1 / 6

Andi Dumitrescu, GfK: Criza curata piata si pune jucatorii cu picioarele pe pamant

Desi este mai pesimist si vede o scadere a pietei de profil cu 20 de procente, seful GfK Romania spune ca in cazul companiei sale numarul clientilor de anul acesta este in usoara crestere fata de 2008, semn ca multe companii simt nevoia sa deruleze cercetari inainte de a lua decizii importante.

“Daca in anii precedenti, pe fondul cresterii generale a pietei, unii jucatori isi permiteau sa se lase ghidati de fler sau dusi de val, anul acesta au aratat ca sunt foarte preocupati de cercetari aprofundate asupra comportamentului consumatorilor, de analize detaliate”, spune pentru Wall-Street Andi Dumitrescu (foto), directorul general al companiei de cercetare de piata GfK Romania.

Chiar daca bugetele de marketing, in care sunt incluse si cheltuielile pentru cercetare, au fost puternic micsorate de criza, companiile din industria produselor de larg consum (FMCG) au continuat sa aloce fonduri importante pentru studii, sustinand intr-o mare masura sectorul cercetarii. “Avem clienti din toate domeniile – FMCG, telecom, financiar, auto, farma, bunuri industriale, turism, energie si media, dar, asa cum este si normal, cei care cheltuiesc cel mai mult provin din sectoarele inalt competitive precum cele ale bunurilor de larg consum, dar si celor de folosinta indelungata – electrocasnice, telecom, electronice, IT si bricolaj”, afirma director general de la GfK Romania.

Daca sectorul FMCG-ului este principalul motor de crestere pentru afacerile companiei de cercetare, sunt insa si clienti care anul acesta s-au aratat mai putini interesati de studiile de specialitate. Este vorba, spune seful GfK Romania, de companiile care activeaza in special domenii ce au cunoscut cresteri extraordinare in anii trecut, dar care anul acesta au mers mult mai slab: auto, imobiliare si asigurari.

Primul an de criza a adus totodata si o schimbare in serviciile solicitate de clienti. Criza a schimbat comportamentul consumatorilor, care s-au vazut nevoiti sa-si reprioritizeze cheltuielile in functie de puterea mai scazuta de cumparare. Astfel, au fost cereri mai numeroase pentru studiile de tip consumer tracking si pentru cercetarile care genereaza rapoarte continue, pentru cele care monitorizeaza permanent comportamentul consumatorului si scot in evidenta tedintele din comportamentele de achizitie si consum. “Cred ca va continua tendinta de crestere a cererii pentru studii specializate, foarte aprofundate, care vor putea sa spuna in detaliu cum si de ce consumatorii se poarta intr-un fel si nu in altul”, explica Dumitrescu.

Dumitrescu vede si partea pozitiva a crizei, cel putin in domeniul cercetarii. “Ca in orice domeniu, politica de taiere a costurilor a functionat si in piata de cercetare anul acesta, dar in mod paradoxal, a fost un moment bun pentru companiile importante din domeniu sa isi consolideze pozitia. Pana la urma, ca orice criza, si aceasta are rol de asanare si de repunere cu picioarele pe pamant a actorilor din domeniu”, sustine directorul general al GfK Romania.

In total, compania, care este prezenta in Romania din 1992, are 130 de clienti activi, dintre care 80% sunt multinationale si restul – firme locale. Un raport inegal, care in cazul altor companii de profil se transforma intr-un ecart si mai mare, si asta pentru ca firmele locale ori nu au puterea financiara ori obisnuinta sau increderea necesare pentru a apela la cercetarea specializata. “Structura procentuala in cazul nostru se explica prin faptul ca multinationalele vin in Romania cu o cultura specifica si o experienta internationala care le-a aratat ca un studiu de piata bine facut are o influenta coplesitoare in configuratia unui nou produs, intr-o repozitionare sau in impulsionarea vanzarilor pe un anumit segment”, explica Dumitrescu.

Pentru anul acesta, compania si-a propus sa realizeze afaceri de peste noua milioane de euro, iar daca marjele de profit de anul trecut se vor pastra – un profit net mai mare de 550.000 de euro. GfK are in prezent 130 de angajati in Bucuresti si 70 de salariati permanenti si 140 de colaboratori in centrul de la Iasi. “Numarul lor este in crestere fata de 2008 si mai avem inca de completat pozitii, deci vom mai face angajari anul acesta, iar de disponibilizari nici nu poate fi vorba”, subliniaza Dumitrescu. In schimb, criza isi va face vizibile efectele anul viitor, cand cifra de afaceri si profitul GfK vor intregistra un declin de 10-15% potrivit estimarilor companiei.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri