O miscare sub presiunea contextului economic actual

O miscare sub presiunea contextului economic actualKraft Foods a anuntat ieri semnarea unui acord pentru vanzarea afacerii cu ciocolata, prajituri si alte produse zaharoase a Cadbury – Kandia-Excelent din Romania catre Oryxa Capital, un fond international de investitii, pentru o suma ce nu a fost facuta publica. Anuntul vine la doar o saptamana de la informatia privind vanzarea E. Wedel, producatorul polonez de ciocolata si cofetarie detinut de Cadbury catre grupul asiatic Lotte, cel mai mare producator de guma de mestecat din Asia.

Primele discutii pentru preluarea Cadbury Romania au avut loc la inceputul acestui an, la momentul respectiv existand interes atat din partea unor cumparatori strategici, cat si din partea unor fonduri de investitii. Un nume intens vehiculat a fost cel al producatorului turc Ulker, insa interes au manifestat si alte companii din domeniu, respectiv fonduri de investitii importante. Pe parcursul discutiilor fondurile de investitii s-au dovedit mult mai active si au propus termeni de negociere avantajosi, spun consultanti din domeniul fuziuni si achizitii (M&A) consultati de Wall-Street.

“Oryxa Capital reprezinta o structura infiintata la finalul anului 2009, fara niciun fel de activitate inainte de acest termen. E vorba probabil de un SPV (Special Purpose Vehicle) - un vehicul de investitii creat pentru aceasta tranzactie, iar in spatele sau poate exista un investitor corporatist. Mi se pare putin cam bizar ca a fost aleasa aceasta varianta, cea a unui cumparator cu identitate necunoscuta”, afirma un bancher de investitii.

Decizia de a recurge la un SPV este dictata de contextul economic actual, spun consultantii in M&A. In plus, acestia afirma ca gigantul american Kraft nu a avut niciun interes sa favorizeze un concurent puternic, fiind o decizie previzibila, intarita si de vanzarea separata a operatiunilor din Polonia si Romania. Potrivit surselor citate, au existat fonduri de investitii care au conditionat achizitionarea operatiunilor Cadbury in Romania de cumpararea la pachet cu afacerile producatorului din Polonia.

In procesul de due diligence din Romania au participat 3-4 jucatori, in timp ce pentru operatiunile din Polonia si-au aratat interesul peste 4 investitori.

“Nu e o gura de oxigen aceasta tranzactie pentru piata de M&A, fiind o achizitie determinata de vizibilitate, de branduri. Potrivit unor statistici, in 2008 valoarea brandurilor Cadbury Romania implicate in tranzactie era de 30 mil. euro. Insa, o companie care nu mai este pe profit nu mai poate emite pretentii pentru multipli. Nu mai exista parghii. Cu toate acestea, tranzactia demonstreaza ca fondurile de investitii sunt interesate de regiune, sunt active, in mai multe domenii chiar, si sunt in cautare de oportunitati mari. Problema este ca in piata mai exista doar tranzactii mici”, considera un alt bancher de investitii.

Familia Meinl, in spatele Oryxa Capital

Familia Meinl, in spatele Oryxa Capital"Ne-am dorit sa gasim un cumparator care poate mentine piata competitiva. Acordul de vanzare este supus aprobarii Comisiei Europene si se asteapta a fi finalizat in curand. Pana la incheierea tranzactiei, afacerea va continua normal", a declarat Doina Cavache (foto), corporate affairs manager Kraft Foods Romania.

Contactat de Wall-Street.ro, Nicholas Hill, reprezentant al Oryxa Capital, a declarat ca fondul de investitii a fost creat "recent" si apartine familiei Meinl, cea care detine si Meinl Bank, unul din fostii actionarii majoritari ai Kandia Excelent. In 2007, Cadbury achizitiona 93,2% din Kandia Excelent de la actionarii majoritari ai firmei la momentul respectiv, Axis Investments si Meinl Bank, pentru 326,4 milioane de lei (99,4 milioane de euro), prin doua tranzactii realizate pe piata deal a Bursei de Valori Bucuresti.

