1 / 5

Pulsul crizei economice in FMCG-ul din Ucraina

Anterior preluarii functiei de director general al Procter&Gamble Romania, Sotirios Marinidis (foto) a condus timp de aproximativ un an operatiunile grupului in Ucraina. Experienta pe piata respectiva a fost marcata de aparitia crizei financiare si ritmul accelerat in care s-au miscat lucrurile.

“Am inceput sa conduc operatiunile din Ucraina in iulie 2008, iar in septembrie-octombrie am experimentat debutul crizei, ce a reprezentat o adevarata provocare din cauza rapiditatii cu care s-au miscat lucrurile. Am asistat la o devalorizare a monedei locale foarte mare, o crestere a somajului accelerata, insa nu ne-am schimbat strategia si anume focus pe principalele business-uri si branduri – produsele de ingrijire a locuintei, de ingrijire personala, baby care, aparate de ras, ingrijire a parului – care reprezinta 75-80% din afacerile totale”, declara Marinidis.

Potrivit acestuia, industria bunurilor de larg consum din Ucraina a fost lovita mult mai puternic de actuala criza financiara, din cauza unor factorimacroeconomici precum somajul ridicat si veniturile scazute. Daca in cazul Romaniei, veniturile retail-ului in perioada ianuarie-iunie 2009 au scazut cu aproximativ 10%, inflatia era de 6%, iar salariile au crescut cu 10%, Ucraina a avut parte de o rata a inflatiei de 16%, o rata a somajului de pana la 15% si o scadere a PIB-ului de pana la -25%.

Cu toate acestea, comportamentul consumatorilor din Ucraina si Romania a ramas aproape la fel, observa oficialul P&G Romania. Ceea ce conteaza este sa continui sa aduci lucruri noi pe piata, pentru ca poti avea surpriza ca oamenii sa le accepte datorita calitatii superioare, fara a depinde de pret sau de contextul economic.

“De exemplu, noi am adus pe piata din Romania un nou tip de pampers, Sleep&Play. Pentru unii consumatori chiar si lansarea unor produse premium reprezinta un lucru bun pe timp de criza. In Ucraina am lansat acest tip de pampers anul trecut in noiembrie. Este un produs mai scump cu 20% fata de pampers-ul normal, insa unii consumatori au dorit acest tip de produs si au fost dispusi sa plateasca pentru el”, explica Sotirios Marinidis.

Chiar daca producatorul a raportat un usor declin in randul categoriilor de produse care nu sunt necesare zilnic, a inregistrat cresteri importante in randul brandurilor precum Pampers si Ariel, datorita beneficiilor functionale pe care le aduc, potrivit lui Marinidis.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri