Monica Mandrutiu Ursus Breweries

Lucreaza in industria berii din anul 1990, de la absolvirea Facultatii de Tehnologia si Chimia Produselor Alimentare din cadrul Universitatii din Galati. In primii ani de facultate a studiat principalele tehnologii de fabricare a produselor alimentare, iar ulterior a ales sa se specializeze in domeniul industriei berii.

“Am facut aceasta alegere deoarece fabricarea berii este un proces complex si fascinant. Este un domeniu al diversitatii si creativitatii, o imbinare intre stiinta si arta. In orice domeniu succesul se obtine investind multa munca, pasiune si perseverenta in ceea ce faci, indiferent daca esti femeie sau barbat. Daca doresti cu adevarat sa faci performanta si iti iubesti meseria, nimic nu pare greu si nici o provocare nu te poate impiedica sa ajungi unde ti-ai propus”, argumenteaza Monica Mandrutiu (foto).

Potrivit acesteia, formarea unui degustator de bere implica parcurgerea mai multor etape. Initial, candidatii sunt supusi unor teste preliminarii de selectie. Daca aceste teste sunt trecute cu succes urmeaza etapele de instruire propriu-zisa, pe parcursul carora degustatorul deprinde tehnicile de degustare, se familiarizeaza cu principalele stiluri de bere, invata sa recunoasca aromele specifice berii, in concentratii foarte mici, de ordinul microgramelor/litru. La sfarsitul fiecarei etape de instruire se fac teste de validare, daca rezultatele obtinute sunt corespunzatoare se trece la nivelul urmator de dificultate.

Acest proces de invatare a “limbajului berii” dureaza aproximativ doi-trei ani, insa ulterior degustatorii trebuie sa parcurga instruiri periodice, deoarece abilitatile dobandite se pot pastra numai prin exercitiu.

In cazul Monicai Mandrutiu, programul initial de instruire a durat 2 ani, continuand cu un program la nivel avansat. “Perfectionarea unui expert degustator nu se termina niciodata. Eu particip permanent la programe de educare senzoriala pentru a-mi mentine abilitatile dobandite”, explica Mandrutiu.

Prima sa participare la o competitie internationala, ca membru al juriului, a avut loc in anul 2002, Mandrutiu devenind cunoscuta in special datorita rezultatelor obtinute la comisiile de degustare ale SABMiller, atat la nivel local, cat si regional sau international.

In ceea ce priveste cea mai grea competitie la care a participat, Mandrutiu nominalizeaza rapid: World Beer Cup. Deseori numita si “Jocurile Olimpice ale industriei berii”, World Beer Cup are loc o data la 2 ani si este una dintre putinele competitii din lume care acorda doar cate o medalie de aur, argint si bronz fiecare categorii.

“Pentru a castiga o medalie, o bere parcurge in medie trei etape etape succesive de selectie. De fiecare data sunt evaluate noua categorii de atribute distincte: limpiditatea si culoarea, mirosul, calitatea amarelii, continutul de alcool, respectarea criteriilor specifice stilului, aroma si gustul remanent, echilibrul aromelor, continutul de bioxid de carbon si meritul tehnic. Este cu adevarat o competitie globala, la editia din 2008 s-au inscris 2.864 sortimente de bere. La categoria “International Style-Lager”, unde a participat Ursus Premium, au concurat 51 de sortimente de bere”, isi aminteste Mandrutiu.

Un moment memorabil din activitatea sa profesionala este legat de aceasta competitie, si anume castigarea medaliei de aur la editia din anul 2008. “Imi aduc aminte si acum de emotiile de la festivitatea de premiere, de momentul de surpriza la anuntarea castigatorului, de felicitarile primite de la colegii berari din Germania, de nerabdarea cu care am asteptat sa se faca dimineata in Romania ca sa-mi pot suna colegii”, povesteste Monica Mandrutiu.

Aceasta nu se dezice cand vine vorba de bautura preferta, berea, si nu are restrictii in a consuma anumite bauturi in timpul liber. “Nu am restrictii privind regimul alimentar sau tipul de bauturi, insa am adoptat un stil moderat, fara excese. Nu fumez, evit preparatele picante, bauturile foarte fierbinti sau excesiv de reci”, afirma Mandrutiu.