Potrivit lui Hill, fondul de investitii opereaza companii din domenii diverse, printre care real-estate si infrastructura. Achizitia Cadbury Romania reprezinta biletul de intrare a Oryxa Capital in industria bunurilor de larg consum, fiind prima investitie de acest gen de pana acum, afirma Nicholas Hill.

Negocierile pentru achizitia operatiunilor Cadbury din Romania au inceput in luna mai, spune reprezentantul fondului de investitii, valoarea tranzactiei fiind "net inferioara celei din 2007". Conform surselor consultate, valoarea tranzactiei se situeaza in jurul a 30-40 milioane de euro.

"Ne-a placut compania, suntem familiari cu mediul de afaceri de aici. Vrem sa transformam compania intr-un model de business de succes si ca atare vom investi sume importante in dezvoltarea brandurilor, peste nivelul celor alocate de Cadbury pana acum. Consideram ca business-ul din Romania este unul solid, avem un activ deosebit de valoros si anume fabrica din Bucuresti", declara Nicholas Hill.

Un alt plan al Oryxa Capital il constituie exportul anumitor branduri din portofoliul Cadbury pe piete din Europa Centrala si de Est.

Cele mai importante branduri intrate in portofoliul Cadbury in 2007 sunt Kandia, Magura, Silvana si Sugus. De la intrarea pe piata romaneasca, Cadbury nu a investit in branduri noi, concentrandu-se doar pe finalizarea rebranding-ului Silvana si a prajiturilor Magura. In plus, compania nu a reusit sa treaca pe profit in 2008, inregistrand pierderi de 4,87 mil. euro, potrivit datelor de la Ministerul Finantelor. In 2008, Cadbury afisa vanzari in stagnare de 33 mil. euro, de cinci ori mai mici decat rezultatele Kraft Foods.

Totodata, Cadbury Romania a trecut si prin schimbari de top management, in ultimii doi ani compania schimbandu-si de trei ori conducerea. Astfel, dupa preluarea Kandia-Excelent, Sorin Alexandrescu, cel care a coordonat compania timp de opt ani, si-a anuntat retragerea. El a fost inlocuit de Jose Bonito, urmat la scurt timp de un nou director general, Martin Drane.

Sursa foto: Agerpres

Ciocolata, un ring de 240 mil. euro

Ciocolata, un ring de 240 mil. euroPiata ciocolatei din Romania este estimata la 240 mil. euro. Consumul de ciocolata este de 2 kg per capita. Cei mai importanti jucatori sunt Kraft Foods, Cadbury si Supreme Chocolat, producatorul Primola.

Kraft este prezenta in Romania din anul 1994 prin cumpararea fabricii Poiana Produse Zaharoase din Brasov, redenumita Kraft Jacobs Suchard Romania S.A. In anul 2000, Kraft Jacobs Suchard isi schimba denumirea in Kraft Foods Romania. Cele mai importante branduri din portofoliu sunt Poiana, lider pe segmentul tabletelor de ciocolata, Milka (prezenta pe segmentul premium) si Jacobs Kronung (cafea prajita si macinata).

In noiembrie 2009, Kraft Foods a oprit productia in fabrica de la Brasov, la un an de la anuntul privind relocarea productiei in Bulgaria. Fabrica din Brasov avea aproximativ 400 de angajati.

Cadbury detine pe plan local o singura unitate de productie, localizata pe Soseaua Viilor din Bucuresti, care a fost inaugurata in anul 2007.

La nivel global, in luna ianuarie a acestui an Cadbury a acceptat oferta de preluare de 19 mld. dolari venita din partea Kraft. Producatorul american de dulciuri a devenit astfel cea mai mare companie de profil din lume.