Scadere a incasarilor la pompe

Scadere a incasarilor la pompePiata de retail de carburanti (pe statii) a scazut in primul trimestru cu 10-12%, a declarat Rainer Schlang, membru al Directoratului OMV Petrom, responsabil pentru activitatea de marketing, precizand ca nu se asteapta la o revenire a acesteia din cauza masurilor anuntate de Guvern.

"Am constatat o contractie a pietei de retail de carburanti (vanzari cu amanuntul, n.r.) de 10-12% in primele trei luni ale acestui an. Ca urmare a masurilor pe care le ia acum Guvernul, nu ne asteptam la o revenire a acesteia pana la sfarsitul anului, cu toate ca noi initial estimasem ca piata isi va reveni in a doua parte a anului", a precizat Rainer Schlang (foto).

De asemenea, acesta a adaugat ca, la nivelul intregului an, piata de retail va scadea cu 10%.

Sindicalistii nu au ajuns la o intelegere cu Finantele si vor hotari saptamana viitoare data la care vor declansa greva generala. Un prim efect ce poate crea haos in tara: toate trenurile vor fi oprite pe 31 mai.

"Toate federatiile afiliate CNSLR Fratia se vor intruni marti, 25 mai, pentru a decide asupra declansarii grevei generale, dupa ce nu am reusit sa ajungem la o intelegere cu Guvernul", a declarat sindical Marius Petcu, potrivit NewsIn. El s-a aflat la negocierile legate de masurile de austeritate anuntate de Guvern.

Prim-ministrul Emil Boc a spus ca alternativa la reducerea cheltuielilor este majorarea taxelor. "Criza economica ce s-a adancit in 2010, in loc sa aiba un alt curs in intreaga lume, ne determina ca acum sa luam masuri aspre, dure, ca sa putem plati salarii si pensii in Romania", a adaugat el.

La realizarea acestui articol au contribuit Liviu Florea, Cristina Negraru, Sorina Negrila si Alexandra Teodorescu.

Numarul 1 din retailul IT se uita cu emotie la efectele masurilor de austeritate

Numarul 1 din retailul IT se uita cu emotie la efectele masurilor de austeritateCristian Moanta (foto), directorul de marketing la Altex, cel mai mare jucator din piata romaneasca de electronice, electrocasnice si produse IT&C, declara ieri ca vanzarile companiei in al doilea trimestru al acestui an sunt caracterizate de un trend descendent, din cauza sezonalitatii si, probabil, a masurilor de austeritate anuntate de Guvern in urma cu doua saptamani.

"Curba descendenta poate avea legatura si cu anunturile facute de presedintele Romaniei, de reducere a salariilor bugetarilor cu 25%, dar si de micsorarea pensiilor si a somajului. Ca urmare a acestor vesti, oamenii probabil ca au devenit mai precauti si au preferat sa nu mai faca achizitii. Totusi, in acelasi timp, putem vorbi si de o anumita sezonalitate a vanzarilor daca incercam sa explicam rezultatele mici din T2", a spus el.

Potrivit lui Moanta, in retailul electro IT, vanzarile merg bine in primele luni din an, pana in apropierea Sarbatorilor Pascale. In schimb, in T2 si in lunile de vara, acestea scad pe fondul sezonalitatii, iar de la sfarsitul celui de-al treilea trimestru incep sa urce din nou pentru ca, in trimestrul al patrulea, odata cu Sarbatorile de iarna, sa atinga un varf.

De cealalta parte, Ligia Rosu, marketing manager Domo, al doilea retailer electro IT din piata locala, sustine ca afacerile companiei au crescut in T1 cu 10-12% fata de aceeasi perioada din 2009 si estimeaza ca trimestrul doi va fi caracterizat, de asemenea, de vanzari in crestere.

“Deocamdata este prematur sa spunem ca masurile anuntate de Guvern acum doua saptamani au avut un impact negativ asupra vanzarilor. Schimbarile legate de acest aspect au fost insesizabile pana acum si e greu de apreciat cu exactitate ce impact vor avea pana la finalul anului”, a afirmat ea.

Desi este posibil ca utilizatorii sa aloce mai putini bani achizitiilor, intrucat veniturile acestora vor scadea, in conformitate cu masurilor care urmeaza sa fie implementate din iunie, Domo crede ca nu va fi afectat.

“Pe segmentul de entertainment exista un trend negativ, insa noi nu mizam pe aceasta componenta, ponderea acestui sector fiind mica in business-ul Domo.”

In e-commerce-ul local, parerile sunt impartite si ele. Daca eMag, cel mai mare retailer online de produse electro IT, spune ca afacerile companiei au crescut in primul trimestru cu 80% si prognozeaza pentru T2 un avans asemanator, Cel.ro arata ca, fata de aceeasi perioada din 2009, vanzarile din ultima luna au fost cu 40% mai mici.