CV Monica Mandrutiu

Nascuta in Baia Mare in anul 1967, Monica Mandrutiu si-a inceput cariera profesionala in anul 1990 in cadrul fabricii de bere Ursus din Cluj, unde a ocupat mai multe functii. Incepand cu anul 1998 si pana in anul 2004 a ocupat functia de manager de calitate in cadrul Companiei de Bere Romania, membra a SABMiller, supervizand activitatea din cadrul celor trei unitati de productie din Cluj, Buzau si Timisoara.

In perioada 2004-2007 a detinut functia de chief brewer Ursus Breweries Romania, fiind responsabila de calitatea si procesul tehnologic din cadrul fabricilor din Cluj, Buzau, Brasov si Timisoara. Din luna iunie 2007 este director de calitate in cadrul aceluiasi producator de bere.

Ursus Breweries produce in Romania marcile Peroni Nastro Azzurro, URSUS, Redd’s, Timisoreana, Stejar, Ciucas si Pilsner Urquell.

Mario Zurini - United Romanian Breweries Bereprod (URBB)

Mario Zurini - United Romanian Breweries Bereprod (URBB)Cu toate ca functia de berar-sef este atribuita de cele mai multe ori unor persoane cu experienta, Mario Zurini (foto), 39 de ani, ocupa de aproape 4 ani aceasta pozitie in cadrul URBB.

A intrat in industria berii in urma cu 12 ani, fiind atras de acest domeniu intrucat “presupune o pregatire multilaterala si o rigurozitate extrema, mai ales cand lucrezi cu marci premium internationale aflate sub licenta, asa cum sunt cele din portofoliul nostru. In plus, este un domeniu in care efectiv nu ai timp sa te plictisesti si ai permanent noi provocari”, argumenteaza Zurini.

In opinia sa, este dificil sa lucrezi in aceasta industrie “daca nu ai chemare, daca ai mintea opaca, daca nu-ti poti trimite terminatiile nervoase in interiorul instalatiilor pentru a simti direct orice vibratie”.

Isi aminteste ca primele “degustari” le-a facut in copilarie, cand mergea alaturi de tatal sau la cumparaturi in piata si gusta branza facuta de ciobani.

“Era o experienta deosebita, se poate identifica relativ usor daca branza e facuta din lapte de oaie sau este amestecata, daca cheagul e bun sau nu. Acesta a fost doar inceputul, iar experienta s-a completat zi de zi. A fi degustator depinde de harul cu care ai fost inzestrat din nastere. Pot spune ca este comparabil cu pictatul”, explica Mario Zurini.

Acesta sustine ca exista posibilitatea ca abolitatile unui degustator sa se atrofieze in timp prin imbatranire, boala sau chiar din cauza unor excese. “Nu exista solutii miraculoase in acest sens, insa, o viata cumpatata, cu o alimentatie fara condimente puternice, fara fumat, fara exces de alcool, antrenamentul continuu prelungesc sau chiar garanteaza performantele”, afirma Zurini.

Un moment important din cariera sa l-a reprezentat aniversarea anul acesta a 10 ani de la lansarea Tuborg Christmas Brew. “Am fost aici si la prima sarja si pot spune ca atunci cand lucrezi din placere si cu placere simti ca timpul zboara”, declara Mario Zurini.

CV – Mario Zurini

Mario Zurini s-a nascut in anul 1971, la Bucuresti. A absolvit Facultatea de Chimie Industriala, Sectia Inginerie, din cadrul Institutului Politehnic Bucuresti.

Zurini s-a alaturat echipei URBB imediat dupa absolvirea Institutului Politehnic Bucuresti, in 1997. Pana in 2000, a fost inginer pentru procesarea berii.

In anul 2000, a intrat in echipa de elvetieni care a construit brandul si produsele Heidi Chocolats in Romania. In 2005, cand a parasit firma, ocupa functia de manager al departamentului de productie.

In perioada 2005-2006, Mario Zurini a ocupat functia de director de productie al uneia dintre cele mai mari mori din sud-estul Europei, apartinand grupului elen de morarit si panificatie Loulis.

A revenit in URBB in anul 2006, ocupand din acel moment functia de manager al departamentului calitate.

Portofoliul URBB cuprinde marcile internationale de bere Tuborg, Tuborg Strong, Tuborg Christmas Brew, Carlsberg, Skol, Guinness, Holsten si Kilkenny si bauturile racoritoare - Orangina si Granini.

