Managerii din FMCG: Suntem o tara cu ghinon de guvernanti

Managerii din FMCG: Suntem o tara cu ghinon de guvernantiLa inceputul lui 2009, criza abia incepea sa se faca simtita, prin devalorizarea monedei nationale, prin criza politica din Romania, lipsa lichiditatilor si impactul mediatic creat, care, laolalta, au conturat mai mult o “agitatie”. Potrivit celui mai recent studiu al companiei de cercetare GfK, de abia acum poate fi observat cu adevarat impactul crizei asupra economiei romanesti.

Ce a fost anul trecut nu se poate numi criza, spun jucatorii din FMCG-ul local. Ce va urma in 2010 va fi mult mai dramatic din acest punct de vedere”, a aratat Oana Mirila (foto), director departament cercetare calitativa GfK Romania.

Daca cei mai multi manageri din industria bunurilor de larg consum se asteptau ca din 2010 sa asistam la un reviriment pe piata de profil, in prezent, acestia si-au schimbat parerea.

In plus, lipsa unor masuri echitabile care sa sprijine economia romaneasca si existenta unor masuri de austeritate prea dure pentru marea masa a populatiei (reducerea salariilor bugetarilor cu 25% si a pensiilor si somajului cu 15%), impuse de Guvern, precum si presiunea pusa pe preturi, duc la crearea unui disconfort, care se traduce printr-o scadere a consumului.

De aceea, reprezentantii companiilor din sectorul FMCG prezente pe piata locala considera ca T1 din 2010 este mai slab decat primul trimestru al anului trecut.

Guvernul nu ajuta deloc piata locala. Noi, ca si companii, in astfel de perioade, ne conturam mai multe scenarii, insa guvernantii sunt atat de imprevizibili incat ne afecteaza orice hotarare luata. Pe de o parte, suntem afectati noi, ca si producatori, deoarece nu ni se ofera conditii de supravietuire pe piata, iar pe de alta parte sufera consumatorii”, declara Angela Dinu, director de marketing si vanzari al companiei agricole Cargill, in cadrul focus grupului organizat de GfK.

In aceste perioade, producatorii percep consumatorii ca fiind nesiguri, pesimisti, demotivati si ca avand reactii excesive.

Saracia creste si ma tem ca Romania va deveni o a doua Grecie. Nu am nici un motiv sa fiu optimist, mai ales cand vad ca Guvernul si modul sau de a actiona la problemele actuale afecteaza capacitatea romanului de a gestiona o criza. Suntem o tara cu ghinion de guvernanti, dar avem si calitati si, tocmai din acest motiv, noi ne vom continua drumul si vom face investitii conform planurilor noastre”, afirma Liviu Sfrija, presedintele Henkel Romania.

Acesta este de parere ca actuala criza a avut si parti bune. Romanii au invatat sa fie mai moderati in consum, sa isi gestioneze bugetele mai bine. “Acum cumpara cat si cand le trebuie”, arata el.

Mihai Ghyka, CEO-ul Bergenbier, are propria ipoteza referitoare la modul in care s-au schimbat obiceiurile de consum ale romanilor – daca acestia reactionau excesiv de optimist in ultimii ani, in momentul de fata sunt excesiv de pesimisti.

Planurile de investitii sunt puse in frigider pe termen lung, in prezent”, se arata in studiul GfK.

Consumatorul, de la soc psihologic la echilibru imperfect

Consumatorul, de la soc psihologic la echilibru imperfectLa inceputul anului trecut, romanii treceau printr-un blocaj psihologic, cauzat de vestile negative venite din piata, dar si de pe plan global. In prezent, conform cercetarii realizate de GfK, consumatorii se afla intr-un “echilibru imperfect” - ei s-au obisnuit cu criza si sunt mai relaxati si deschisi la mesajele primite din exterior.

“Noiembrie 2008 a confirmat faptul ca si Romania a intrat in recesiune, dat fiind faptul ca indicatorul de incredere al consumatorilor a scazut, conform datelor preliminare din studiul Barometrul de Incredere a Consumatorilor realizat pentru Comisia Europeana. Ca urmare, in momentul in care indicatorul de incredere coboara, se observa un declin si in consum si implicit in economie”, explica Otilia Man, cercetator senior - cercetare cantitativa GfK.

Varfuri de optimism din partea consumatorilor au fost inregistrate in iunie si decembrie 2009. O explicatie a acestei tendinte poate fi data de alegerile din iunie si de cele prezidentiale, cat si de apropierea sarbatorilor de iarna.

In 2009, consumul de electronice a scazut cu 42,6% comparativ cu anul precedent, Romania facand parte din cele mai afectate tari de pe continentul european.

Piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut in primul trimestru cu 24,9% comparativ cu aceeasi perioada din 2009. Piata totala de bunuri de larg consum monitorizata de GfK TEMAX a fost de 271 milioane euro in T1, fata de 361 milioane euro in primele trei luni din 2009. In ultimul trimestru din 2008, piata de profil a atins 742 milioane euro comparativ cu 429 milioane in T4 din 2009.


Sursa: GfK Temax
De asemenea, potrivit studiului GfK, 9.950.000 de romani au fost afectati de criza, principalele motive care au generat acest lucru fiind micsorarea veniturilor salariale si extra-salariale sau chiar pierderea locurilor de munca.

Din punct de vedere financiar, 56% dintre consumatorii care au participat la cercetarea GfK in 2010 sustin ca abia mai fac fata cheltuielilor, in timp ce 21% au inceput sa se imprumute. Doar 14% dintre respondenti reusesc sa economiseasca, insa foarte putin.

Primul declin din ultimii zece ani in FMCG

Primul declin din ultimii zece ani in FMCGPiata bunurilor de larg consum a cunoscut, in T1 din 2010, primul declin din ultimii zece ani. Un alt moment de cotitura pentru aceasta industrie a fost in 2001, cand piata a coborat cu 9%. per total, in 2009, aceasta a crescut cu doar 6 procente, fata de 2008, cand a cunoscut un avans de 19%.


“Volumele de vanzari sunt mai afectate decat ratele de penetrare a anumitor produse, iar frecventa redusa de cumparare duce la un consum mai mic per gospodarie. Clasa medie cunoaste cel mai mare declin in volum la nivel de consum”, spune Raluca Raschip, consumer tracking director la GfK.

Cel mai mare declin in volum a fost inregistrat, in T1 2010, de categoria produselor de igiena personala - deodorantele (-25,3%), sampoanele (-16,1%). De asemenea, ciocolata si sucurile au cunoscut un declin la nivel de consum, singurele produse pentru care consumul a crescut in perioada mentionata fiind iaurturile cu fructe, apele minerale si cafeaua.


Sursa: GfK Consumer Tracking FMCG, Q1’10 vs. Q1’09

Pe piata bunurilor de larg consum au inceput sa apara si noi tendinte incepand cu acest an – romanii prefera, mai nou, sa cumpere produse ambalate in pachete/cantitati mari, deoarece au un pret mai bun (62%).

Categoria sociala cel mai puternic afectata de criza economia este cea cu venituri cuprinse intre 701 si 1.500 lei, cat si cea cu venituri mai mici de 700 lei, unde gradul de indatorare a urcat, in 2010, la 35% din total.