Un nou lider pe piata mezelurilor

Un nou lider pe piata mezelurilorCaroli Foods Group si Campofrio Food Group au anuntat semnarea acordurilor de fuziune a operatiunilor celor doua companii, in forma unui joint venture, in Romania si teritorii invecinate care includ Bulgaria, Republica Moldova, Serbia, Ucraina si Turcia.

Acest joint venture va crea cea mai mare companie de pe piata produselor din carne procesata din Romania, cu o cota de piata cumulata de peste 16% si o cifra de afaceri care depaseste 120 milioane de euro. In timp ce Romania va ramane principala piata de desfacere, noul joint venture intentioneaza sa isi dezvolte prezenta si in zona Europei de Sud-Est.

Piata mezelurilor din Romania era estimata in 2008 la 210.000 tone si peste 800 milioane de euro.

Actiunile noii companii vor fi detinute in proportie de 51% de catre Caroli Foods Group si de 49% de catre Campofrio Food Group, care a achizitionat un pachet de actiuni in numerar pentru a detine participatia de 49% in cadrul noului joint venture. In schimb, fiecare dintre cele doua companii pot achizitiona in timp pachetul integral de actiuni al noii entitati.

Noul grup va avea un consiliu director format din 5 membri, reprezentanti ai Caroli Foods si Campofrio, care va fi prezidat de Talal El-Solh. Haluk Akdemir (foto), in prezent CEO al Caroli Foods, va deveni Chief Executive Officer al noului joint venture. Compania va opera sub numele de Caroli Group Foods.

“Compania Caroli Foods a fost intotdeauna atenta la oportunitatile existente in piata. Dupa cum am spus, sinergiile dintre cele doua companii pot contribui in mod considerabil la intarirea si dezvoltarea acestui joint venture pe plan local. Mai mult, aceasta tranzactie ne ofera oportunitatea de a evolua si pe pietele invecinate”, au declarat pentru Wall-Street reprezentantii Caroli Foods.

Fara a oferi detalii in privinta valorii acestei tranzactii, acestia au precizat ca in prezent miscarea este supusa aprobarii Consiliului Concurentei. “De aceea, luand in considerare durata acestor proceduri, ne asteptam ca intregul proces sa se incheie la sfarsitul celui de-al treilea trimestru al anului 2010. Mai multe informatii vor fi disponibile dupa aceasta data”, au adaugat oficialii Caroli Foods.

Contactat de Wall-Street, Ovidiu Wencz, directorul general al Campofrio Romania, a precizat ca nu detine inca informatii in privinta viitorului sau rol in cadrul noii companii formate. “Este totul foarte cald. Nu au fost discutate toate detaliile tranzactiei”, a spus Wencz.

La sfarsitul lunii ianuarie, acesta a declarat in exclusivitate intr-un interviu acordat Wall-Street ca spaniolii si americanii de la Campofrio Food Group nu au respins ideea unei achizitii a unuia sau mai multor jucatori locali, cu cote de piata si branduri relevante. La momentul interviului, negocierile pentru preluarea unui jucator local erau deja in curs, potrivit unor surse din piata.

Cum priveste piata acest joint venture?

Cum priveste piata acest joint venture?Pentru jucatorii din industrie aceasta miscare nu a reprezentat o surpriza, in conditiile in care Caroli Foods s-a pregatit din timp pentru aceasta tranzactie, anuntandu-si cu mult timp inainte planurile de expansiune prin achizitie de branduri. In plus, distributia produselor Caroli Foods era asigurata de catre Smithfield, care in 2008 a fuzionat cu grupul Campofrio.

Acest joint venture a reprezentat in opinia unor jucatori din industrie o preluare de piata in stil american, care va beneficia insa de o pozitie privilegiata in retailul modern si de o distributie buna.

