La nivelul urmator

La nivelul urmator“Este o provocare sa fii manager pe timp de criza, dar cel putin in cazul de fata este o misiune asumata pentru ca MOL Romania este un business care se deruleaza 24 de ore pe zi, 365 de zile pe an”, declara Zsolt Szalay (foto), intr-un interviu acordat Wall-Street, cu patru luni inainte de a-si anunta plecarea din functie. Acum spune ca schimbarea este una normala pentru un expat, care petrece maxim cinci ani pe aceeasi pozitie, si ca si-a dus la bun sfarsit misiunea sa principala – aceea de a integra benzinariile Shell, achizitionate in 2004, in reteaua locala, care numara in prezent 135 de statii.

Ce va face mai departe, inca nu este clar, cel putin oficial, reprezentantii companiei precizand doar ca Szalay va ramane in cadrul companiei, pe o pozitie care sa-i ofere noi provocari. “Zsolt urmeaza sa plece acum pentru cateva saptamani in Ungaria – tara natala - dupa care va primi o noua functie in cadrul grupului”, a spus Szabolcs Ferencz, noul country manager al MOL Romania, sosit la Bucuresti pentru o prima intalnire cu presa.

Conferinta de presa prin care s-a anuntat schimbarea de management a avut loc intr-o cafenea din centrul Capitalei, putin inainte de ora pranzului, jurnalistii prezenti afland tot atunci de noua numire la carma MOL Romania. Oficialii prezenti acolo – Zsolt Szalay, Szabolcs Ferencz si Laszlo Piry, vicepresedinte senior al diviziei de retail in cadrul grupului MOL, nu au oferit prea multe detalii pe aceasta tema, la fel de rezervati fiind si in ceea ce priveste strategia noului sef pentru anul viitor.

Ferencz, fost vicepresedinte de comunicare corporativa al grupului ungar, a apreciat ca preia conducerea intr-o companie “bine organizata, cu performante deosebite, care trebuie sa se dezvolte in continuare si sa-si imbunatateasca serviciile”, dupa un an “greu”.

Comunicator de cariera, intoarcerea lui Ferencz in Romania, unde a crescut inainte de a emigra pentru a-si face studiile in Germania, vine intr-un moment in care intreaga industrie se confrunta cu o restrangere a cererii intr-un context economic global plin de incertitudini. O serie de variabile, precum incertitudinea surselor de finantare, comportamentul consumatorului pus in fata cu slabirea puterii de cumparare, dar si vesnica volatilitate a pretului petrolului sunt doar cateva dintre problemele cu care noul sef va trebui sa se lupte anul viitor.

Intrebat care va fi misiunea sa in cadrul MOL Romania, Ferencz a declarat ca si-a propus mentinerea cotei de piata si o prognozare atenta, pentru a pregati “planul de lupta” pentru 2010. “Nu pot sa ofer prea multe detalii pentru ca sunt de abia venit aici, dar dupa 1 ianuarie voi fi in masura sa dau mai multe detalii pe aceasta tema”, a comentat noul country manager.

“Sunt sigur ca 2010 va fi un an la fel de greu, cel putin in prima jumatate a sa, dar sunt optimist”, a mai spus Ferencz, adaugand ca industria carburantilor a avut o descrestere “conform previziunilor”, pe fondul schimbarilor din industria transporturilor, unul dintre “motoarele” companiilor petroliere.

“Flancat” de cei doi manageri – un “fost” si un “viitor” – Piry, el insusi proaspat numit in functia de vicepresedinte al diviziei de retail din cadrul grupului – a declarat ca Romania are o importanta de ordin strategic pentru MOL si ca este un “factor de succes”. “Prima mea vizita de dupa 1 octombrie 2009 (data numirii in noua pozitie – n. red.) a fost in cadrul filialei romanesti. MOL Romania face parte din strategia grupului de dezvoltare la nivel regional”, a mai subliniat oficialul.

Cu afaceri de aproape 600 de milioane de euro anul trecut, MOL Romania absoarbe 20% din bugetul de investitii al diviziei de retail la nivel de grup. Compania a investit anul acesta 4,5 milioane de euro pentru deschiderea a trei benzinarii cu suprafete intre 2.000 si 3.500 de metri patrati (la Bors, Barlad si Codlea), precum si in dotarea depozitului de la Tileagd cu un sistem de incarcare in cisterne.

Patru ani de expansiune

Patru ani de expansiuneNumit la varsta de numai 35 de ani in fruntea MOL Romania, Szalay venea cu o experienta de patru ani ca director de marketing pentru regiunea Europei Centrale si de Est, inclusiv Ungaria. Responsabilitatile sale erau legate de trasarea directiilor pentru imaginea corporativa a grupului, de armonizara activitatilor de marketing si a celor de retail, precum si trasarea strategiilor de extindere in regiune.