“Aprilie a adus o scadere puternica a vanzarilor, cu pana la 40% comparativ cu martie, iar luna mai este la fel de slaba, daca nu chiar mai slaba decat cea anterioara”, a declarat Tiberiu Pop, directorul executiv al Corsar Grup, compania care detine magazinul online Cel.ro.

Dupa cum arata el, in ultimele paisprezece zile, au fost sesizate scaderi semnificative pe categoria de laptop-uri, monitoare LCD si hard diskuri externe.

De cealalta parte, eMag a observat o crestere in perioada amintita. “Am avut promotii care au sustinut avansul si nu am observat o tendinta diferita de consum ca urmare a anunturilor de reducere a salariilor bugetarilor si a pensiilor, somajului. Dar trebuie sa vedem ce se intampla, deocamdata nu sunt semne ca s-ar reduce consumul”, a afirmat Radu Apostolescu, directorul de marketing al companiei.

El a adaugat ca eMag se afla in grafic pentru atingerea tintelor anuntate pentru 2010, de a obtine afaceri de o suta de milioane de euro. Totodata, Apostolescu mizeaza si in trimestrul doi pe o crestere a veniturilor asemanatoare celei din T1.

Catalin Mihailescu, managing partner Kelion Online, care administreaza magazinul MarketOnline, declara ca vanzarile site-urilor (www.azerty.ro, www.marketonline.ro, www.mediadot.ro, www.ghelir.ro) au crescut cu 10% in ultima perioada, contrar asteptarilor, si ca nu au existat schimbari majore din acest punct de vedere pe nici o categorie de produs.

“Este posibil ca in aceasta perioada cumparatorii sa sesizeze si posibila crestere a preturilor, care ar putea avea loc in urmatoarele luni din cauza deprecierii monedei nationale. Pe termen mediu si lung, este normal ca declaratiile presedintelui, cat si aplicarea lor, sa determine o scadere accentuata a consumului. Mai mult, inca nu este sigur ca masurile anuntate vor fi singurele care vor fi adoptate anul acesta. Daca tinta de deficit nu va fi atinsa, este posibil ca spre sfarsitul anului sa apara alte noi masuri”, a opinat Mihailescu.

Alexandru Mina, reprezentant al companiei Panasonic Romania, considera ca piata de electronice “sufera” si ca, pe zi ce trece, se simt reduceri in vanzari. Insa motivul nu este dat neaparat de vestile potrivit carora salariile bugetarilor vor scadea de la 1 iunie cu 25%, considera el.

“Oamenii se pun la adapost; auzind masurile anuntate de Guvern, stau in expectativa. Romanii prefera sa astepte sau sa cumpere bunuri de stricta necesitate. Daca in urma cu doi ani diagonalele erau in crestere, acum sunt mai mici. Trendurile de consum s-au schimbat, nu se mai achizitioneaza produse de lux, iar in prezent se trece printr-un al doilea val de criza”, conform lui Mina.

Panasonic se asteapta la vanzari in usoara crestere in perioada urmatoare, comparativ cu lunile trecute, ca urmare a Cupei Mondiale care va salta piata de televizoare.




Lipsa unei decizii din partea Guvernului pune umarul la blocajul pietei de locuinte

Lipsa unei decizii din partea Guvernului pune umarul la blocajul pietei de locuinteNumarul clientilor noi, care aplica pentru a cumpara o locuinta prin intermediul companiei de consultanta imobiliara Coldwell Banker Affiliates of Romania, a scazut cu 75% in ultimele doua saptamani, de la 400 aplicatii/zi, la doar 100 aplicatii/zi.

“Lipsa de decizie din partea Guvernului este problema. Starea de incertitudine blocheaza si mai rau piata rezidentiala si declanseaza o problema psihologica in randul cumparatorilor, care in alte cazuri ar fi fost depasita in doua-trei saptamani. Numarul clientilor a fost in crestere continua incepand cu luna martie 2009, insa acum a inceput sa scada, de la 400 am ajuns la 100 de aplicatii/zi”, ne-a explicat Valentin Ilie (foto), CEO al Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Seful Coldwell Banker spune ca daca Guvernul va lua o decizie privind salariile din sectorul public, atunci cererea din piata rezidentiala ar putea sa isi revina in aproximativ doua luni. In ceea ce priveste bugetul cumparatorilor, acesta a ramas constant de anul trecut, fiind cuprins intre 50.000 euro si 80.000 euro.

“Situatia este neagra, dar ne-am obisnuit. Se tranzactioneaza foarte putin, iar astfel de anunturi starnesc incertitudine. Oamenii nu mai stiu: sa cumpere, sa mai astepte, sa nu mai cumpere. Lipsa unei decizii este cea mai mare problema”, subliniaza Valentin Ilie.

