Un Paste cu un consum chibzuit

Desi in primele doua luni ale anului vanzarile de carne de pui s-au situat sub asteptari, in luna martie acestea inregistreaza o crestere a volumului de 25%, respectiv o crestere in valoare de peste 12% fata de aceeasi perioada din 2009, a declarat pentru Wall-Street Grigore Horoi, presedintele Agricola Bacau.

De asemenea, preparatele fierte si afumate si salamurile crude uscate de la Salbac inregistreaza cresteri semnificative ale vanzarilor in aceasta luna, respectiv 50% in volum si peste 58% in valoare fata de martie 2009. In plus, semipreparatele si produsele pre-gatite Sav’Or (produse din carne si vegetale) si-au majorat vanzarile cu 27% in volum si 33% in valoare.

Si ouale pentru consum afiseaza cresteri importante ale vanzarilor, de 34,5% in volum si aproape 50% in valoare.

La nivelul grupului de firma Agricola Bacau, luna martie 2010 aduce cresteri fata de aceeasi perioada a anului trecut de 28% in volum, respectiv 33% in valoare.

In opinia lui Grigore Horoi, pretul este un element esential in alegerea pe care consumatorii o fac la raft, mai ales din cauza promotiilor cu care sunt “bombardati”.

“In general, astfel de promotii nu fidelizeaza consumatorii, insa debutul acestui an, in care au fost retrase subventiile din agricultura, a determinat producatorii romani sa intre intr-un asa-zis razboi al preturilor scazute pentru a-si putea continua activitatea, desi pe termen mediu este o strategie paguboasa si multi nu vor rezista in acest fel. Poate asteptata consolidare a pietei va determina un comportament al furnizorilor ceva mai stabil si se va elimina caracterul «volatil» al acesteia”, explica Horoi.

Acesta precizeaza ca sarbatorile de Paste din acest an vor fi dominate de aceeasi tendinta ca in 2009, vanzarile urmand sa raporteze cresteri similare cu cele de anul trecut. “Romanii au cheltuit mai chibzuit in 2009, acelasi lucru il vor face si in acest an”, adauga Grigore Horoi.

Agricola Bacau cuprinde firmele Agricola International, Aicbac (achizitia vacilor de lapte), Suinprod (cu activitati in cresterea porcilor), Salbac Bacau (preparate fierte-afumate si crud-uscate), Europrod (fabrica semipreparate din carne), Agriconstruct (activitati in domeniul constructiilor), Comcereal (achizitia de cereale). In 2009, compania a raportat afaceri de 413 mil. lei in 2009 (97,6 mil. euro) si si-a bugetat pentru acest an o crestere de 17% a business-ului.

Cititi si Seful Agricola Bacau vorbeste despre problemele industriei avicole

Pastele, unul dintre cele doua varfuri de consum de vin

Pastele, unul dintre cele doua varfuri de consum de vinPotrivit lui Daniel Negrescu (foto), brand manager Murfatlar, Sarbatorile Pascale reprezinta un varf de consum, perioada in care vanzarile de vin cresc cu aproximativ 20-25% fata de o luna normala.

“In luna aprilie 2009 Murfatlar a vandut aproximativ 2 milioane litri de vin. Anul acesta cu ajutorul campaniei «Sticla cu report» speram sa atingem vanzari mai mari cu 20-25% pentru Pastele 2010. Pe langa aceasta campanie, brandul Babanu beneficiaza si el de o campanie promotionala pentru consumatorul final constand intr-o oferta limitata de 2,5L la pret de 2L. Pana in momentul de fata aceasta campanie a dublat vanzarile fata de anul trecut pentru acest brand”, spune Daniel Negrescu.

De asemenea, in perioada premergatoare sarbatorilor de Paste, Murfatlar estimeaza vanzari de aproximativ 3,1 milioane litri de vin, in valoare de peste 18 milioane de lei. Cele mai importante cresteri ale vanzarilor le inregistreaza brandurile Trei Hectare, Zestrea Pinot Noir innobilat cu Merlot, Zestrea Muscat Ottonel, Eticheta neagra si Lacrima lui Ovidiu.

La randul sau, Luchi Georgescu, presedintele producatorului Vincon, estimeaza vanzari in crestere cu peste 30% fata de nivelul anului 2009, pe fondul derularii in perioada premergatoare sarbatorilor a unor proiecte de vanzari si marketing.

Pe de alta parte, Ioana Anghel, PR manager in cadrul Jidvei, sustine ca perioada Pastelui nu se deosebeste foarte mult de o luna obisnuita.

