Aproape 20% din companii au bugetat peste 50.000 de euro pentru activitatile de HR

Aproape 20% din companii au bugetat peste 50.000 de euro pentru activitatile de HRAproximativ 18,6% dintre companii au alocat peste 50.000 de euro pentru activitatile desfasurate de departamentul de resurse umane, in timp ce alte 6% au bugetat intre 30.000-50.000 de euro, iar 15,6% din companii au fost dispuse sa cheltuiasca 20.000-30.000 de euro pentru angajati. De cealalta parte, aproape o patrime dintre respondenti sustin ca nu au dispus decat de cel mult 10.000 de euro pentru activitatile de resurse umane.

In prima parte a anului specialistii in resurse umane au mizat in principal pe investirea in sesiuni de training pentru angajati (87,3%), in timp ce strategiile de managementul schimbarii au fost aplicate de jumatate dintre respondenti.

Bugetele alocate instruirii si dezvoltarii profesionale au crescut in medie cu aproape 25%. Ponderea activitatilor de training si dezvoltare profesionala atinge cota de 1-20% pentru 63% dintre organizatii, in timp ce alti 28% dintre respondenti sustin ca aloca intre 21-50% din totalul bugetului de HR pentru instruirea angajatilor.

Astfel, doar 10,7% dintre companii aloca mai mult de 1.000 de euro pentru instruirea unui singur angajat, in timp ce alte 8% platesc intre 200 si 1.000 de euro per angajat, iar 30,6% pana in 200 de euro.

Cu toate acestea aproape jumatate dintre organizatii (45%) sustin ca suma acordata trainingului angajatilor se situeaza sub nivelul tintit la inceputul anului.

HR managerii si general managerii afirma ca pe parcursul primelor trei luni ale anului si-au pastrat sau chiar si-au intensificat colaborarea cu furnizorii externi de training, asa incat peste 66% dintre companii deruleaza cel putin un contract cu companiile furnizoare de training.

In paralel cu sesiunile de training extern, organizatiile sustin in proportie de 86% si traininguri interne, dezvoltate si implementate de angajatii din departamentele de resurse umane.

O alta metoda de dezvoltare a personalului, e-learningul sau invatarea cu ajutorul cursurilor accesate prin intermediul Internetului, este folosita de peste 40% dintre respondenti, in timp ce numai angajatii a 11,9% din companii pot beneficia de programe platite de MBA.

Companiile au recrutat moderat in T1

Companiile au recrutat moderat in T1Companiile si-au intensificat moderat activitatea de recrutare in primul trimestru, inregistrand o crestere de 6%. Astfel, peste 72,9% dinre angajatori afirma ca au demarat activitati de recrutare, fata de aproape un sfert care au inghetat angajarile in primele trei luni.

Cei mai cautati candidati au fost specialistii (66%), cei potriviti unui nivel de incepatori (42,5) si middle level (40,4%).

O tendinta remarcata pentru anul in curs tine de angajarea in leasing, pe perioada determinata, peste 15% din companii avand peste o zecime dintre angajati pe statele companiilor de inchiriere de personal.

In recrutarea angajatilor entry-level companiile au mizat in proportie de 84% pe CV-urile primite dupa postarea anuntului pe site-urile de recrutare, 71% prin considerarea aplicatiilor spontane si a recomandarilor primite de la angajati. In schimb, serviciile de recurtare puse la dispozitie de agentii specializate au fost folosite numai in proportie de 21%.

Cele mai importante criterii in selectarea candidatilor au tinut de atitudinea in timpul interviului de selectie, de afinitatea dintre organizatie si candidati, dar si de experienta in munca a acestora.

Angajatii sunt motivati non-financiar

Angajatii sunt motivati non-financiarEficientizarea costurilor per angajat si masurile de reducere a cheltuielior impuse in 2009 au determinat specialistii in resurse umane sa caute metode inovative si putin costisitoare pentru a retine angajatii in companie. Retentia angajatilor are multiple beneficii - creste gradul de productivitate al angajatului si scade costul de instruire pe masura ce acesta este din ce in ce mai familiarizat cu procedurile si diminueaza cheltuielile de recrutare pentru posturile ramase vacante.

Pentru a-si mentine personalul motivat, cei mai multi specialisti in HR au ales sa imbunatateasca mediul de lucru, sa recunoasca valoarea muncii angajatilor, sa sustina intrevederi intre conducerea companiei si angajati si sa ofere bonusuri de performanta. Solutii mai putin uzitate implica acordarea de asigurari medicale, flexibilizarea programului de lucru sau implicarea angajatilor in proiecte la nivel international sau regional.

In schimb, metoda de retentie prin cresteri salariale a pierdut teren in viziunea recruiterilor, numai 4,2% apreciind ca salariul retine un angajat intr-o foarte mare masura, iar peste 19% ca il retine intr-o mare masura.

Pe de alta parte, posibilitatea de promovare reprezinta noua tendinta de motivare in companii, aproximativ 1-5% din numarul de angajati din 43,6% dintre respondenti urcand o treapta in functie. In alte 7,5% dintre companii mai mult de 10% din angajati au fost avansati in functie.

Studiul condus de compania de cercetare Daedalus Millward Brown in colaborare cu HR Club a fost desfasurat in perioada aprilie-mai 2010, pe un esantion reprezentativ de 229 de general manageri si specialisti in resurse umane din companiile din Romania.