O usoara schimbare s-a facut remarcata si in numarul de vizitatori ai portalului imobiliare.ro. “In saptamana 10-16 mai am inregistrat o usoara scadere, de la 67.456 de unici pana la 64.993 de unici. Insa este prematur sa punem aceasta scadere pe seama masurilor de austeritate anuntate de guvernanti, mai ales daca ne gandim ca in saptamana in care ne aflam acum traficul este in crestere”, ne-a declarat Adrian Erimescu, director general al imobiliare.ro.

In ceea ce priveste durata petrecuta pe portal, un vizitator petrece, in medie, putin peste 10 minute pe imobiliare.ro si vizualizeaza mai multe proprietati.”In intervalul analizat, timpul mediu s-a mentinut la peste 10 minute. Nici numarul paginilor vizualizate nu a inregistrat oscilatii care sa duca la concluzia ca interesul pentru imobiliare al romanilor ar fi scazut in ultimele doua saptamani”, adauga Erimescu.

O usoare creste se poate observa in numarul ofertelor valide din sectorul rezidential, exceptand ofertele duplicat. Cresterea este mai accentuata in cazul ofertelor publicate de persoanele particulare, unde numarul a crescut cu 45%, potrivit imobiliare.ro.

“Evolutia numarului de contacte prin telefon sau email generate de vizitatori pe proprietatile introduse de agentiile imobiliare partenere si proprietari este probabil cel mai relevant indicator cu privire la intentiile vizitatorilor. Cu exceptia zilelor de la finalul saptamanii cand traficul este in scadere, numarul contactelor a crescut, atingand marti, 18 mai, cea mai mare valoare din ultimele saptamani: 2.481 de contacte generate in doar 24 de ore”, adauga directorul imobiliare.ro.


Scaderi usoare in constructii

Scaderi usoare in constructiiCatalin Rotaru (foto), country manager la KAI Romania, subsidiara locala a producatorului bulgar de placi ceramice (gresie si faianta) KAI, detinut de fondul de investitii Advent, apreciaza ca anuntul presedintelui Basescu privind reducerea cheltuielilor in sectorul bugetar a generat un recul in ceea ce priveste vanzarile la distribuitori.

“Noi nu vindem direct, ci prin intermediul distribuitorilor. Intr-adevar, au fost anumiti clienti care au inregistrat o scadere a vanzarilor dupa anuntul presedintelui. Practic, daca inainte de anunt clientii aveau o medie zilnica de vanzari, aceasta medie s-a redus”, afirma Rotaru.

Pe de alta parte, reprezentantii producatorului de materiale de constructii Lindab Romania, cu afaceri anuale de 30 mil. euro, nu s-au confruntat cu o scadere a comenzilor in urma anuntului presedintelui, dar nu exclud ca acest lucru sa se intample in perioada urmatoare.

"Solicitarile sunt in crestere datorita sezonalitatii. In domeniul nostru, cand clientul ajunge la faza acoperisului, deja are asigurati banii pentru aceasta investitie. Temerea actuala este ca va scadea cererea pe industriale. Pe de alta parte, mai mult ca sigur ca iesirea presedintelui pentru a anunta scaderea salariilor va determina schimbarea comportamentului de consum. In esenta, oamenii se vor gandi de trei ori pana sa mai cumpere ceva si cu siguranta vor amana pentru o perioada buna investitiile in produse de folosinta indelungata, imbunatatiri, renovari etc.", spune Radu Gliga, director de vanzari al Lindab Romania.

Producatorul de materiale de constructii AdePlast, controlat de omul de afaceri Marcel Barbut, nu a resimtit in ultima perioada niciun recul in vanzari.

"Adeplast este o firma care nu a fost lovita de criza in 2009 si in 2010 avem cresteri in mai de peste 40%. Aceasta este situatia”, spune Barbut.

In schimb, Duraziv, un alt producator de materiale de constructii, apreciaza ca discursul presedintelului Basescu a dat nastere unei psihoze a consumatorului.

“Din pacate, psihoza inca planeaza deasupra noastra si sincer, daca nu se revine asupra deciziei, nici nu cred ca vom avea o revigorare a consumului. Masura de crestere a TVA era una mult mai sanatoasa pentru ca asa se pastra puterea de cumparare cu un mic transfer de la branduri la produse mai ieftine. Cand vorbim de o crestere de 7-8% psihologic suntem pregatiti sa o depasim, mai ales ca nu este una substantial de mare. Cand vorbim insa de scaderi de salarii si mai ales pensii generam un blocaj al consumatorului. Poate se va reveni la decizia anterioara fiindca astfel proiectele mari nu vor avea de suferit asa cum se intampla acum”, spune Daniel Guzu, directorul general al Duraziv.

.