Cum se mai promoveaza in interiorul companiei

Cum se mai promoveaza in interiorul companieiPentru tinerii angajati la sfarsitul anului 2008, care au demonstrat performanta pe perioada crizei, sanse de promovare vin din interiorul companiei, care acum isi revine din amorteala inceputului de an 2010.

“Pentru tinerii aflati la inceput de cariera in companii in care au aparut pozitii vacante, avansarea acestora a venit de la sine cand businessul a cerut-o. In aceasta perioada de un an si jumatate au apucat sa demonstreze ca sunt capabili sa performeze in conditiile economice actuale si astfel sa confirme meritul unei avansari”, afirma Adriana Radu, director de resurse umane al Henkel Romania.

Tendinta prezenta acum pe piata este aproape la 180 de grade diferita fata de contextul avansarilor de acum doi ani. “Am vazut in sectorul financiar tineri cu 6-10 luni de experienta care au ocupat posturi senioriale sau de directori de agentie bancara, desi inca nu aveau maturitatea necesara luarii unor decizii de business sau conducerii unor echipe”, explica Radu.

Specialistul in resurse umane subliniaza ca, in actualul context, avansarea nu s-a mai facut in pasi mari, direct catre o pozitie de manager fara a trece prin fotoliul de specialist sau coordonator. “Pe pozitii de senior au fost preferate persoane cu experienta, cu maturitatea profesionala si emotionala necesara mediului economic actual”, explica Radu.

Diana Raceala, director de resurse umane al Astra Uniqa, sustine ca promovarile in interiorul companiei pe perioada crizei au reprezentat nu numai o scadere a costurilor de recrutare, ci si o solutie de motivare a personalului.

“In anul 2009 si inceputul anului 2010, in compania mea (n. red. Astra Uniqa), au fost agreate in special acest tip de promovari interne. Am incercat sa evitam demotivarea salariatilor, pe fondul acesta de criza, iar promovarea interna a venit ca o consecinta a profesionalismului lor. Deci, da, in aceasta perioada, mai mult decat alta data, am promovat intern”, mentioneaza Raceala.

In ce domenii de activitate se avanseaza cel mai repede?

In ce domenii de activitate se avanseaza cel mai repede?Desi procesul de avansare in functie a fost ponderat de criza economica, domenii efervescente precum FMCG (al bunurilor de larg consum) sau retail conduc in topul sectoarelor in care, daca demonstrezi performanta, poti avansa cel mai repede.

“In opinia mea, profesiile cele mai dinamice raman in continuare vanzarile si marketingul din FMCG datorita posibilitatii de a masura rapid rezultatele si unei dezvoltari incetinite, dar constante a retailului”, spune Radu.

Similar, in companiile de asigurari promovarea ierarhica pleaca de la nivelele entry pana la pozitii de marketing si vanzari. “Cele mai frecvente promovari interne sunt din pozitii administrative, receptionist, office assistant, catre specialisti pe diverse domenii, in special marketing, vanzari”, adauga Diana Raceala, director de resurse umane pentru Astra Uniqa.

Specialistii in IT pot promova spectaculos, spun recruiterii in resurse umane, daca reusesc sa obtina punctaj optim la teste specializate, de certificare.

La polul opus se situeaza profesiile din sectorul financiar bancar, inginerie si farma, unde angajatul trebuie sa petreaca minim 2 ani in acelasi post pentru a reusi sa invete si sa indeplineasca la parametri optimi cerintele din fisa postului, spun recruiterii.

Ce criterii se aplica in cazul promovarilor din interior

Ce criterii se aplica in cazul promovarilor din interiorProcesul de promovare in companie este planuit si implementat pe perioade de 3-5 ani, spun recruiterii, asa incat organizatia sa poata acoperi un post ramas liber la un moment dat. Cu toate acestea, planul de cariera si performantele angajatilor nu sunt unicele criterii de luat in calcul in momentul unei promovari.

Angajatorul are intotdeauna in vedere un plan de dezvoltare a organizatiei pe termen mediu si lung, analizeaza structura existenta, modificarile ce pot fi aduse, nevoile de business si contextul economic. “O promovare interna se bazeaza pe performanta, abilitati de management si vechimea in companie. Acestea sunt principalele criterii”, afirma Raceala.

Pentru primul nivel de promovare - de la trainee la junior - asteptarea poate dura de la 9 la 15 luni. O integrare de succes dureaza minimum 3 luni, in functie de pozitie, urmand ca performanta sa fie observata abia dupa 6-7 luni de la angajare.

“Consider ca acest ritm de dezvoltare este unul normal chiar daca pentru tinerii angajati poate parea frustrant. Complexitatea businessului a crescut in toate domeniile fiind nevoie de o perioada mai lunga pentru acumularea si analizarea informatiilor necesare jobului. Timpul joaca in favoarea celor tineri in acest caz permitandu-le sa se dezvolte in mod natural”, explica Radu.

Pentru pozitiile de seniori si specialisti angajatorii prefera candidati cu experienta, cu maturitatea profesionala si emotionala necesara mediului economic actual. “De anul trecut a inceput perioada propice tinerilor dispusi sa creasca in mod constant, sa fie flexibili, cu abilitati de a invata si dezvolta incontinuu. In plus, contextul economic competitiv existent face ca relatia cu clientul sa devina unul din factorii de succes ai unei companii, ceea ce implica o nevoie crescuta de competente soft de partea angajatilor”, conchide Adriana Radu..