1 / 8

In afaceri, deciziile importante le iau mereu singur

Elvila este sinonima cu startul lui Catarama ca om de afaceri in Romania, dar si cu inceputurile mediului de business post-decembrist. Astazi, dupa 20 de ani de la aparitia pe piata a Elvila, aceasta companie inseamna Viorel Catarama, iar numele omului de afaceri este asociat in continuare cu Elvila. “Sunt mandru de faptul ca Elvila a fost printre primele societati private care a explodat pe piata romaneasca de dupa anii ‘90 si care a rezistat timp de 20 de ani sub acelasi nume, cu acelasi principal obiect de activitate - mobila. Toti ceilalti <colosi> au aparut ulterior”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, unul dintre primii 50 de milionari autohtoni, cu o avere estimata la circa 200 milioane de euro.

Nu din intamplare Catarama practica trei sporturi individuale, unde principalul adversar este chiar el si nu competitorii sai. Si in afaceri, el este un individualist convins. “La Elvila, fiind o companie cu 2.000 de angajati, exista delegari de competenta, insa deciziile importante le iau singur”, explica Catarama.

Una dintre deciziile importante luate de economistul Catarama, atunci cand a realizat ca recesiunea va veni ca un tavalug peste Romania, a fost lichidarea creditelor bancare. “Mi-am dat seama de amplitudinea crizei in momentul in care a izbucnit in Statele Unite - era inevitabil sa vina si in Europa si, implicit, la noi. Atunci am decis sa imi achit toate creditele. Astazi, Elvila nu datoreaza niciun leu vreunei banci”, mai spune Catarama.

O alta masura “anticriza” a fost concedierea a 500 de angajati si inchiderea magazinelor nerentabile. “In 2009, am decis concedierea a 500 de oameni si inchiderea a patru magazine – din Resita, Arad, Deva si Gheorgheni - fie din cauza chiriilor mari care trebuiau platite, fie pe fondul unor vanzari slabe”. Tot anul trecut, Elvila a inghetat salariile exprimate in lei si a eliminat stimulente precum tichete de masa sau diverse bonusuri de performanta.

Chiar si asa, cifra de afaceri a companiei de mobila a scazut anul trecut cu 20%, in pas cu media pietei, pana la 98 milioane euro. “Profitul s-a injumatatit fata de 2008 pentru ca nu am crescut preturile si cele mai mari vanzari, intr-o perioada de criza, le faci pe perioada promotiilor, care mananca serios din profit”, explica omul de afaceri.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri