1 / 4

O miscare sub presiunea contextului economic actual

Kraft Foods a anuntat ieri semnarea unui acord pentru vanzarea afacerii cu ciocolata, prajituri si alte produse zaharoase a Cadbury – Kandia-Excelent din Romania catre Oryxa Capital, un fond international de investitii, pentru o suma ce nu a fost facuta publica. Anuntul vine la doar o saptamana de la informatia privind vanzarea E. Wedel, producatorul polonez de ciocolata si cofetarie detinut de Cadbury catre grupul asiatic Lotte, cel mai mare producator de guma de mestecat din Asia.

Primele discutii pentru preluarea Cadbury Romania au avut loc la inceputul acestui an, la momentul respectiv existand interes atat din partea unor cumparatori strategici, cat si din partea unor fonduri de investitii. Un nume intens vehiculat a fost cel al producatorului turc Ulker, insa interes au manifestat si alte companii din domeniu, respectiv fonduri de investitii importante. Pe parcursul discutiilor fondurile de investitii s-au dovedit mult mai active si au propus termeni de negociere avantajosi, spun consultanti din domeniul fuziuni si achizitii (M&A) consultati de Wall-Street.

“Oryxa Capital reprezinta o structura infiintata la finalul anului 2009, fara niciun fel de activitate inainte de acest termen. E vorba probabil de un SPV (Special Purpose Vehicle) - un vehicul de investitii creat pentru aceasta tranzactie, iar in spatele sau poate exista un investitor corporatist. Mi se pare putin cam bizar ca a fost aleasa aceasta varianta, cea a unui cumparator cu identitate necunoscuta”, afirma un bancher de investitii.

Decizia de a recurge la un SPV este dictata de contextul economic actual, spun consultantii in M&A. In plus, acestia afirma ca gigantul american Kraft nu a avut niciun interes sa favorizeze un concurent puternic, fiind o decizie previzibila, intarita si de vanzarea separata a operatiunilor din Polonia si Romania. Potrivit surselor citate, au existat fonduri de investitii care au conditionat achizitionarea operatiunilor Cadbury in Romania de cumpararea la pachet cu afacerile producatorului din Polonia.

In procesul de due diligence din Romania au participat 3-4 jucatori, in timp ce pentru operatiunile din Polonia si-au aratat interesul peste 4 investitori.

“Nu e o gura de oxigen aceasta tranzactie pentru piata de M&A, fiind o achizitie determinata de vizibilitate, de branduri. Potrivit unor statistici, in 2008 valoarea brandurilor Cadbury Romania implicate in tranzactie era de 30 mil. euro. Insa, o companie care nu mai este pe profit nu mai poate emite pretentii pentru multipli. Nu mai exista parghii. Cu toate acestea, tranzactia demonstreaza ca fondurile de investitii sunt interesate de regiune, sunt active, in mai multe domenii chiar, si sunt in cautare de oportunitati mari. Problema este ca in piata mai exista doar tranzactii mici”, considera un alt bancher de investitii.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri