"Noi vindeam si inainte mult Paracetamol"

"Noi vindeam si inainte mult Paracetamol"Deocamdata, doar doua medicamente poarta numele retelei de farmacii: Paracetamol si Centralgin (echivalentului Algocalminului), produse care au inceput sa apara pe rafturi in toamna lui 2008. “A fost un test, am vrut sa vedem cum reactioneaza clientii, iar raspunsul pe care l-am primit a fost unul pozitiv, ceea ce ne incurajeaza sa continuam planurile in aceasta directie”, spune Dorin Catana (foto), director general al Centrofarm, intr-un interviu acordat Wall-Street.

Pentru moment, precizeaza managerul, nu se pune problema de a extinde gama, desi actualul context economic ar fi un moment ideal pentru a plusa si mai mult pe acest segment.

Este suficient sa ne uitam la cifrele studiilor de piata farma, care indica pentru cel de-al doilea trimestru al anului un declin puternic al pietei de OTC-uri (medicamente eliberate fara prescriptie medicala, cu preturi “libere”, care nu se supun reglementarilor Ministerului Sanatatii): scaderea in volum, fata de perioada similara a lui 2008, este de peste 20%, iar in valoare, de aproape 15%. Procente deloc de neglijat, mai ales ca farmaciile mizeaza tot mai mult pe astfel de produse pentru a mai recupera din pierderile pe care le inregistreaza la Rx-uri (medicamente eliberate pe baza de reteta medicala), ale caror preturi nu sunt corelate cu evolutia cursului leu/euro.

Medicamentele marca proprie (in eng. - "private label") sunt cu 10-20% mai ieftine decat cele similare, dar fabricate de alti producatori, un avantaj la care romanii nu raman insensibili, mai ales pe timp de criza. “Avantajos este si pentru noi – nu mai avem cheltuieli de marketing si ne diferentiem de concurenta”, spune Catana, care nu a oferit cifre cu privire la vanzarile pe care le genereaza cele doua medicamente, adaugand doar ca “oricum noi vindeam si inainte mult Paracetamol”.

Sintofarm produce comprimate, geluri, supozitoare, dezinfectante, consumabile, cosmetice si galenice si vinde prin reteaua de farmacii gama de suplimente Maxi Life, dedicate oamenilor cu o activitate fizica intensa. Suplimentele, impreuna cu parafarmaceuticele (plasturi, pansamente etc) aduc 17% din totalul vanzarilor inregistrate de Centrofarm. In primele sase luni ale anului, acestea s-au cifrat la 15,7 milioane de euro, in crestere cu 46% fata de perioada similara a lui 2008. OTC-urile au avansat in perioada analizata cu 41%, iar suplimentele cu 45%, pe fondul cresterii numarului de farmacii si a cifrei de afaceri.

Ambele medicamente marca Centrofarm sunt fabricate de Sintofarm, producator controlat de aceeasi companie care detine si reteaua de farmacii – e vorba despre Generalcom Bucuresti, la care omul de afaceri portughez Alain Bonte este actionar principal. Fiul sau, Alexis Bonte, este cunoscut pentru investitiile pe care le-a facut in industria online, respectiv in serviciul de videosharing Trilulilu si in jocul Erepublik.

Alain Bonte a fost cel care a venit cu ideea achizitionarii, contra a circa un milion de euro, a brandului Plafar de la Societatea Nationala Plafar, aflata atunci sub controlul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) in proportie de 51% si a Fondului Proprietatea. “A fost o decizie foarte buna de a cumpara brandul Plafar si speram ca magazinele sa intre pe profit in doi ani”, spune Catana.

Cu ochii pe farmaciile neperformante

Cu ochii pe farmaciile neperformanteAnul acesta, Centrofarm a deschis patru noi magazine Plafar, perete in perete cu farmaciile, in centre comerciale din Cluj, Iasi, Suceava si Bucuresti. In acelasi timp, au fost inchise magazinele din Braila (centrul comercial Armonia) si Turda. “Tinem sub supraveghere si alte magazine si farmacii pe care am dori sa le inchidem – la Arad, Iasi si Targu Mures”, afirma directorul general al lantului de farmacii. Inchiderile magazinelor Plafar vin “la pachet” cu cele ale farmaciilor cu care se invecineaza, astfel incat Centrofarm ar putea consemna anul acesta un total de sase inchideri.

La acestea, s-ar putea adauga si farmacia si magazinul Plafar din centrul comercial Grand Arena din Capitala. “Grand Arena are mari sanse sa se inchida, avand in vedere ca in prezent are in jur de 70% din suprafata inchiriata si ca 30 de chiriasi si-au anuntat intentia de a se retrage din centrul comercial”, explica seful de la Centrofarm.

Reteaua de farmacii numara, in prezent, 60 de unitati peste tot in tara, trei dintre acestea fiind deschise anul acesta. Fata de anul anterior, ritmul de extindere este cu mult mai lent. Anul trecut, reteaua Centrofarm s-a extins agresiv, inaugurand 23 de noi farmacii; totodata, 10 unitati au fost adaugate lantului Plafar.

Cat despre deschideri, acestea vor consta in inaugurarea unei farmacii si a unui magazin Plafar in cadrul centrului comercial Cotroceni Park, a carui constructie se va finaliza toamna aceasta. Traficul scazut pe care il inregistreaza centrele comerciale nu este singurul motiv pentru inchiderea unitatilor, spune Catana. “Fata de anul trecut, marjele de profit din farmacie s-au redus cu 15-20%, iar unele dintre ele de abia mai rezista, in conditiile in care avem si cele mai mici preturi la medicamente din 12 tari europene”, mai spune managerul farma.

Nici anul trecut nu a fost unul fericit pentru farmacii, grav afectate de neactualizarea preturilor la medicamente in functie de cursul leu/euro. Iar acum s-au adaugat blocajele platilor facute de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, ceea ce a lovit puternic in fluxul de lichiditati al retailerilor farmaceutici.

Ar putea fi factoring-ul propus de ministrul Bazac o solutie? “Nu stiu daca factoring-ul va rezolva ceva, depinde cine va plati acele comisioane si dobanzi in plus; presupun ca tot noi, farmaciile, vom plati, ceea ce ne-ar ingreuna si mai mult situatia”, este de parere Catana.

Pretul licentelor de farmacii, in cadere libera

Pretul licentelor de farmacii, in cadere liberaNu numai marjele de profit s-au redus considerabil, spune Catana, ci si pretul la care se tranzactioneaza licentele de farmacii. Daca anul trecut, o simpla licenta de functionare (fara business-ul in sine sau spatiul de functionare) costa in Bucuresti 300.000-400.000 de euro, iar in provincie 100-200.000 de euro, acum preturile s-au depreciat dramatic, pana la un pret de 50.000 de euro pentru Bucuresti, respectiv 20-30.000 de euro pentru restul localitatilor.

“Preturile la licentele farmaceutice erau foarte mari, piata se apropia de cea de real-estate, dar acum s-au prabusit”, comenteaza managerul farma. In plus, chiar si aceste preturi “de criza” nu sunt destul de atragatoare pentru retaileri. Mari jucatori, precum Sensiblu sau Catena, au depasit un numar de 200 de unitati si, incepand cu anul trecut, nu au mai consemnat prea multe deschideri, ci dimpotriva – inchideri si relocari pentru “optimizarea operatiunilor”.

Regandirea planurilor de extindere a inceput pentru principalele retele de farmacii de la mijlocul anului trecut, pe fondul incertitudinilor de pe piata imobiliara, a problemelor cu distribuitorii (afectati, la randul lor, de neactualizarea preturilor la medicamente in functie de evolutia cursului euro, acestia nu au mai acordat farmaciilor discounturi la fel de avantajoase) si a crizei de personal.

Dorin Catana spune ca nu se gandeste sa cumpere licente, in conditiile in care de la 1 ianuarie 2011 piata se va liberaliza si astfel nu va mai fi nevoie de licenta pentru deschiderea unei noi farmacii. In plus, intarzierile in deschiderea noilor centre comerciale anuntate pentru anul acesta va frana si mai mult ritmul retailerilor care aveau de gand sa deschida farmacii in aceste spatii.

"Anul 2010 va fi unul timid in termeni de investitii, pentru ca nu stim ce buget va fi alocat Sanatatii si atunci nici noi nu stim ce calcule sa ne facem. Sper sa finalizam anul cu vanzari in semestrul al doilea cel putin la fel de bune ca si in primele sase luni", spune Catana. Asta ar insemna ca Centrofarm sa incheie anul cu vanzari totale de 32 de milioane de euro.

La nivel national sunt circa 7.000 de farmacii, dintre care 5.500 in mediul urban. In Bucuresti peste 800 de unitati, adica mai mult decat plafonul de circa 700 de farmacii stabilit prin lege. Farmaciile din cadrul retelelor acopera mai mult de jumatate din piata la nivel national.