Importanta cresterii consumului de generice intr-o perioada de criza

Importanta cresterii consumului de generice intr-o perioada de crizaMedicamentele generice sunt produse in momentul in care patentul original expira (dupa 10-15 ani de fabricatie), iar preturile sunt mai mici.

Astfel, avantajul genericelor, mai ales intr-o perioada de recesiune, este pretul mai scazut pe care le au in comparatie cu medicamentele cu patent. “Produsele originale, aflate sub protectia patentelor au preturi mai ridicate, menite sa recupereze investitia in cercetarea pentru obtinerea de molecule noi”, explica Alina Luiceanu, director general al Teva Romania.

Medicamentele generice sunt echivalentele produselor originale de referinta, in termeni de calitate, siguranta si eficienta si contin aceleasi substante active si au aceeasi forma farmaceutica, iar substituirea terapeutica a fost demonstrata prin studii de bioechivalenta.

Astfel, in conditiile actuale, cand pacientii sunt foarte sensibili la pret si, in multe cazuri, prefera amanarea tratamentului sau utilizarea unor doze suboptime, genericele ar putea reprezenta o solutie. “Penetrarea medicamentelor generice are ca efect economisirea bugetului de sanatate (datorita aplicarii pretului de referinta) si implicit poate permite cresterea numarului de pacienti tratati”, mai spune sefa Teva.

In sprijinul cresterii consumului de generice vin si datetele conform carora costul real anual per capita cu sanatatea este in Romania de sub 400 euro, comparativ cu peste 1.600 euro in UE.

Genericele ritm de crestere la o treime din cel al pietei totale

Daca la nivel global, in ultimii 5 ani, piata de generice a inregistrat un ritm dublu de crestere fata de piata totala, ritmul de crestere al genericelor este mult sub cel al pietei totale. “In Romania, ritmul de crestere a genericelor este la 1/3 din cel al pietei totale”, a mai declarat Alina Luiceanu.

Acest ritm de crestere vine in conditiile in care modificarile din ultimii doi ani ar fi trebuit sa favorizeze o penetrare mai mare a genericelor. “Reintroducerea prescr'+'iptiei pe DCI (denumire comuna internationala), dar si introducerea pretului minim de referinta in Europa si a obligativitatii referentierii medicamentelor generice la maximum 65% din pretul originalelor ar fi trebuit sa creasca piata de generice, insa nu s-a intamplat asa”, mai spune reprezentanta Teva.

Explicatia pentru stagnarea pietei de generice este lipsa de cash-flow a farmaciilor care vand pacientilor produsul original care este mult mai scump. “Este o problema a intregului sistem. Degeaba doctorii prescriu pe DCI, daca farmacistul da pacientului tot medicamentul cel mai scump, adica cel original (cu patent), pentru a-si asigura atat casd-flow, cat si o marja de profit mai mare”, explica Luiceanu.


Clawback-ul, o alta bariera pentru cresterea industriei de generice

Clawback-ul, o alta bariera pentru cresterea industriei de genericeClawback-ul prevede ca detinatorii autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor cu prescr'+'iptie vor plati trimestrial o contributie din valoarea incasarilor rezultate din comercializarea medicamentelor mentionate anterior. Contributia se va calcula in functie de volumul vanzarilor, utilizandu-se o grila progresiva.

“Aceasta masura va duce la accentuarea dezechilibrului fluxului de numerar pentru ca industria de generice incaseaza contravaloarea serviciilor efectuate in 270-300 de zile. Asta inseamna ca, contributia trimestriala se va face de fapt pe o proiectie a incasarilor si nu pe incasari reale”, a mai declarat reprezentantul Teva.

Sefa Teva a mai adaugat, ca si un al doilea risc, disparitia de pe piata a unor produse cu marje de profit mici.


Avans de doar a pietei de generice 5%-6% in 2010

Avans de doar a pietei de generice 5%-6% in 2010Potrivit reprezentantilor Teva, piata locala de generice ar putea raporta o crestere de pana la 6% anul acesta, sub cresterea totala a pietei. “In primele 3 luni, piata de generice a ramas la nivelul lui 2009, asa ca predictiile de crestere nu sunt foarte optimiste, de maximum 6%”, considera Luiceanu.

Anul trecut valoarea acestei piete a fost de circa 300 milioane euro, potrivit oficialului Teva.

Printre cei mai importanti jucatori de generice care activeaza pe piata locala sunt Actavis, Gedeon Richter, Labormed, Ozone sau Sandoz.

Teva - crestere de 50% a cifrei de afaceri in acest an

Teva - crestere de 50% a cifrei de afaceri in acest anTeva Pharmaceuticals a inregistrat anul trecut vanzari in valoare de 70 milioane lei (16,5 miloane euro) pe piata din Romania, in crestere cu 6%, in moneda locala, fata de anul precedent. “Pentru acest an estimam o crestere de circa 50% a cifrei de afaceri, pana la aproximativ 100 milioane lei”, mai spune Luiceanu.

Astfel, la sfarsitul lui 2009, compania avea o cota de piata de 5% si ocupa pozitia a noua in topul companiilor de generice care activeaza pe piata locala. “In urmatorii 2-3 ani ne-am propus sa intram in topul primilor 5 jucatori de pe piata locala de generice”, a mai afirmat oficialul companiei israeliene.

Pentru 2010 compania are in plan lansarea a cel putin 10 produse noi, primul dintre acestea urmand a fi lansat luna viitoare.

Compania, care activeaza din 2006 pe piata locala, are in prezent circa 100 de angajati, 75% dintre acestia lucrand in vanzari.