LaborMed tureaza motoarele in Europa Centrala si de Est

LaborMed tureaza motoarele in Europa Centrala si de EstTranzactia cu Ozone Laboratories, prin care LaborMed a preluat portofoliul de 400 de produse, i-a asigurat companiei conduse de Stephen Stead nu numai o cifra de afaceri dubla, dar si o rampa de lansare catre pietele din Europa Centrala si de Est. Este vorba despre Polonia, Cehia, Ungaria, Bulgaria si Slovacia, piete mai avansate si mai mari decat cele din Romania si unde Ozone detine deja filiale. Pentru Stead, calculele sunt simple: daca se iau in considerare cele doua portofolii reunite, vanzarile de pe pietele externe detin o pondere de 14% din total, ceea ce inseamna incasari de 9,1 milioane de euro. “In momentul de fata, suntem inca un jucator mic, de nisa, avem doar cateva produse, dar vreau sa cred ca pe masura ce business-ul nostru in regiune va creste, atunci si vanzarile de pe plan international vor aduce 25-30% din total”, spune Stephen Stead, intr-un interviu acordat Wall-Street.

Aproape jumatate dintre produsele exportate sunt Rx-uri, adica medicamente eliberate pe baza de reteta, iar restul – OTC-uri, un segment pe care LaborMed si-a intarit prezenta prin Ozone. Miza principala o reprezinta piata de OTC-uri (medicamente eliberate fara prescriptie medicala si deci libere de constrangerile fixarii preturilor de catre Ministerul Sanatatii), cifrata la 350 de milioane de euro, segment pe care LaborMed si-a intarit portofoliul odata cu achizitia produselor Ozone. In urma preluarii portofoliilor de produse de la Ozone si PlantExtrakt, Labormed isi va reorganiza portofoliul in trei divizii – LPH (LaborMed Professional Healthcare, brand sub care vor fi grupate Rx-urile), Ozone (brand pentru OTC-uri) si OTC Natural (produse fitoterapeutice).

Aceeasi structura va functiona si in afara granitelor tarii, pe pietele din Polonia, Cehia, Ungaria, Bulgaria, Slovacia, Bulgaria, Ucraina, Rusia si Belarus. Cele mai mari incasari vin din Polonia, acolo unde vanzarile se cifreaza la opt milioane de euro, pe o piata de aproape trei ori mai mare decat Romania. Pe de alta parte, in Cehia si in fostele tari sovietice LaborMed are un “business minimal”. Seful LaborMed isi pune cele mai mari sperante in piata poloneza, pe care o cunoaste “destul de bine”, avand in vedere ca din 2006 si pana la revenirea in Romania (Stead a mai fost director general al Terapia intre 2004 si 2006) doi ani mai tarziu, Stead a condus operatiunile companiei farmaceutice Polpharma. “In momentul acesta, ne concentram pe piata poloneza, pentru ca seamana cu Romania, chiar daca este mai mare, dar este relativ aproape si are cel mai mare potential din regiune, cu 38,5 de milioane de locuitori ai sai”, explica Stephen Stead.

Anul acesta, LaborMed va lansa 15 noi produse in Romaia, din portofoliul combinat, atat pe segmentul OTC-urilor, cat si al Rx-urilor. “Cred ca una dintre problemele pe care am reusit sa le rezolv de cand sunt la conducerea companiei a fost sa fac un bun pipeline (produse in curs de dezvoltare – n. red.) in portofoliu”, se mandreste britanicul, adaugand ca la capitolul medicamente fara prescriptie medicala s-a descurcat “foarte bine” chiar si cu “simplul” Paracetamol, care a generat vanzari anul acesta de 3,5 milioane de cutii. “Cred ca suntem cel mai mare vanzatori de OTC-uri din tara”, adauga executivul.

Mostenirea tranzactiei cu Ozone

Mostenirea tranzactiei cu OzoneCa parte a contractului de achizitie a portofoliului Ozone, tranzactie cifrata la circa 25 de milioane de euro, a fost si incheierea unui parteneriat cu grupul farmaceutic A&D Pharma pentru servicii de marketing & sales in tarile unde Ozone are subisidiari. Alegerea acestui parteneriat nu este intamplatoare, si asta pentru ca A&D Pharma este o companie apropiata Ozone, ambele fiind fondate de aceeasi oameni de afaceri francezi de origine libaneza: Michel Eid, Ludovic Robert, Roger Akoury si Walid Abboud.

“Filialele Ozone, care vor trece sub umbrela A&D Pharma, vor importa produsele noastre si le vor vinde mai departe catre marii distribuitori”, spune Stead, care crede ca parteneriatul cu A&D Pharma ofera un suport reciproc celor doua companii.

Detaliile parteneriatului nu au fost facute inca publice, Robert Popescu, CEO-ul A&D Pharma, declarand pentru Wall-Street ca nu poate confirma incheierea vreunui parteneriat cu LaborMed. “Tot ce pot sa va spun este ca in momentul de fata filialele Ozone sunt independente si ca nu au fost preluate de A&D Pharma”, a comentat Popescu, adaugand ca, din moment ce este vorba despre o companie listata, orice schimbare in acest sens va fi comunicata. A&D Pharma este singura companie romaneasca listata la Bursa de la Londra, actiunile sale fiind tranzactionate sub forma de GDR-uri (titluri care au la baza actiuni ale companiei) din octombrie 2006.

Ipoteza intrarii filialelor Ozone sub aripa A&D Pharma a fost pentru prima data lansata chiar de Dimitris Sophocleous, CFO-ul A&D Pharma, la inceputul anului, in cadrul unei conferinte de presa in care au fost anuntate rezultatele pe 2008. “Acum analizam cifrele si, daca vom ajunge la concluzia ca integrarea are sens, vom face o oferta”, afirma atunci Sophocleous. “Este o posibilitate care ramane valabila”, a subliniat CEO-ul holdingului olandez in incheierea discutiei telefonice cu reporterul Wall-Street.

Schimbare de directie din mers

Schimbare de directie din mers"Ne-am mai uitat si la alte companii din Polonia, Ungaria si Cehia, iar rezultatul este ca am cumparat produsele Ozone", spune Stephen Stead, pentru care "reusita" a venit la un si jumatate dupa primele discutii in vederea preluarii.

Anuntate la scurt timp una dupa alta, tranzactiile cu Ozone si Plant Extrakt au fost in cartile sefului LaborMed inca din 2008, care urmarea cresterea afacerilor pe plan international si largirea portofoliului, mai ales pe segmetul OTC-urilor. “Strategia de achizitie a produselor PlantExtrakt a fost similara cu cea folosita in cazul Ozone”, spune Stephen Stead; in cazul ambelor deal-uri, prima intentie a fost cumpararea companiilor in sine, dar mai apoi s-a ajuns la concluzia ca achizitia produselor este mai avantajoasa pentru LaborMed.

“Am plecat de la ideea preluarii companiei cu totul, dar ne-am simtit confortabil cu anumite probleme structurale din companie si nici cu potentialele slabiciuni, asa ca am decis ca este multi mai sigur ca cumparam doar produsele”, comenteaza directorul general al producatorului roman de medicamente. “A fost si o problema legata de transparenta”, conchide acesta.

Negocierile cu Ozone au durat 18 luni, dar pe parcurs LaborMed a inceput sa se retraga din cursa, din cauza pretului initial prea ridicat. Stephen Stead povesteste ca la inceput, in vara anului trecut, cand Ozone Laboratories a fost scoasa la vanzare, asistata fiind de banca de investitii Rothschild, ofertele avansate se ridicau la 100 de milioane de euro, “o suma imensa” pentru posibilitatile LaborMed.

“Asa ca am decis ca este o pierdere de timp si am abandonat ideea, asteptand totusi sa vedem care va fi evolutia discutiilor cu ceilalti pretendenti”, spune CEO-ul LaborMed. Intre timp, pe fondul crizei, pretendentii s-au retras rand pe rand, iar pretul initial s-a depreciat considerabil, pana la un nivel care a devenit interesant pentru Stead. “Voiam sa vedem daca vom obtine pretul la care speram”, spune executivul, adaugand ca tranzactia s-a cifrat in jurul valorii de 20-30 de milioane de euro.

Discursul sefului LaborMed se schimba atunci cand vorbeste despre PlantExtrakt, un jucator de talie mica din judetul Cluj, producator de produse fitoterapeutice (din extracte naturale). “Este un producator local, cu un portofoliu bun de produse, de calitate, cu o imagine buna si o activitate integrata”, mentioneaza seful LaborMed, pe scurt, motivele pentru care LaborMed a decis sa achizitioneze produsele PlantExtrakt. Desi valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica, Stead spune ca suma este “mult mai mica” in comparatie cu cea vehiculata in cazul Ozone, surse din piata plasand-o in jurul a sub un milion de euro.

Cele 12 branduri achizitionate de la producatorul clujean vor genera, incepand cu 2010, vanzari de sapte milioane de euro, pe o piata a produselor fitoterapeutice (extracte din plante) evaluata la 120 de milioane de euro, potrivit estimarilor lui Stead.


Mai aproape de concurenta

Mai aproape de concurentaOdata cu preluarea portofoliului Ozone, LaborMed a facut un salt impresionat de zece pozitii in clasamentul celor mai mari companii farmaceutice din Romania, ajungand in top 10. Stephen Stead nu se multumeste cu atat si declara ca vrea sa concureze umar la umar cu producatori de traditie, care au in spate multinationale, precum Zentiva pentru fostul Sicomed si Ranbaxy pentru Terapia. “Suntem acum pe locul al 9-lea, cu o cota de piata de 3%, si vrem sa ne continuam cresterea afacerilor pentru ca inca suntem in spatele Zentiva si Terapia Ranbaxy, chiar daca in termeni de valoare nu suntem chiar atat de departe”, marturiseste acesta.

Dincolo de eforturile declarate de a vinde mai mult, pentru a castiga tot mai multa cota de piata, chiar si pe o piata care a inceput sa descreasca, atat in volum, cat si ca valoare, LaborMed s-a apropiat chiar si fizic de Zentiva, mutandu-si de curand sediul adminstrativ pe bulevardul Theodor Pallady, aceeasi strada unde, la cativa pasi departare, Sicomed (actuala Zentiva) produce inca din anii ‘60 celebrele Algocalmin. Noul sediu este o cladire in proprietatea LaborMed, care are atasat si un mic depozit farmaceutic, iar fostul centru de conducere, situat pe Splaiul Independentei, in cadrul parcului de business Sema Park, a fost scos la vanzare si isi asteapta cumparatorii.

Pe termen lung, Stead spune ca isi doreste ca LaborMed sa se mentina in primul esalon de jucatori farma, cu o cota de piata “semnificativa”, in speranta ca incepand cu anul viitor, sectorul farma isi va relua cresterea. “As fi surprins daca ar fi vorba despre un avans mai mare de o cifra”, se declara sceptic Stead, care crede ca piata este inca tulburata de incertitudinile privind o finantare normala a sistemului sanitar, de platile facute de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (recuperea creantelor) si de deprecierea leului.

“Noi ne-am facut calculele pe 2009 la nivelul cursului mediu inregistrat la sfarsit de 2008, deci undeva la 3,8-3,9 si in conditiile unei continue scaderi a monedei nationale in raport cu euro, care se anunta a se accentua vertiginos in preajma alegerilor, singura solutie este sa vindem mai mult pentru a fi capabili sa ne acoperim datoriile”, explica CEO-ul LaborMed.



Un an de consolidare

Un an de consolidare“Nu cred ca vom mai face vreo achizitie pana la sfarsitul anului si nici nu suntem in negocieri de genul acesta in momentul de fata”, spune CEO-ul LaborMed, subliniind ca cele doua tranzactii incheiate vara aceasta au fost obiectivele majore pentru 2009. Executivul farma spune ca desi primeste multe cereri de preluare, nu se gandeste la alte achizitii, decat “daca ar fi vreun motiv intemeiat, care sa ne business-ul mai puternic”. Concluzia este clara pentru Stead: “vom cauta oportunitati, insa in acelasi timp vrem sa maximizam ceea ce avem deja, mai ales portofoliile preluate”.

Un alt obiectiv este si intarirea activitatii de export. “Polonia este una dintre cele mai atractive tari, cunosc aceasta piata si cresterea afacerilor LaborMed acolo ar fi o miscare logica”, spune executivul, care adauga ca spre deosebire de Romania, piata farma poloneza este inca in crestere cu aproape 12%.

In ceea ce priveste piata autohtona, trimestrul al doilea a consemnat prima scadere, dupa perioade de crestere de cel putin o cifra, de minus 15% in volum, respectiv aproape 9% ca valoare, piata totala cifrandu-se la aproape jumatate de miliard de euro, potrivit datelor Cegedim. “Problema acestui an a fost scaderea preturilor la medicamente, care a facut ca piata sa fie mentinuta la un nivel mai scazut”, spune executivul farma. In pietele farma din regiunea Europei Centrala si de Est, nicio tara nu a scazut preturile in 2009, spune Petru Craciun, directorul general al companiei de cercetare a pietei farma Cegedim. “In acelasi timp, tari ca Bulgaria sau Ucraina se confrunta cu probleme, iar asta tine si de alocarea bugetara si de cultura politica si administrativa”, este de parere Craciun.

Stephen Stead spune ca piata genericelor, in mod special, s-a depreciat, atat ca valoare, cat si ca volum si ca “e ciudat ca banii de la buget se duc medicamentele originale si nu pe copiile lor mai ieftine (genericele – n. red.)”. Rezultatul: pacientii scot mai multi bani din buzunar pentru medicamente, sau compensarile sunt mai costisitoare, iar afacerile multinationalelor axate pe produsele originale, castiga tot mai multi bani. In prezent, un roman cheltuie maxim 100 de euro pe medicamente intr-un an, pe pentru un ceh sau un sloven sumele duble sau triple, chiar si pe timp de criza.

Un manager cu state vechi de plata in Romania

Un manager cu state vechi de plata in RomaniaDe profesie farmacist, Stephen Stead a venit pentru prima data in Romania acum mai bine de 20 de ani, atunci cand a pus bazele primului birou de reprezentanta al actualei GlaxoSmithKline, intr-un hotel din Capitala. Experienta sa manageriala se leagata atat de zona Orientului Mijlociu sau de Africa, dar mai ales de zona Europei Centrale si de Est - de tari ca Cehia, Polonia si Romania.

Stead a revenit in Romania anul trecut ca CEO al LaborMed, imediat dupa ce producatorul fusese preluat, printr-o tranzactie evaluata la circa 123 de milioane de euro, de fondul de investitii american Advent International. In perioada in care a condus Terapia, din 2002 si pana in 2004, Stead a reusit sa inzeceasca investitiile Advent si sa pregateasca producatorul clujean pentru exit, lasand loc liber indienilor de la Ranbaxy, actualii proprietari.

“Ceea ce m-a facut sa revin in Romania a fost faptul ca mi-am regasit cativa colaboratori cu care am mai lucrat in Terapia si care cunosc piata”, spune atunci Stephen Stead, proaspat intors din Polonia. Intr-adevar, in cei aproape doi ani de cand se afla la carma LaborMed, Stead a reusit sa reconstruiasca o parte din echipa manageriala de la Terapia, aducand oameni-cheie ca Adrian Stroilescu, Lucian Codreanu, Mirel Florica, Anca Petrescu, Andreea Ombas si, mai nou, Marius Chereches pe functii similare cu cele detinute in cadrul producatorului clujean. In prezent, LaborMed numara 600 de angajati, la care se vor adauga altii cinci, dupa ce au fost adusi 30 de persoane din cadrul Ozone pentru a se ocupa de OTC-uri.

Dincolo de echipa de management, Stead este cu atat mai legat de LaborMed cu cat detine si un pachet minoritar de actiuni, precum si functia de operating partner in cadrul Advent International. Spune ca are investitii personale in sectorul financiar si in domeniul farma, pentru ca sunt piete pe care le cunoaste, si ca nu investeste in imobiliare. “Mi-am si vandut casa pe care o aveam in Marea Britanie”, spune managerul, care se pare ca a prins radacini in Romania.