“Niciunul dintre cei doi jucatori nu este lider de piata, din contra fiecare dintre cele doua companii se confruntau cu probleme financiare. Pe de o parte Campofrio era in cadere din punct de vedere al vanzarilor, in timp ce Caroli Foods se afla intr-o situatie putin mai buna pe fondul presiunii de piata. Ideea a fost probabil a infintarii unui holding, insa legislatia locala nu permite acest lucru, spre deosebire de o fuziune, care este acceptata”, spune un reprezentant al unui producator de mezeluri.

De asemenea, Sorin Minea (foto), presedintele Angst si Romalimenta, a declarat pentru Wall-Street ca “mariajul” dintre Caroli si Campofrio reprezinta o “tentativa de acaparare a tuturor etajelor din piata”, focusul fiind pe segmentul medium-low.

“Piata va fi bulversata. Eu sunt absolut sigur ca vom mai asista la astfel de miscari. Cam toata lumea a incercat in ultimul an sa «isi marite afacerile». Sunt multi producatori despre care stiu ca au intrat in insolventa sau au dat faliment. Banuiesc ca cei de la Caroli nu se vor opri aici, ci vor continua strategia de preluare de branduri”, afirma Sorin Minea.

In ceea ce priveste impactul acestei miscari asupra business-ului Angst, Sorin Minea declara ca nu va fi influentat in niciun fel intrucat se axeaza pe o nisa, cea a produselor elaborate, de o alta calitate. Sorin Minea, Angst: Piata mezelurilor de acum este cea mai slaba din ultimii 10 ani

Caroli si Campofrio inainte de fuziune

Caroli si Campofrio inainte de fuziuneIn 2009 Campofrio a reusit sa mentina cifra de afaceri la nivelul din 2008 – aproximativ 30 mil. euro – si sa incheie primul an de criza pe profit, “inferior celui din anii trecuti, insa cu profit in conditiile in care putine companii pot vorbi de acest lucru”, spunea Ovidiu Wencz (foto) in luna ianuarie.

In schimb, volumul vanzarilor a raportat un declin de 7% comparativ cu 2008. Printre produsele cu cele mai mari vanzari se regasesc sortimentele din sunca, salam, pate, produsele importate din cadrul CFG.

La momentul respectiv, Wencz declara ca obiectivele strategice sunt similare cu cele din anii anteriori si urmarite de mai multa vreme de CFG si anume “crearea unei structuri de business cu cota de piata de doua cifre, cifra de afaceri de peste 100 mil. euro si o profitabilitate de cca. 10 mil. euro EBITDA, care sa fie principalul vector de consolidare si «asanare» etica a unei piete prea fragmentate si prea vulnerabile fenomenelor de «piata neagra» si evaziune fiscala masiva”.

Campofrio Romania are in prezent 700 de angajati, dintre care aproape 400 la fabrica din Tulcea si la cele 2 ferme detinute de companie, iar restul in structura manageriala, logistica si de vanzare. Portofoliul de aproximativ 120 de produse atinge o cota de piata de 4-5%.

Compania a finalizat anul trecut alinierea la cerintele europene a fabricii de la Tulcea, proiect care trebuia terminat pana la 1 ianuarie 2010.

Caroli Foods produce cinci marci de mezeluri: Gourmet, Caroli, Maestro, Sissi si Primo Familia. Pe parcursul celor 12 ani de activitate, Caroli Foods a investit peste 35 de milioane de euro in procesarea si distribuirea mezelurilor (tehnologie, echipamente de igiena, resurse umane).

Grupul are 1.300 de angajati, dintre care majoritatea au intre 18 si 35 de ani. Produsele Caroli Foods sunt aliniate standardelor Uniunii Europene. Cele doua fabrici de la Pitesti, cu o suprafata productiva de peste 18.000 de metri patrati, sunt certificate in vederea sigurantei alimentare. Grupul Caroli Foods este in principal format din companiile Caroli Prod 2000 SRL, Caroli Foods Group SRL, Caroli Brands SRL si Maestro Industries SRL.

Potrivit ultimelor date financiare disponibile, Caroli Foods a afisat in primele sase luni din 2009 venituri nete de 29 mil. euro, in crestere cu 1% comparativ cu aceeasi perioada din 2008.