“Cum primele luni din acest an au adus cresteri fata de anul trecut, ne asteptam ca tendinta sa se pastreze si de Paste, motiv pentru care am asigurat existenta de stocuri de vinuri Jidvei atat la distribuitori, cat si in key accounts. La ora actuala pe piata exista vinuri atat autohtone, cat si de import, din toate categoriiile de pret si pentru toate gusturile. Problema este cu falsurile, vandute in multe cazuri drept vin si care, prin «promotii speciale» incearca sa atraga consumatorii traditionali de vin de masa sau vin vrac. Cum peste 90% din vinurile comercializate de noi sunt vinuri D.O.C. (Denumire de Origine Controlata), nu suntem foarte afectati de aceasta migratie din segmentul low”, declara Ioana Anghel.

Cresteri ale vanzarilor si pentru cozonaci si dulciuri

Cresteri ale vanzarilor si pentru cozonaci si dulciuriCarmen Friptu, directorul general al producatorului de produse de cofetarie si patiserie Ana Pan, preconizeaza pentru acest an o dinamica a vanzarilor apropiata de cele realizate in anii 2008 si 2009.

“Clientii vor fi din ce in ce mai pretentiosi, iar pe fondul actualului context economico-financiar isi vor dori sa plateasca un pret mai mic pe o calitate mai buna. Se preconizeaza o orientare a clientilor catre produse naturale, proaspete, de fapt o preocupare sporita pentru o alimentatie sanatoasa. In ultimii doia ani s-au inregistrat doar mici diferente de structura: a crescut si mai mult cererea pentru cozonacii cu nuca fata de cei cu rahat si stafide, de exemplu”, declara Carmen Friptu.

Potrivit acesteia, in zilele premergatoare Sarbatorii Pastelui se inregistreaza cresteri de 4-5 ori fata de o zi obisnuita. Printre produsele pregatite pentru aceasta sarbatoare se numara cozonaci traditionali cu multa nuca, cozonaci cu nuca insiropati cu miere, rulade speciale Marisa din Ardeal cu nuca sau cu mac si pasca cu branza de vaci, stafide si fructe confiate.

La randul sau, George Manescu, director de marketing al producatorului Europa Star Service, sustine ca exista doua tendinte in ceea ce priveste produsele specifice Pastelui (cozonaci si pasca). “Pe de o parte sunt producatori care aleg un produs ieftin dar pe care sa il vanda in cantitati mari, pe de alta parte producatori care aleg un produs mai scump dar facut dupa retete mai costisitoare si in cantitati mai mici”, spune Manescu.

Compania, care este prezenta pe piata de panificatie prin brandul Bunatarie, a raportat anul trecut o crestere de aproximativ 50% a vanzarilor in perioada Sarbatorilor Pascale.

“Exista totusi o tendinta de scadere care vine in special de la faptul ca nu distribuim deocamdata produsele in supermarketuri, iar ponderea acestora in vanzari este tot mai mare. Din discutiile avute pana acum cu reprezentantii lanturilor de magazine, vom intra probabil cu cozonaci pentru Craciun si pentru Pastele viitor, in 2011”, afirma George Manescu.

Pentru acest an compania s-a pregatit pentru sarbatoarea Pastelui cu un nou ambalaj pentru produsele din portofoliu, respectiv producerea unui cozonac mai ieftin, realizat dupa o reteta simpla.

De asemenea, producatorul de dulciuri Heidi Chocolat sustine ca vanzarile ar putea inregistra anul acesta valori aproximativ egale cu cele din 2009, cu mentiunea ca va exista o tendinta de migrare catre “produse a caror principala promisiune este pretul redus”.

“Daca ne referim strict la perioada Sarbatorilor de Paste, se observa o relativa constanta in oferta producatorilor corelata cu prudenta in decizii a retailerilor de a lista produse noi. Este o perioada in care se opteaza pentru produse care deja au trecut testul pietei in anii precendenti si care confera o oarecare siguranta. Strategia este perfect pliata pe comportamentul consumatorului pe timp de criza, aceea de a experimenta cat mai putin”, afirma Ionut Baragan, product manager Heidi Chocolat.

Anul trecut modificarile structurale si de design ale ambalajelor au adus companiei un plus valoric de 15% in perioada Pastelui.

“Cum fiecare sezon are specificitatea lui, iar factorii care il influenteaza actioneaza divers, nu intotdeauna este usor de anticipat care este reteta optima portofoliu – distributie – stocuri. Va exista intotdeauna riscul transpus in pierderi cauzate fie in stocul nevandut dupa Sarbatori sau epuizat cu mult inainte. Ca portfoliu, Heidi a propus consumatorilor o colectie de figurine de ciocolata pictate de mana, si am decis si lansarea de produse noi dedicate sezonului – cutii festive de praline cu forme dedicate primaverii”, adauga Baragan.