Ce urmeaza?

Ce urmeaza?“Eu vad o mentinere a pietei la un nivel similar cu cel din 2009, poate cu o usoara crestere spre sfarsitul anului, aceasta fiind o varianta optimista”, apreciaza Lucian Mihai, managing partner Interact, cu afaceri de circa 0,85 mil. euro in 2009, in scadere cu aproape 40% fata de anul precedent.

In ciuda declinului urias pe care l-a inregistrat in 2008, compania spera sa-si creasca businessul pana spre un milion de euro la sfarsitul lui 2010.

Varianta revenirii pietei in a doua jumatate a anului 2010 este sustinuta si de Octavian Pantis (foto), managing director la TMI Romania, companie care a ajuns “cam la nivelul lui 2007”.

In valori absolute, businessul TMI Romania a pierdut 800.000 de euro intr-un an, de la 2,1 mil. euro in 2008 la aproximativ 1,3 milioane de euro in 2009.

“Piata de training in 2010 va fi probabil cam la acelasi nivel cu cea din 2009 si tot cu o prima jumatate mai slaba si o a doua jumatate mai consistenta. Cam aceasta e tendinta in fiecare an, tendinta care se vede si mai bine in anii mai grei”, subliniaza Pantis.

In ceea ce priveste anul 2009, Pantis considera ca piata a fost marcata de doua schimbari majore.

“Pe de o parte, de o redimensionare in jos a operatiunilor, iar pe de alta parte, de transformarea usoara a serviciilor oferite clientilor. Companiile care fac de toate pentru toti cred ca au probleme serioase acum, cand clientii cauta parteneri de incredere si cu competenta dovedita”, spune Pantis.

Orientarea si specializarea firmelor de training le va permite acestora “sa guste” din licitatiile care se vor derula anul acesta. Cu alte cuvinte, sa reziste pe piata. Si poate chiar sa se dezvolte.

In 2010 va exista un numar restrans de firme care vor fi invitate sa ia parte in cadrul licitatiilor strategice. Acest grup va fi format din firme care au depus eforturi in acest an pentru a pastra calitatea programelor de training si care au stiut cum sa se pozitioneze pe piata de profil. Furnizorii care aveau in portofoliu programe ce ofereau o valoare mica si care foloseau metodologii superficiale au fost eliminati din piata”, afirma Viorel Panainte, partener la Human Invest, companie cu afaceri de 0,8 milioane de euro in 2009, in scadere fata de valoarea de 0,95 milioane de euro obtinuta in 2008.

Solutiile de supravietuire din 2009

Solutiile de supravietuire din 2009Consultantii din training au adaptat in 2009 o parte din aceleasi metode folosite chiar de clientii lor, cum ar fi reducerile de personal sau renegocierea chiriilor.

Potrivit ultimelor informatii disponibile, Codecs si United Business Development (UBD), doi din cei mai importanti jucatori de pe piata locala de training, cu afaceri de 4,8 mil. euro, respectiv 1,7 mil. euro in 2008, si-au redus semnificativ numarul de angajati.

Tot in vara, reprezentantii UBD declarau ca si-au redus personalul cu 20% de la inceputul anului, pe fondul declinului inregistrat de piata training.

Pe langa reducerile de personal si de alte cheltuieli, anumite firme de training au incercat sa reduca declinul afacerilor prin diferite metode, cum ar fi oferirea de traininguri gratuite sau de alte servicii, cum ar fi cursuri de limbi straine. Solutii ingenioase sau anomalii profesionale?

“Nu le-as considera ca fiind anomalii, ci parte a strategiei de promovare si vanzare pe timp de criza. Avand in vedere bugetele reduse, precum si un focus mai puternic vizavi de compatibilitatea programului de training cu strategia de afaceri a companiilor, furnizorii de training au trebuit sa arate potentialilor clienti mai mult decat un simplu material de prezentare”, este de parere Viorel Panaite (foto) .

Pariaza in continuare pe fonduri europene

Pariaza in continuare pe fonduri europeneFondurile europene raman si in 2010 una din putinele solutii de supravietuire pentru firmele de training, in conditiile in care banii vor ramane la fel de putini ca in 2009.

Ascendis, printre cei mai mari jucatori din piata locala de training, pariaza in continuare pe banii pe care i-ar putea atrage prin intermediul proiectelor cu finantare europeana.

In 2009, un milion de euro din businessul total al companiei a fost generat de fonduri europene.

Ascendis a obtinut in 2008 o finantare europeana de circa doua milioane de euro pentru un proiect care se desfasoara in perioada 2009-2010, al carui principal scop este oferirea de pregatire profesionala pentru circa 1.500 de angajati din IMM-uri.

Proiectul se desfasoara in trei etape, care presupun identificarea nevoilor de dezvoltare ale angajatilor microintreprinderilor, promovarea necesitatilor salariatilor in cadrul unor evenimente regionale, precum si pregatirea efectiva a celor inscrisi in program.

“Proiectul derulat din fonduri europene a venit intr-un moment extrem de oportun pentru piata. Anul acesta, cand si mai putini oameni au acces la dezvoltare profesionala, oportunitatea de a participa la un program care nu presupune costuri pentru ei este foarte bine venita. Intentionam sa aplicam si pentru alte proiecte. In acest moment exploram cateva oportunitati”, spune Andrei Gosu (foto), director general Ascendis.

In afara Ascendis, si Human Invest a decis sa se axeze pe oportunitatea pe care o reprezinta fondurile europene pentru furnizorii de training de pe piata locala, fara a-si axa businessul pe solutia finantarii UE.

“Fondurile europene nu au reprezentat un domeniu de interes foarte important pentru noi. In acest an am depus impreuna cu o alta companie, noi participand in calitate de partener, un proiect ce vizeaza o suma de peste 2 milioane de euro, in cadrul acestor fonduri”, afirma Panaite.

O data cu intrarea in Uniunea Europeana, Romania poate atrage, in perioada 2007-2013, circa 4,2 miliarde de euro, sub forma de fonduri europene, pentru dezvoltarea resurselor umane.

Piata de training a fost estimata anul trecut la 40-50 de milioane de euro, cei mai importanti jucatori fiind Codecs, Ascendis, TMI Romania, UBD, Interact, Human Invest si Trend Consult.