“Primul meu job a fost la L'Oreal, insa a fost ceva de orientare. Apoi, am intrat in echipa Michelin si deja incepusem sa ma familiarizez cu industria carburantilor, cele doua industrii fiind invecinate”, povestea Szalay. Vorbitor fluent a cinci limbi straine (germana, franceza, engleza, rusa si italiana), managerul s-a pregatit pentru cariera in domeniul marketingului atat in Ungaria, tara sa de origine, cat si in Statele Unite ale Americii, in Franta si Elvetia. Dupa patru ani in care a ocupat functia de director de marketing al MOL pentru Ungaria si Europa Centrala si de Est, Szalay vine la carma filialei romanesti in ianuarie 2006.

La putin timp, MOL Romania preia 11 statii Petrom in schimbul vanzarii altor 30, scopul miscarii fiind acela de a optimiza acoperirea teritoriala a retelei ungare pe plan local. Un an mai tarziu, MOL Romania se extinde cu alte noua statii, investitiile totalizand la momentul respectiv 15,4 milioane de euro. Tot in 2007, compania adopta un nou sistem de operare – CODO (statiile sunt detinute de companie, dar operate de dealeri), in scopul cresterii profitabilitatii si eficientizarii costurilor.

In 2008, bugetul de investitii pentru dezvoltarea retelei de benzinarii creste cu aproape 30% comparativ cu 2007, compania realizand la final de an afaceri de aproape 600 de milioane de euro, o crestere semnificativa fata de cele 533 de milioane de euro obtinute in anul precedent. Este anul cand alte noua benzinarii sunt incluse in retea.

In anul 2008, vanzarile de carburant ale MOL Romania (exprimate in litri) au crescut cu 2% fata de anul precedent, iar cifra de afaceri a companiei s-a majorat cu 11%, ajungand la aproximativ 590 milioane euro, ceea ce o claseaza in top cinci al marilor retaileri de pe piata locala. Profitul realizat anul trecut s-a cifrat la aproape 12 milioane de euro, “pornind de la investitiile majore si respectarea unui plan de eficientizare si reducere a costurilor”, potrivit oficialilor companiei.

Cat despre extinderea retelei in perioada urmatoare, oficialii prezenti la conferinta de anuntare a noului country manager au subliniat doar ca in functie de oportunitatile care vor aparea pe piata, se va lua o decizie. "Daca sesizam vreo oportunitate de investitie, o vom urmari. Dar pentru asta, trebuie sa existe oportunitati pe care sa le fructificam mai apoi", potrivit lui Laszlo Piry (foto), vicepresedintele diviziei de retail al grupului ungar.

In prezent, reteaua MOL Romania include 135 de benzinarii. MOL Plc este o companie multinationala, activand in domeniul petrolului si gazelor, lider in Europa Centrala si de Est, cu sediul central in Budapesta. Grupul MOL deruleaza operatiuni in Europa, Orientul Mijlociu, Africa si statele membre CIS, avand peste 33.000 de angajati in intreaga lume. MOL detine cinci rafinarii in Ungaria, Slovacia, Croatia si Italia, cu o capacitate de rafinare de 23,5 milioane tone/an. MOL are peste 1.500 benzinarii in Europa Centrala si de Sud-Est.

Profil de manager: Zsolt Szalay: "A trebuit sa ma adaptez conditiilor locale".

Modelatorul de benzinarii

Modelatorul de benzinariiAnul acesta, MOL Romania a demarat in forta un program de modernizare a 20 dintre statiile pe care le detine. Totodata, este vorba despre un proces de rebranding, care se va intinde pe mai multi ani, si care vizeaza improspatarea designului printr-o noua identitate vizuala.

Noul model de benzinarie, cu un magazin reorganizat si un design modernizat, mai bine adaptat nevoilor clientilor, este preluat din Ungaria, acolo unde MOL l-a implementat prima data, “desi la nivel de grup managementul nu urmareste un program major de rebranding”, potrivit declaratiilor lui Zsolt Szalay, fostul country manager, din aceasta vara.

Rebranduirea benzinariilor, cu accent pe magazinul din cadrul acestora, aduce si o mai buna punere in valoare a segmentului non-oil (produse ce nu intra in categoria carburanti), care genereaza in prezent 15% din totalul incasarilor pentru MOL Romania. Miza o reprezinta profiturile mult mai mari in comparatie cu cele aduse de produsele petroliere, mai ales in conditiile in care segmentul este pe o panta ascendenta ca pondere in vanzari.

La nivelul intregii industrii, consumul de carburanti a scazut cu 10% anul acesta fata de 2008, pe fondul crizei, care a speriat mai ales clientii corporate. Marea provocare a anului viitor va fi “balansarea reculului consumului personal cu revigorarea sectorului industrial”, astfel incat nivelul vanzarilor sa se mentina la acelasi nivel. Oficialii MOL nu au spus cu cat a scazut consumul de carburanti anul acesta, dar au precizat ca deprecierea a fost conform previziunilor.

In plus, pentru 2010, oficialii MOL Romania si-au propus sa pastreze nivelul de carburanti vanduti si sa investeasca in reteaua de benzinarii deja existenta. "Ne vom concentra pe vizibilitatea preturilor pentru clienti astfel incat sa dispara ideile preconcepute legate de pret", a mai spus Laszlo Piry, vicepresedinte senior al diviziei de retail in cadrul grupului MOL.

Citeste detalii despre procesul de rebranding al benzinariilor MOL Romania.