Liliana Soare InBev

Pentru Liliana Soare (foto), directorul departamentului calitate din cadrul InBev Romania, angajarea in industria berii, dupa cinci ani in domeniul cercetarii fundamentale, a reprezentat trecerea fireasca de la teorie la practica.

Liliana Soare, 36 ani, a absolvit in anul 1996 Facultatea de Biochimie din cadrul Universitatii Bucuresti si s-a angajat in anul 2000 la fabrica Interbrew Efes Brewery din Ploiesti, prima investitie a concernului Interbrew in Romania. A ocupat pe rand pozitii precum microbiolog, sef de laborator, manager de proiect, iar in ultimii doi ani a detinut functia de manager de calitate.

In opinia sa, anii pregatitori sunt fundamentali in meseria de degustator, fiind nevoie de cativa ani pana cand degustatorii debutanti deprind “limbajul berii” si devin capabili sa detecteze aromele specifice sau cele straine si nedorite.

In cazul InBev, echipa de degustare primeste la fiecare 2 luni probe-surpriza din Marea Britanie care trebuie identificate. “Pe baza rezultatelor acestor probe, echipa de degustare pe care o coordonez este pe locul 5 in lume (intre fabricile InBev), cu 2 degustatori recunoscuti ca fiind «Best taster»”, explica Soare.

Printre premiile obtinute de brandurile InBev se numara medalia de argint primita de Bergenbier in anul 2009, respectiv media de bronz detinuta de Bergenbier fara alcool la Concursul de degustare din Belgia (ITQI). La acestea se adauga campanile de comunicare si marketing de-a lungul anilor: in 2005, Bergenbier a castigat Marele Premiu Effie, aur in categoria Bauturi Alcoolice si aur pentru in categoria Promotii FMCG.

Prezenta de 15 ani pe piata locala, InBev Romania produce marcile Stella Artois, Beck’s, Bergenbier, Lowenbrau si Noroc si importa specialitatile belgiene Leffe si Hoegaarden.

Maria Stoica Heineken Romania

Drumul Mariei Stoica (foto) in industria berii a inceput acum 21 de ani. A lucrat la Fabricile de Bere Rahova (Bucuresti) si Vulturul (Buzau), dar si ca antreprenor in domeniul consultantei din industria berii. La Brau Union a inceput sa lucreze in anul 2002, avand functia de coordonator calitate.

Doi ani mai tarziu, cand compania Brau Union a fost preluata de Heineken, Maria Stoica a devenit central quality service manager, functie ocupata si in prezent.

“Nu pot spune ca este nici greu, dar nici usor sa activezi in acest domeniu. Pot spune ca este frumos. Imi place ceea ce fac, pentru ca eu vad fabricarea berii ca pe o arta; o arta in care pun suflet si pasiune. Cred ca ingredientul cel mai important in fabricarea berii este pasiunea”, afirma Maria Stoica.

Dupa noua ani de specializare in industria carnii si laptelui (liceu si facultate), aceasta a ajuns sa lucreze intr-un domeniu la care nici nu se gandea - fabricarea berii. Un moment memorabil din cariera sa profesionala a avut loc in decembrie 1994, cand a plecat din sectorul de stat si a inceput, cu pasi marunti, activitatea de consultanta in industria berii.

In opinia sa, pentru ca un degustator sa poata identifica defectele care pot afecta calitatea berii, este nevoie de un training de minim 6 luni. Etapele acestui proces sunt:
- recrutarea persoanelor care doresc sa fie parte a echipei de degustatori
- selectarea acestora pe baza unor criterii specifice, prestabilite
- instruirea propriu-zisa pentru cei selectati ( sedinte zilnice de degustare care au rolul de a dezvolta capacitatile olfactive ale fiecaruia in identificarea si cuantificarea defectelor, folosind kit-uri si metode speciale )
- testarea celor care “confirma“
- definitivarea echipei de degustatori
- testarea echipei din cand in cand si reinstruirea ei pentru identificarea de noi tipuri de defecte.
- reimprospatarea echipei de degustatori prin cooptarea de noi membrii care la randul lor parcurg etapele mentionate anterior.

Portofoliul de marci a companiei acopera toate segmentele pietei: Heineken, Ciuc Premium, Neumarkt, Bucegi, Edelweiss (import), Zipfer (import), Gösser, Schlossgold, Silva, Gambrinus, Harghita si Hategana.