegiat, intr-o piata “ferita” si aciclica fata de fluctuatiile economice.

“In realitate, criza nu s-a simtit cu adevarat decat in decembrie anul trecut, pana atunci fusesera numai zvonuri. Noi suntem intr-un segment de piata care este oarecum izolat, si asta pentru ca sanatatea este in general aciclica, de aceea un ciclu economic de genul acesta nu se resimte direct printr-o schimbare a cererii”, explica Negut (foto), intr-un interviu acordat Wall-Street, adaugand ca in cazul companiei pe care o conduce vanzarile nu au scazut ci au fost constante.

Cu toate acestea, nu neaga faptul ca si piata serviciilor medicale private “face parte din economia actuala”, afectata acum de o criza globala. Altfel spus, “piata de investitii in sanatate s-a micsorat fata de estimarile din 2008, inclusiv disponibilitatea companiilor de a investi in proiecte noi, avand certitudinea ca de la an la an vor avea bani mai multi”, spune seful CMU, adaugand ca si bancile sunt reticente in a acorda finantari, chiar si companiilor viabile, cu care au mai colaborat. “In prima perioada a anului, asteptarile de crestere a pietei au suferit o ajustare: daca in 2008 functionam pe o piata care avansa cu 20-30% anual, indiferent de ce se intampla, deci si performantele unui operator erau legate de aceasta evolutie inerenta, acum vorbim de o piata cu maxim 10% peste cea de anul trecut”, crede Negut.

Planurile CMU pentru perioada urmatoare nu au fost afectate de criza, ba mai mult, s-au mai extins prin contractarea unui nou credit, in valoare de cinci milioane de euro. Impreuna cu cele 3,5 milioane de euro ramase din programul investitional in valoare totala de 20 de milioane de euro bugetat in 2008, CMU are acum 8,5 milioane de euro pentru dezvoltarea retelei. Obiectivul principal: provincia, pentru ca, asa cum insusi Sergiu Negut sustine, “daca ai deja zece clinici in Bucuresti, nu e o mare stire ca mai deschizi inca una”.

In Capitala, segmentul serviciilor medicale private este bine reprezentat de principalii jucatori din piata, care opereaza aici mai multe clinici. Bucurestiul concentreaza mai mult de jumatate din piata, iar restul se imparte intre miile de cabinete individuale, clinici sau policlinici de provincie. In aceste conditii, o vedere de ansamblu asupra domeniului arata o piata foarte fragmentata, cifrata la circa 400 de milioane de euro anul acesta.

Decizia corecta pentru o felie mai mare din piata

Decizia corecta pentru o felie mai mare din piata“Pentru orice jucator dintr-o piata foarte mica este o provocare sa faca fata crizei, atat ca disponibilitati de investitii, dar si ca strategie, si atunci, supusi presiunii intrarii unor competitori mai mari, decizia corecta este sa vrei sa faci parte dintr-o placinta mai mare, decat sa ai o briosa”, este de parere Sergiu Negut. Prin aceasta, directorul executiv motiveaza dorinta proprietarilor de clinici cu care se afla in discutie pentru a le prelua.

Este vorba despre “doua-trei clinici”, situate in orase mari din provincie, acolo unde CMU este inca prezent. “Nu pot inca sa spun despre ce orase este vorba, dar sigur pana la sfarsitul anului se vor concretiza doua sau trei miscari de preluare”, anunta Negut, subliniind ca nu este in cautare de chilipiruri la preturi de criza, ci de companii “sanatoase, care se pot sustine si in perioade mai grele si pentru care intrarea sub umbrela CMU ar insemna accelerarea procesului de dezvoltare”.

Desi achizitia este formula de extindere cea mai agreata de sefii CMU, pentru orasele in care nu se gasesc astfel de clinici “solide”, solutia care le ramane este greenfield-ul (investitie de la zero). “In orasele unde nu gasim un target (tinta – n. red.) de achizitie, suntem dispusi sa demaram un greenfield, pentru care cel mai important este sa selectam o echipa de management cu experienta in domeniul medical, pentru ca in 2009 este mult mai usor de gasit decat anul trecut”, declara Sergiu Negut. In prezent, doua astfel de policlinici sunt in curs de finalizare – la Bucuresti si la Cluj, urmand ca in prima parte a lui 2010 sa fie demarat un proiect greenfield mai amplu pentru o noua clinica in Bucuresti.

Extinderea retelei va absorbi, pana la sfarsitul anului, cele 3,5 milioane de euro ramase din programul investitional de 20 de milioane de euro demarat anul trecut. Fonduri care vor fi suplimentate, in functie de oportunitati, de cele cinci milioane de euro din creditul contractat vara aceasta. “Este un credit special pentru dezvoltare prin care urmeaza sa finantam proiectele noi pe care le-am anuntat si pe care il vom folosi treptat, poate si pentru o extindere in 2010”, a spus Negut, fara sa mentioneze numele bancii finantatoare.

Investitorii straini vin de abia peste 3-5 ani

Investitorii straini vin de abia peste 3-5 aniCu o valoare totala estimata la 400 de milioane de euro, Negut apreciaza piata serviciilor medicale private ca fiind “nici mare, nici mica, dar categoric prea fragmentata ca sa fie extrem de interesanta pentru investitori”. Daca in 2008 s-a mai discutat despre posibilele intrari pe piata romaneasca a unor grupuri mari vest-europene din domeniul serviciilor medicale private, anul acesta piata de fuziuni si achizitii a “amortit” de tot si a lipsit din discursurile marilor jucatori.

“Cred ca este o etapa in evolutia pietei, iar incetinirea pietei de M&A (mergers & acquisitions – fuziuni si achizitiii) si-a pus amprenta si pe domeniu acesta”, este de parere managerul de la CMU, subliniind ca intrarea agresiva a unor noi jucatori prin proiecte de tip greendfield este un scenariu mai degraba valabil intr-o perioada de boom economic. Cu toate acestea, Sergiu Negut crede ca sunt cateva companii la nivel european care si-au propus o acoperire regionala (Europa Centrala si de Est) intr-un orizont de timp de trei-cinci ani. “Este posibil sa intre si mai devreme, insa nu este o posibilitate pe care as paria”, conchide seful retelei de clinici.

Investitorii straini sunt deja prezenti pe piata romaneasca a serviciilor medicale private, majoritatea jucatorilor importanti avand ca actionari, cu participatii diferite, fonduri de investitii. Este cazul CMU (3i, unul dintre cele mai mari grupuri de investitii din lume), Romar (Reconstruction Capital II), Hiperdia (Bedminster Capital Management), dar si al MedLife (IFC, divizia de investitii a Banca Mondiala). Fondurile de investitii si-ar putea mari interesul pentru aceasta piata, sectorul serviciilor medicale fiind unul dintre putinele care inregistreaza cresteri pe timp de criza.

Unii proprietari, printre care si familia Marcu, fondatoarea MedLife, si-au declarat deja intentia de mai vinde din actiuni in speranta atragerii de noi fonduri pentru sustinerea planurilor de dezvoltare, insa pana acum nicio tranzactie nu a fost anuntata public.

Retailul castiga teren in portofoliul operatorilor

Retailul castiga teren in portofoliul operatorilor“La noi, cresterea este legata de faptul ca exista investitii care au inceput sa dea roade, in conditiile in care avem o cerere constanta si inca pe foarte multe componente inca nesatisfacuta de oferta actuala”, explica Negut cresterile pe care le inregistreaza CMU. Criza nu a redus cererea, si asta pentru ca sanatatea este poate ultima “taiata” de pe lista de prioritati a oamenilor; pacienti vor fi in continuare, dar ceea ce s-a schimbat este structura lor in portofoliul de clienti al operatorilor de servicii medicale.

In conditiile in care segmentul abonamentelor corporate (platite de companii pentru salariatii lor) a stagnat pe fondul crizei, incasarile din retail (plata/serviciu medical furnizat) pare sa fie asul din maneca operatorilor. Cei mai mari jucatori au raportat, la jumatatea anului, cresteri de doua cifre pe segmentul retailului si rezultate mai modeste pe cel corporate.

Pentru CMU, “crestere” a insemnat, pe primele sase luni, “dublare”: cifra vanzarilor din retail a avansat cu 113% fata de aceeasi perioada din 2008, ca urmare a incasarilor aduse de noile unitati deschise. “Aceste cresteri vin pe fondul diversificarii serviciilor oferite, prin investitiile pe segmentul retail (fee-for-service), cu deschiderea anul trecut a Centrului de Imagistica din Baneasa a Spitalului de Obstetrica Ginecologie Regina Maria”, a explicat atunci Sergiu Negut. Acum, directorul executiv de la CMU spune ca ponderea retailului, care acum aduce 30% din total vanzari, este in crestere, si asta pentru ca sunt capacitati nevalorificate in totalitate pana acum, deschise recent. “Segmentul de retail va creste intr-un ritm mai accelerat decat cel corporate”, este de parere managerul.

In ceea ce priveste segmentul de abonamente corporative, lupta s-a ascutit: miza cea mare este atragerea de noi clienti de la concurenta. “"Pe segmentul abonamentelor corporate, Medlife reuseste in continuare sa mentina pozitia de lider prin atragerea clientilor deserviti anterior de concurenta”, declara Mihail Marcu, presedintele Consiliului de Administratie al MedLife, in urma cu o luna.

Afaceri pe trend ascendent

Afaceri pe trend ascendentInaugurata in decembrie anul trecut, maternitatea Regina Maria, o investitie de 5,5 milioane de euro si care a atins anul acesta break-even-ul operational (cheltuielile egaleaza incasarile), este una dintre unitatile despre care Negut vorbeste cel mai des. Dincolo de numarul tot mai mare al clientelor - “numai in prima luna s-au dublat vanzarile” si de interventii aduse in premiera pe piata romaneasca (nasterea in apa), Negut puncteaza faptul ca maternitatea este deservita de o echipa de medici in parte veniti din Occident, in frunte cu insusi directorul acesteia – Iosif Niculescu. “Primim si acum CV-uri de la medici din strainatate si angajam in continuare pentru ca suntem in plin proces de extindere a retelei, dar am observat si scaderea mobilitatii fortei de munca, pe fondul crizei”, marturiseste seful CMU.

“Cred ca in general in perioada de criza oamenii devin mai conservatori si reticenti fata de schimbare, si atunci mobilitatea fortei de munca scade, nu mai este ca anul trecut – oportunista si mereu in cautare pentru un plus de 10% la salariu”, spune Negut. In prezent, CMU are in jur de 650 de angajati - 400 cu norma intreaga si alti 250 de medici colaboratori, iar pana in 2010 numarul acestora va creste pana la 1.000 de persoane.

Tot in crestere este si cifra de afaceri pe 2009, potrivit estimarilor sefului CMU. La sfarsit de an, Negut se asteapta la un avans al afacerilor de 45%, pana la 16,5 milioane de euro. Cat despre profit, acesta spune doar ca este o “chestiune destul de abstracta pentru ca avem un profit operational in crestere, dar atata vreme cat facem in continuare investitii, ceilalti parametrii de profitabilitate devin neesentiali”.