Piata romaneasca, a treia evolutie din Europa pentru Holcim

Piata romaneasca, a treia evolutie din Europa pentru HolcimHolcim, unul din cei mai mari producatori de ciment din lume, a inregistrat o scadere cu 19% a vanzarilor de ciment si clincher (materia prima pentru ciment) pe piata locala, pe fondul declinului sectorului constructiilor, se arata in raportul financiar anual al grupului elvetian.

Cu toate acestea, evolutia vanzarilor din Romania a fost printre cele mai bune inregistrate de elvetieni la nivelul Europei.

La nivel de grup, doar pietele din Croatia (-18,2%) si Azerbaijan ( -17%) au avut evolutii mai bune in ceea ce priveste vanzarile.

Pe de alta parte, vanzarile grupului elvetian au scazut cu 47,8% in Slovacia si cu 46% in Bulgaria, in vreme ce vanzarile din Cehia au inregistrat un declin de 21,8%, iar cele din Ungaria s-au comprimat cu 22,5%. De asemenea, vanzarile din Serbia au scazut cu 20% in 2009.

Raportul noteaza ca scaderea vanzarilor in Euroa Centrala si de Est s-a produs din cauza caderii sectorului constructiilor.

“In Ungaria, Romania si Bulgaria, activitatea de constructii din mediul privat a fost oprita aproape in totalitate, in vreme ce un numar important de proiecte publice de infrastructura a incetat din cauza crizei financiare”, mentioneaza sursa citata.

Markus Wirth
(foto), seful companiei, spunea recent ca industria cimentului va continua sa scada in prima jumatate a anului, urmand ca al doilea semestru sa compenseze declinul din primele sase luni.

Anul trecut, vanzarile de ciment de pe piata locala au totalizat 8-8,5 milioane de tone, in scadere cu 20-25% fata de 2008.

La nivel de grup, vanzarile si profitul net ale Holcim au scazut cu 18%, in 2009, pe fondul diminuarii cererii in Statele Unite si Europa, in vreme ce marjele operationale de profit au crescut datorita reducerii costurilor.

Profitul net al companiei a scazut la 1,47 miliarde de franci elvetieni (1 mld. euro), de la 1,78 miliarde de franci elvetieni (1,2 mld. euro), cat a fost in 2008. Totodata, vanzarile grupului s-au ridicat la 21,13 miliarde de franci elvetieni ( 14,4 mld. euro), in scadere cu 16%.

Oficialii Holcim, care alaturi de francezii de la Lafarge si de mexicanii de la Cemex controleaza piata mondiala de ciment, au declarat ca vor continua sa reduca nivelul consturilor si in acest an, dar nu au facut estimari pentru 2010.

Holcim Romania, care a avut in 2008 o cifra de afaceri de 372 milioane de euro si un profit net de 30,1 milioane de euro, detine trei fabrici de ciment, la Turda, Campulung si Alesd, avand peste 1.200 de salariati.

Grupul elvetian este cel mai mare investitor de pe piata locala. In perioada 1997-2009 a investit circa 640 de milioane de euro in achizitia si dezvoltarea celor trei fabrici.

Lafarge spera sa vanda cu pana la 5% mai mult ciment

Lafarge spera sa vanda cu pana la 5% mai mult cimentGrupul francez Lafarge estimeaza o crestere in volum a vanzarilor de 0-5% in 2010, dupa declinul de 34,4% consemat anul trecut, din cauza scaderii cererii, in contextul crizei economice mondiale. Spre deosebire de Holcim, Lafarge a consemnat in Romania cea mai mare scadere a vanzarilor dintre toate tarile in care este prezent grupul in Europa Centrala si de Est.

Cu toate acestea, Romania se afla pe locul al doilea in clasamentul evolutiei estimate a vanzarilor pe 2010 in randul Europei Centrale si de Est, dupa Polonia (2-7%).

“Vanzarile din Europa Centrala si de Est au scazut cu 42% in 2009, la 795 milioane de euro, de la 1,374 miliarde de euro in 2008. Deprecierea monedelor estice in raport cu euro a avut un impact negativ de 210 milioane de euro”, se arata in raportul financiar anual al Lafarge.

La nivelul intregului grup, Lafarge a raportat pentru 2009 un profit net in scadere cu 54%, la 736 milioane euro, in conditiile in care profitul operational a scazut cu 30%, la 2,47 miliarde euro. Cifra de afaceri a scazut cu 17%, la 15,8 miliarde euro.

Grupul francez, care a intrat pe piata locala prin preluarea fostului producator national Romcim, in 1997, a ajuns la o cifra de afaceri de 370 milioane de euro in 2008 si la un profit net de 163,8 milioane de euro. Lafarge Romania a fost in 2008 una din cele mai profitabile companii de pe piata locala.

La sfarsitul anului trecut, compania a finalizat constructia celui mai mare siloz de clincher de tip dom din lume, care se afla in incinta fabricii de la Medgidia, una din cele trei unitati de producatie ale francezilor de pe piata locala. Fondurile alocate pentru construirea silozului s-au ridicat la 16,5 milioane de euro.

Investitia in siloz face parte din planul de majorare a capacitatilor de productie, din perioada 2007-2011, in valoare de 90 milioane de euro.

Silozul are o capacitate de stocare de 250.000 de metri cubi de clincher, iar la construirea lui au lucrat 200 de muncitori si specialisti din Romania, SUA, Polonia, Mexic, Austria, Germania si Turcia.

HeidelbergCement a vandut cu 16% mai putin

HeidelbergCement a vandut cu 16% mai putinGrupul german HeidelbergCement, al treilea producator de pe piata locala de ciment, nu a anuntat oficial cum au evoluat vanzarile din Romania in 2009, insa oficialii Carpatcement Holding, subsidiara locala, prognozau la sfarsitul anului trecut o scadere de 30% a cifrei a vanzarilor.

In primele noua luni ale anului trecut, Carpatcement Holding a inregistrat o scadere 16% a vanzarilor in volum fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit raportului financiar trimestrial al producatorului de ciment.

Vanzarile subisidiarei locale au avut o pondere de 4,3% in cifra de afaceri a grupului din operatiunile cu ciment in ianuarie-septembrie 2009, in conditiile in care germanii au vandut 59,4 milioane de tone de ciment.

La nivelul Europei, doar pietele din Germania (-4%), Polonia (-7%) si Kazahstan (-13%) au inregistrat o evolutie mai buna a vanzarilor decat cea din Romania, in vreme ce vanzarile din Ungaria au scazut la fel de mult ca in Romania.

Ucraina (-49%), Marea Britanie (-32%), Norvegia (-25%) si Rusia (-25%) sunt statele europene in care grupul german a inregistrat cea mai mare scadere a vanzarilor comparativ cu primele noua luni din 2008.

La nivel de grup, cifra de afaceri a fost de 8,4 miliarde de euro in perioada ianuarie-septembrie, cu 22,4% mai mica decat in intervalul similar din 2008. Profitul net s-a diminuat de aproape patru ori, de la 2 miliarde de euro in primele noua luni ale anului trecut la 522 mil. euro.

In 2008, Carpatcement a avut o cifra de afaceri de 294 mil. euro si un profit net de 87,7 mil. euro.